windy26 Startet 18.September.2014 Del på Facebook Startet 18.September.2014 Spørsmål om dette kan utføres forsvarlig på et dieselveksted som justerer pumper? disse 41 motorene tåler vel mere hk uten det bør være problemer , eller er det mere som bør skiftes vis dette skal utføres? og hvor mye mere hk kan en ta ut uten for mye slitasje? Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 19.September.2014 Del på Facebook Svart 19.September.2014 Jeg skal sende min inn til gjennomgang, kalibrering og oppjustering i vinter. Det er trykk kompensator på min, og da går det an å justere den opp uten at den skal ryke av det når turbotrykk ikke er tilstede. Sånn som jeg har forstått det så skal dette kunne gjøres ganske nøyaktig i benk. Hvordan det evt blir uten kompensator vet jeg ikke Sitér dette innlegget Link to post
Frode NeergÃ¥rd Svart 19.September.2014 Del på Facebook Svart 19.September.2014 Problemet er at så snart det ryker sort, har du signifikant økning i temperatur under forbrenning. Dette kan bli et stort problem om motoren nyttes slik over lengre tid. Korte intervall er helt uten problem om man ikke tenker miljø. Denne justeringa er da mengdejustering. Trykket kan ikke justeres, da det er dysene som avgjør hvilket trykk det jobbes på. For å ta en sammenligning mot bil, så hadde jeg minst 10% økning i effekt på en 2.4 liters sugediesel bare på slik justering. Justerer da opp mengden til den ryker litt for mye og tar den tilbake en kvart til halv turn. Tomgang må justeres ned i tillegg da. Litt mer kompliserte pumper enn denne kan kreve noe annen fremgangsmåte, men om motoren har mye å gå på så er det uproblematisk å øke mengden noe. Forbruk vil ofte gå opp tilsvarende også. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 19.September.2014 Del på Facebook Svart 19.September.2014 En vurdering; hvis man øker effekten vil jo den komme også på toppen av turtallsregisteret. Hvis du i utgangspunktet hadde riktig propell i forhold til maks turtall så vil du nå etter trimming ha mer hk på samme topp-turtall. Litt avhengig av hvordan trimmingen fungerer vil du da enten kunne dra turtallet over maks turtall eller hk-effekten avtar så raskt etter maks turtall at du ikke merker forskjell i toppfart. Du vil da kanskje måtte bytte propell for å utnytte den høyere effekten. Større effekt=høyere varmetap=krever god kjøling. Det er derfor viktig at alle kjølekomponenter fungerer optimalt så du ikke får varmegang. Noen som har erfaringer med dette her på forumet? Sitér dette innlegget Link to post
cmb Svart 19.September.2014 Del på Facebook Svart 19.September.2014 Spørsmål om dette kan utføres forsvarlig på et dieselveksted som justerer pumper? Ja det kan gjøres på et diesel verksted, men ganske lett og gøre selv også. Gå på google og søk på "Bosch VE diesel pump" så finner du mengde skruen der ;) Skru kun 45 grader på denne max...tipper dette gir deg nok. Vær oppmerksom på og følge med på kjøletemp på full gass. Litt overrasket over at hylekoret ikke har kommet på banen enda....men tipper at hvis emnetittel hadde vært "chiptuning" ville det vært svar som......ja det er jo bare og søke dette ordet på forumet så for du se :) For de som har satt seg inn i de forskjellige systemer og har forstått hvordan de virker, så er en riktig utført chiptuning bedre enn og skru opp diesel mengde på en mekanisk pumpe for og få mere effekt (FEKS Bosch VE). Det kan virke som etter og ha lest div innlegg at det og skru opp dieselmengde på en mekanisk styrt pumpe er helt ok selvom det i realiteten er en mere usikker metode fordi det ikke er elektronikk som overvåker tilstanden på motoren på de. Nå er min mening at en liten justering på mengdeskruen ikke gjør noen skade så lenge temp på motor holder seg innenfor normalen og du ikke får svart røyk fra eksos. (kun 45 grader på skrue) MVH CMB Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 19.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2014 Vis en da kansje kan forvente seg ca 10% økning må jeg nok også skifte propell men det er helt ok , tror nok motoren takler 20hk opp når det gjelder kjøling og luft mengde på turbo dette er sikkert en del å gå på fra produsenten , mulig mitt ms-4 gir kan slite litt mere men ved forsiktig bruk (rolig økning av turtall+forsiktig skifte i gir) bør vel dette gå kanske lenge?! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.