Jens_P Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Det er alle disse "grisebank-toskene" jeg vil til livs :-). Å banke to fulle ungdommer, grisebanke en annen uheldig båteier, alle disse innlegga jeg har lest siste måned som blir diskusjoner om å "ta noen" i stedet for båtstoff. Forumet er for bra til å ødelegges av umodne innlegg. Prøv å hev deg over det. De fleste mennesker er store i kjeften så lenge de sitter trygt bak et tastatur. Er ikke sikkert de er så tøffe når de står mitt oppe i en tilsvarende situasjon. Og det å ty til vold er ikke det samme som at man går uskadet ut av situasjonen. Selv har jeg etter alle disse årene på bp fått et innebygget filter som gjør at jeg automatisk hopper over innlegg skrevet av enkelte andre medlemmer. Det sparer meg for mye irritasjon! Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Komodo Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Selv har jeg etter alle disse årene på bp fått et innebygget filter som gjør at jeg automatisk hopper over innlegg skrevet av enkelte andre medlemmer. Det sparer meg for mye irritasjon! He he, ja det er kanskje en ide Kan imidlertid ikke si at jeg klarer å la meg provosere av noen av innleggene i denne tråden Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sydvesten Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 (redigert) Vi må være snille med selvtekterne. Husk at de som regel har fått banket inn kunnskapen fra forbilder i nære relasjoner og rett og slett ikke klarer å bryte med faenskapet. Det er nok her skoen trykker, de forherliger juling som det eneste rette medisin, og noen viser til at det hjelp med juling på dem i oppveksten.-. Da er det meget sannsynlig at de også bruker samme medisin i dag mot sine barn og andre nære relasjoner.. Det at dette er ulovlig ofrer de ikke en eneste tanke, noe man ser her på forumet.. Redigert 20.September.2014 av Sydvesten (see edit history) Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sydvesten Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 (redigert) kan ikke svare for dem, men jeg har faktisk opplevd det, og både spanet, anmeldt og etterforsket. Men angrepet???? Idioti! Jeg bare fastholder at det meste av de dumme kommentarene her inne IKKe dreier seg om berettiget harme, men om å være primitiv i hodet. Og jeg blåser en lang marsj i om dere «selvtektere» prøver å drite ut de som er lei barnsligheten. Det skal MYE til å komme inn under bestemmelsen om nødverge i straffeloven § 48. Etter § 48 er en ellers straffbar handling lovlig om den blir utført for å avverge et ulovlig angrep. Det er imidlertid avgjørende at man griper inn for å avverge faren det ulovlige ang-repet medfører for at handlingen skal være lovlig etter bestemmelsen. Hvis man først griper inn etter at faren har matrealisert seg, har man ikke lenger handlet for å avverge en fare.8 I disse tilfellene kan ikke gjerningsmannen gå fri på grunnlag av § 48, men om han ble pro-vosert kan det hende berettiget harme kan komme til anvendelse.9 Det er altså tidspunktet handlingen ble utført på som avgjør om det var en nødvergehandling, eller om gjernings-mannen kan ha handlet i berettiget harme. Berettiget harme blir nokså ofte påberopt subsidiært av tiltalte som samtidig hevder å ha rett på nedsettelse etter straffeloven § 56 nr. 1 a, se for eksempel Rt. 2011 s. 274. Paragraf 56 nr. 1 a omhandler overskridelse av nødverge. Også § 48 4. ledd har et unntak for overskridelse av nødverge, men dette unntaket gjelder kun hvor «Overskridelsen alene har fundet Sted paa Grund af en ved Angrebet fremkaldt Sindsbevægelse eller Bestyrtelse». I tilfeller hvor overskridelsen ikke har funnet sted kun på grunn av sinnsbevegelsen fremkalt ved angrepet, kan § 56 nr. 1 a få anvendelse og føre til en nedsettelse av straffen.10 En uheldig påkjørsel av båten min i havna, eller et par gutter som har driti seg ut i fylla kan aldri forsvare at man tyr til vold. Dersom § 56 nr. 1 a skal komme til anvendelse må situasjonen gjerningsmannen befinner seg i oppfylle kravene for å betegnes som en nødvergesituasjon. Om den ikke gjør det har det ikke foreligget noe nødvergesituasjon, og en overskridelse av nødverge er derfor ikke mulig. I slike tilfeller kan imidlertid bestemmelsen om berettiget harme få anvendelse da den ikke krever en forutgående nødvergesituasjon, kun en provokasjon som har ført til gjerningsmannens berettigete harme. Regelen om berettiget harme i § 56 nr. 1 b er den eneste generelle straffnedsettelsesregelen for provokasjonstilfellene i straffeloven. Det finnes imidlertid flere spesielle bestemmelser som kan føre til straffnedsettelse ved provokasjon. Disse går dessuten lenger enn § 56 idet man også kan gå helt straffri om de kommertil anvendelse. De er altså ikke bare straffned-settelsesgrunner, men straffritaksgrunner. Av disse spesielle provokasjonsbestemmelsene har særlig straffeloven § 228 3. ledd en nær tilknytning til berettiget harme. Bestemmelsen er av Andenæs beskrevet som en «viderefø-ring av prinsippet i § 56 nr. 1 b om straffnedsettelse på grunn av berettiget harme».11 Den gir retten anledning til å la gjerningsmannen gå straffri om han gjør seg skyldig i en legemsfornærmelse, hvis denne enten blir besvart med en legemsfornærmelse, eller er en gjengjeldelse for en æreskrenkelse eller legemsfornærmelse. Hvem kan si at innbrudd er legemsfornærmelse eller satte eier i fare? For at ”berettiget harme” skal kunne gi mildere straff, må det være oppførselen til den som har gjort noe galt mot meg – og IKKE bare en ulovlig handling som allerede er utført, som gjorde meg provosert eller sint. Så slutt med toskeskapen at lusingen på øret fra naboen gjorde deg til et bedre menneske. Forhåpentligvis er det oppdragelsen din HJEMMEFRA og dine egne sperrer som gjorde den jobben. Meget bra innlegg Miss Amalie.. Det at du har fått pepper i ettertid av de noe mer enkle sjeler er som forventet.. Det at disse går til angrep på deg, og noe andre medlemmer er også som forventet... De kan ikke ta deg på argumentene på grunn av kunnskapsløshet, dermed går de etter deg som person som helt vanlig fra selvtekstkameratene her.. Det er selvsagt synd at det skal være slik, men man blir vant til det... Redigert 20.September.2014 av Sydvesten (see edit history) Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sydvesten Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Hva ville Mouche og Sydvesten gjort hadde disse to "uheldige" studenter forvillet seg oppi deres båt? Jeg hadde selvsagt kontaktet politiet, som er det samme jo gjorde sist vi hadde innbrudd på jobben og tok tyvene på fersk gjerning(dette var medio august i år).. Politiet har anmeldt forholdet(det er de som oppretter anmeldelser når tyvene er tatt på fersk gjerning). Så har jeg selvsagt gått med på at saken skal løses i konfliktrådet, tyvene er under 18 år. Videre har vi som bedrift selvsagt tilbudt oss at de kan får jobbe hos oss for å gjøre opp for seg. Dette informerte jeg politiet om når jeg sa ja til konfliktrådet. Så nå venter jeg innkalling til behandling av saken i konfliktrådet.. Jeg greide heldigvis å stagge de mest primitive som vi har ansatt, som nok mente at juling var det eneste rette for disse.. Men slik vil det alltid være, de som ikke har lært annet enn juling som løsning vil selvsagt forherlige juling og mene juling er løsningen på alt de ikke kan løse på annen måte selv på grunn av manglende kompetanse og kunnskaper Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
avmønstret5 Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Min gamle og streng tante sprang etter meg å gav med en varm lusing da jeg herjet med hønene hennes. Jeg trodde som 6 åring at jeg lett kunne springe fra henne, men der tok jeg feil, og det svei ordentlig. Jeg plaget aldri hønene hennes igjen, men fikk også en skepsis til tanta som aldri forsvant. Noe bedre mennske ble jeg heller ikke som jeg merket, men har heller aldri løpt etter høner med fljær etter den tid heller. Link to post
Mouche Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 (redigert) Mouche: du er ganske frekk som påstår at det er folk her med hevnlyst og innebygd ukontrollert aggresjon. Så det er det som er problemet når folk ikke deler dine, etter min mening naive "fornuftige" meninger? Faktisk så virker det ikke som du tåler å bli sagt i mot. Kanske roe deg ned litt du og? Jeg respekterer fullt ut din rett til å mene hva du skriver, men tillater meg å være helt uenig. Jeg er over hodet ikke blitt urolig, eller opphisset, av denne saken, men rister lett oppgitt på hodet over de mange innlegg her som åpenbart og tydelig indikerer en applaus for den handling som båteieren her begikk ved å banke opp disse fulle ungdommene. Det står ikke noe om at de begikk et innbrudd, ingenting om at noen skade var skjedd og allikevel er både bank, blåveis og en rekke andre ord og uttrykk her "forherliget", støttet og nærmest oppfordret til. Dette kaller jeg selvtekt og oppfordring til selvtekt og mye tyder derfor på at enkelte bør søke hjelp for sin trang til bruk av vold. Hvem dette , eventuelt, gjelder har jeg ingen formening om da erfaringsmessig er enkelte langt tøffere i trynet bak et anonymt nick på et forum enn i den virkelige verden. Håper så er tilfelle også her. ps Når du ber meg roe meg ned jeg og (du og) så indikerer det at du mener at andre enn meg også er "urolige"? Redigert 20.September.2014 av Mouche (see edit history) Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
JRK Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Jeg var den første i denne tråden som hevdet at man ikke kunne bruke selvtekt i en slik situasjon. På den annen side håper jeg kriminelle, eller studenter som bare tar seg til rette, ikke leser denne tråden for her blir jo den som prøver å verne om sitt, med fysisk makt fremstilt som overgriper og kriminell! Hvor mange av dere som kritiserer de som applauderte, tror dere får hjelp i tide fra politiet om vandaler herpet båtene deres? Hvor mange av de som applauderte ville gå til fysisk håndgemeng. Neppe mange. Men dere som sitter å belærer om andres aggresjon og vold, burde kanskje heller være TAKKNEMLIG for at disse tar ansvar og viser pøbelen at dette finner vi oss ikke i! Link to post
Mouche Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Hvilket ansvar er det du snakker om? Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ida Marie III Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 (redigert) Jeg var den første i denne tråden som hevdet at man ikke kunne bruke selvtekt i en slik situasjon. På den annen side håper jeg kriminelle, eller studenter som bare tar seg til rette, ikke leser denne tråden for her blir jo den som prøver å verne om sitt, med fysisk makt fremstilt som overgriper og kriminell! Hvor mange av dere som kritiserer de som applauderte, tror dere får hjelp i tide fra politiet om vandaler herpet båtene deres? Hvor mange av de som applauderte ville gå til fysisk håndgemeng. Neppe mange. Men dere som sitter å belærer om andres aggresjon og vold, burde kanskje heller være TAKKNEMLIG for at disse tar ansvar og viser pøbelen at dette finner vi oss ikke i! Godt sagt, JRK... Men hyklerne her inne vil neppe ta det til seg, etter som de i sin forherligelse av sitt eget drømmende selvbilde, lever i en helt annen verden en vi "vanlige" Selvfølgelig har en rett, og skal kunne verne om sine verdier... Som sagt, det er opp til inntrenger hvor mye makt/vold som må til for å forlate skuta... Redigert 20.September.2014 av Ida Marie III (see edit history) Link to post
