Jump to content

Princess P38 vs Fairlane Phantom 38

Scand Baltic

Recommended Posts

Hei.

Går med tanker om "ny" båt.

Har lyst på P38 eller PH38.

Har ingen spesiell kunnskap om noen av disse, annet enn at jeg synes begge er fine og tidløse båter.

Tenker da på modeller 2000-2003.

Begge båtene er jo "like" med tanke på størrelse og innredning.

Fairlanen synes jeg er utseendemessig finest og har vel klassens beste fly, mens Princessen synes jeg virker litt "kosligere" og lunere inne.

Fairlanen virker litt mer steril med mye hvite flater.

Dette er kun mine tanker ut ifra bilder.

Ser også at det ofte sitter generator i Princess.

Men det som egentlig er det største ankepunktet, er at mesteparten av Princessene er levert med 63L motorer, og Fairlanen er levert med 63P. Det skiller omtrent 100HK...

Blir 63L litt i minste laget?

Det er jo gjerne i litt ruskevær man trenger litt "trøkk", og vi er tunge når vi er feriepakket...

Er livredd for å bli sittende med for små motorer.

Men samtidig får du en nyere båt til en billigere penge hvis du velger Princess med L kontra P motorer.

Er det stor forskjell på støy og kjørekomfort på disse? