Jump to content

Koble eberspacher D5w-s


Jarl-Espen

Recommended Posts

Hei.

 

Har kjøpt meg en Eberspacher D5w-s som har stått i en Volvo V50. Noen som vet hvordan den må kobles for å virke kun med en av og på bryter? Den skal bare brukes til å varme opp varmtvanns berederen og blir derfor bare gående en liten stund av gangen.

Kan også legge til at kablene har fargene: rød. Brun. Grønn. Blå og hvit/blå.

I tillegg er den en kontakt til vannpumpa.

 

Mvh

Jarl-Espen

Link to post

hei!

 

jeg har en tilsvarende kobling i Dorry.. pluss at jeg har en defroster koblet i serie med varmtvanstank.

 

ikke helt sikker på om vi har 100% identiske enheter, da min har intern vannpumpe og styrer denne selv, og ekstern fuel pump.

jeg har brukt skemaet på side 42 i denne manualen. http://butlertechnik.com/download/4s/Eberspacher_Hydronic_D5WSC_Workshop_Manual.pdf

 

det vil da si

 

batteri minus på BR(brun)

+ 12VDC via sikring på RT (rød)

fuel pump på GN (grønn)

start signal (+ 12VDC) på GE(Gul)

 

jeg tror dette er slik jeg har koblet min. jeg får ikke sjekket før mandag om en uke. jeg vil veldig anbefale deg å se på denne manualen og finne eksakt riktig skjema for din enhet.

 

mvh Ole

Link to post

Du kan også sende Mail til eberspacher Norge og få skjema til din varmer. Som nevnt må produktnr på varmer oppgis. Merk også at drivstoffpumpa skal jordes i en ende om det kun er en tilkobling til den mot varmer, en del andre har nemlig to ledere til pumpa.

Som generelt så må du ha +12 på strømforsyning, via bryter på den som normalt går via tempsensor/bryter i bilen. Om du er usikker når du har skjema, så ta kontakt på PM så skal jeg beskrive nærmere for deg, legg ved koblingsskjema i den PMen i så fall ;)

Link to post

Hei

25 2270 er en kjøretøyspesifisert varmer som blir styrt fra can-bus i bilen.

Rød - Batteri +

Brun - Batteri -

Grønn - brennstoffpumpe (minus fra batteri)

Blå/hvit - can-bus high

Blå - can-bus low

Send meg en e-post adresse så kan jeg sende koblingskjema.

Diagnose og reservedeler er låst opp mot Volvo, men varmeren er sannsynligvis basert på D5WS- 25 2217 med

styrenhet tilpasset Volvo.

Det antas at du må bytte styrenhet for å bruke varmeren utenom bilene (S40/V50/C30/C70) den er ment for.

 

M.V.H.

Per

Link to post

Hei

25 2270 er en kjøretøyspesifisert varmer som blir styrt fra can-bus i bilen.

Rød - Batteri +

Brun - Batteri -

Grønn - brennstoffpumpe (minus fra batteri)

Blå/hvit - can-bus high

Blå - can-bus low

Send meg en e-post adresse så kan jeg sende koblingskjema.

Diagnose og reservedeler er låst opp mot Volvo, men varmeren er sannsynligvis basert på D5WS- 25 2217 med

styrenhet tilpasset Volvo.

Det antas at du må bytte styrenhet for å bruke varmeren utenom bilene (S40/V50/C30/C70) den er ment for.

 

M.V.H.

Per

Can-bus styrt ja. Da kan jeg ikke bruke den i båten uten en styringsenhet fra Volvo eller å skifte hjernen på brenneren?? Det blir vel en kostbar affære tenker eg.

Link to post
  • 8 måneder senere...

Takk for hjelp! Den sitter fast i bilen (som er et vrak) fortsatt så får ikke sett etter desverre. Titter litt på ebay etter brukte varmere, er det noen du vet om som kan fungere?/Hvordan kan jeg vite hvilke som ikke trenger can-bus? Sendt mail til Eberspacher som mener det bør fungere, men de har ikke koblingsskjema da den er laget til Ford...

Har sett litt på noen sett med Webasto Thermo Top også, har du erfaring med disse også?

Redigert av JSM (see edit history)
Link to post

Er du ute etter en vannvarmer fra bil så gå for en som er "ettermontert". Dette er som regel standard varmere som om nødvendig oftest kan kjøres bare med en av/på bryter. Fabrikkmonterte varmere i bil er som regel bundet opp mot bilens elektronikk, dog finnes det unntak. ( Oppgi produktnummer til forhandler for kontroll.)

Dersom du primært er ute etter å varme opp båten bør du heller velge en luftvarmer, mer effektivt og som regel mindre strømforbruk totalt sett

Vær også litt "kritisk" til prisen på brukt varmer. Kommer den fra bil, må du ofte kjøpe en del utstyr for montering i båt slik at totalpris i mange tilfeller kan nærme seg prisen på en ny varmer. Vær også litt skeptisk til brukte eksosanlegg.

CO er ikke å spøke med.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...