Roger og Olina Svart 20.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Det er mange måter å vinkle en reportasje på. Det virker nesten slik at båteieren kom inn i båten også grisebanken han dem. Det virker nesten litt snålt. Jeg har lest alle trådene her nå og lurt litt på hva jeg hadde gjort. Jeg hadde nok startet med å snakke med dem. Uten tvil. Jeg ville også uten tvil ha anmeldt dem. Hadde de virket angrende og jeg hadde fått forståelsen av at dette var 2 stk som hadde gjort noe dumt uten å tenke seg om (hvem har ikke gjort det i ungdommen når en var full?) Så hadde jeg latt det gå med det. Men, hadde de begynt å bli frekke og spydige, så hadde det nok vanket en lusing. Ikke grisebanket... Men de skulle ha tenkt seg om før de hadde kommet opp i båten min igjen. Mange har sett seg lei på at det ikke finnes respekt igjen når det gjelder andres eiendeler. Blir bare spekulasjoner, men ikke umulig at denne båteieren har hatt besøk i båten før i og med at det snappet for han. Jeg leser i avisen i dag, at det har blitt stjålet påhengere over en lav sko de siste 2-3 ukene. En blir forbannet bare av å lese det. Mvh Roger Link to post
bliss X Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Hvis det satt to berusede ungdommer av typen studenter i cocpit'en min og drakk øl ville jeg bedt dem om å holde seg på brygga og jeg er overbevist om at de ville gjort det jeg ba dem om. Vi har hatt noen få slike episoder i båthavna opp gjennom årene og det har aldri vært noe problem. Kjenner kun en båteier i havna som er av typen "grisebanker" og han snakker jeg ikke med. Link to post
nomen Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 (redigert) Om båteieren hadde spurt ungdommene fint om de ville sitte å vente på politiet , og de to hadde godtatt det, så hadde det sjølvsagt ikkje blitt noko etterspill for de siden de bare hadde vert uheldig å rotet seg ombord. En kjapp samtale på kaien, og så hadde de fått fritt leide. Og ingen lærepenge. Trist for samfunnet vårt at nokon,- men sansynligvis eit mindretall, meiner at politiet skal forfølge og straffedømme ungdommer for slik. Og her er forklaringen på kvifor : Kanskje ungdommene får problemer med framtidig utdanningsvalg, kanskje visumproblemer, eller trøbbel med arbeid i voksen alder. Hva er passende straff i slik sak sidan politi og domstol skulle ordnet opp ? Dersom de har skadet båten og brutt seg inn, snakker vi 21 dager i fengsel ? 8000kr i bot ? De var utenlandske studenter, kanskje vi skulle sendt de heim igjenn i unåde og latt far i huset der velge passende straff for å vannære familien? Om det var mine ungdommer, så hadde eg ikkje hatt vansker med å takke båteieren for ikkje å lage problemer for de. At det finnes "selvtektere" her inne med skremmende holdninger kan godt være,men det du kommer med her er jo en snillisme som etter min menig er helt ut av kontroll. At noen skal slippe å bli straffet for de ugjerningene de har gjort fordi de kan få konsekvenser for de i ettertiden???? Nå står det ikke noe om alderen på disse "uheldige " guttene som var i denne båten,men at de var ute å drakk alkohol antyder at de nok ihvertfall er over 16-17 år. Da er det på høy tid å lære at hvis man gjør noe galt,så FÅR DET KONSEKVENSER. Det er etter min mening noe av det største problemet med unge idag,de har ikke lært nettopp dette. Så får man kanskje tenke seg om to ganger da,før man drikker seg så full at man ikke vet hva man gjør,er er ALDRI noen unnskyldnig å si "Jeg var så full" Redigert 20.September.2014 av nomen (see edit history) Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Ida Marie III Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Tror ikke en skal legge så mye i uttalelsene fra besserwisserne som forsvarer innbruddstyver, og moraliserer over selvtekt. Disse skribentene frekventerer alle forum de finner, og troller vilt og uhemmet om alt og ingenting.... De fleste oppgående er nok enig i at det må være lov å forsvare/beskytte sine eiendeler, og er det påkrevd, også ta et tak i inntrengerne om så er nødvendig.... Link to post
