GeirV Startet 19.September.2014 Del på Facebook Startet 19.September.2014 (redigert) Sitter her og klør meg litt i nøtta. i håndboken for Mercury verado 200 hk som jeg kjøpte i høst, står følgende; "Viktig; Det anbefales ikke å bruke olje uten rensemiddel, multiviskositetsolje, syntetsisk olje, olje av lav kvalitet eller olje som inneholder tilsetningsstoffer i fast form". Betyr dette at jeg må bruke mineralolje?? Oljen skal for øvrig ha viskositet SAE25 W50. Trodde mieralolje primært ble brukt på eldre båtmotorer, som i min forrige båt med VP MD21B fra 1982..... skal ikke nyere motorer ha syntetsisk olje? Redigert 19.September.2014 av GeirV (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 19.September.2014 Del på Facebook Svart 19.September.2014 (redigert) Min tidligere 2004 innenbords Mercruiser 220hk V6 skulle i hvertfall ha mineralolje, det samme med en 2000 Mercury 15hk 4T som vi har. Har du en Mercury-forhandler i nærheten kan du like godt kjøpe riktig (original)olje der. Den er faktisk relativt rimelig (er i hvertfall det hos min Mercury-forhandler) Redigert 19.September.2014 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
GeirV Svart 19.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2014 Nja... var hos mercuryforhandleren i arendal, og der solgte de meg en olje med annen viskositet enn hva bruksanvisningen sier..... Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 19.September.2014 Del på Facebook Svart 19.September.2014 (redigert) Oljer har etter som de blir bedre en tendens til å gå ned på begge tallene. Før var 10w-40 og 10W-50 normale bil-oljer. For ca 6-7 år siden var 5w-30 og 5w-40 normalen. I dag er det ofte 0w-30 som er standarden. Merkeverksteder fører ofte kun oljen til motorer de har inne. Og fyller denne på eldre motorer inne på service. Selv om viskositeten ikke stemmer over ens med manualen lenger. I de fleste tilfellene er det helt ok. Men samtidig er det ikke alltid nyere oljer med krav om additiver, dieselbruk, partikkelfilter, og utslipp er bedre for litt eldre motorer. Men det gjelder generelt innen bil. Om båt-oljer er så veldig spesielle fremstilt til båt, eller om de ofte kommer fra samme tappekran som til bil-olje tiltenkt sommer (høye viskosetall) vet jeg ikke? SAE25 W50 er en litt merkelig betegnelse. Regner med at det er SAE 25W-50? Rene SAExx, uten noe bindestrek og noe bak, er ofte en mineralsk olje til eldre motorer "type veteran". Og speiler til en singel grad olje en bør bytte ut etter årstider. Ved å google bilder av "VERADO SAE oil" kommer det opp Verado merkeolje i syntet med kvalitet SAE 25w-50. Finner ingen bilder av mineralske. Redigert 19.September.2014 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
GeirV Svart 19.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2014 Det står SAE 25W-50 i manualen her, ja, stemmer det. Det rare er som nevnt at manualen som følger med motoren, nettopp advarer mot å bruke syntetisk olje, jfr mitt første innlegg. Så jeg blir ikke helt klok på dette..... Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 19.September.2014 Del på Facebook Svart 19.September.2014 Virker veldig rart det ja. Du finner ikke samme manual på et annet språk på nett du kan sjekke da? Kanskje en feil i oversettingen? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Teerex Svart 19.September.2014 Del på Facebook Svart 19.September.2014 (redigert) Verado-oljen er delsyntetisk/semisyntetisk (synthetic blend) 25W-50. Altså ikke helsyntetisk/fullsyntetisk. Redigert 19.September.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
cmb Svart 19.September.2014 Del på Facebook Svart 19.September.2014 Engine Oil Recommendations Mercury Verado NMMA FC‑W certified synthetic blend 25W‑50 multi‑viscosity 4‑Stroke Outboard Oil is recommended for general, all‑temperature use. As an optional choice, Mercury or Quicksilver NMMA FC‑W certified synthetic 25W‑40 multi‑viscosity 4‑Stroke Outboard Oil may be used. If the recommended Mercury or Quicksilver NMMA FC‑W certified oils are not available, a major brand of NMMA FC‑W certified 4‑Stroke Outboard Oil of similar viscosity may be used. IMPORTANT: The use of non‑detergent oils, multi‑viscosity oils (other than Mercury or Quicksilver NMMA FC‑W certified oil or a major brand NMMA FC‑W certified oil), synthetic oils, low quality oils, or oils that contain solid additives are not recommended. Checking and Adding Engine Oil IMPORTANT: Do not overfill. Tilt outboard out/up past vertical for approximately one minute to allow trapped oil to drain back to the oil sump. Tilt outboard to vertical (not tilted) position when checking engine oil. For accurate readings, check oil only when engine is cold or after engine has not run for at least an hour. 1. Before starting (cold engine) tilt outboard out/up past vertical to allow trapped oil to drain back to the oil sump. Allow outboard to remain tilted for approximately one minute. MVH CMB Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 19.September.2014 Del på Facebook Svart 19.September.2014 http://www.ravnsgarage.no/deler-og-utstyr/olje-lakk-smoring-og-kjemi/olje/syn-4sob-oil-4l-3 Da jeg hadde Verado for 2 år siden kunne jeg bare glemme å få ordentlig Verado olje. Vet ikke hvorfor. Den som Mercury verksteder brukte og som også Ravns Garasje bruker er denne her... Sitér dette innlegget Link to post
GeirV Svart 19.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2014 Jepp, da ble jeg litt klokere ja:-) takk for tipsene, da vet jeg hva slags olje jeg trenger ja Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 19.September.2014 Del på Facebook Svart 19.September.2014 Delsyntetisk olje er det Veradoen foretrekker, enkelt og greit. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.