Komodo Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Da er det på høy tid å lære at hvis man gjør noe galt,så FÅR DET KONSEKVENSER. Det er etter min mening noe av det største problemet med unge idag,de har ikke lært nettopp dette. Her er du faktisk inne på noe. Det er lett å gå i den klassiske fella og moralisere over "ungdommen i dag". Sannheten er selvsagt at ungdommen i dag ikke er noe verre enn ungdommen var før i tiden. Og da mener jeg for 20 år siden, 200 år siden eller 2000 år siden. Det vi derimot kan si noe om er hvordan samfunnet rundt ungdommene bidrar til å påvirke hvordan man handler. Akkurat dette med å lære at handlinger får konsekvenser ser jeg at har blitt en utfordring. La meg trekke en parallell til noe som ikke er kriminelt. For endel år siden var det slik at dersom man ikke oppnådde tilfredsstillende resultater på skolen måtte man gå det skoleåret om igjen, altså "dumpe". Dette er det slutt på. Elevene hadde et ris bak speilet i forhold til å tilegne seg lærestoffet på skolen. For ikke så mange år siden var det slik at dersom man skulle komme inn på videregående måtte man ha et visst karakternivå fra ungdomskolen for å konkurrere seg inn på den linja man ønsket. Til en viss grad er det slik ennå, men nå er det også slik at det er lovfestet rett til 3-årig videregående utdanning. Hvordan virker dette i praksis? Jo, alle kommer inn på videregående. Det gjelder enten man har stryk fra ungdomskolen eller rett og slett ikke har fullført. Det gjelder også for ungdommer fra andre land som ikke har tilsvarende skolesystemer, eller rett og slett ikke har tilbud om skole pga. krig og uroligheter. Alle kan nå bli kvernet gjennom denne 3-årige "mølla" bare ved å bli et år eldre for hvert år. Det neste som kommer til å presse seg fram fra politikerne er at ungdommene skal få en lovfestet rett til læreplass etter endt utdanning Her skylder foreløpig politikerne på bedriftene for manglende ansvar. Bare vent, det kommer! Poenget med denne historien (som jeg ser ble alt for lang...) er at dette systemet til de grader bidrar til å fjerne all lære om handling og konsekvens. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
kointa Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 ¨å være alene for så å grisebanke to ungdommer krever langt mer enn en stor kjeft...........tviler litt på at så mange her på BP har erfaring men slike "nærkamper"- eneste man oppnår er personskade, ødeleggelser av klær og inventar, få en anmeldelse på seg, gå en runde med rettsapparatet og kanskje bli ilagt en bot. Har "kastet" ut mennesker i over 20 år i jobbsammenheng , og har aldri brukt makt (kanskje fordi jeg sikkert er elendig til å slåss siden jeg aldri har gjort det) noen forlater stedet med en gang, noen krangler og kverulerer men om man tar seg lit tid så er det verdt det om man kan unngå tumulter og bråk, og kanskje risikere å bli grisebanket selv. Link to post
Mouche Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Hvilke ugjerninger helt konkret er det som er begått her? Det står intet om at de brøt seg inn, at noe var brutt opp eller skadet på noe vis. Det betyr at det hele koker ned til at de har tatt seg ombord i annen manns båt uten tillatelse. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bliss X Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Det står heller ingenting om hva slags båt det var de hadde tatt seg ombord i eller hva de gjorde der. Kan godt tenkes at det var en åpen båt som trengte lensing og at de hadde tatt seg ombord for å lense. Båteier observerte at de var ombord og ga dem juling. De måtte på legevakt for kontoll etter julingen og vurderer å anmelde forholdet. Siden de var beruset kunne de ikke anmelde forholdet men måtte vente til de ble edru. Link to post
Recommended Posts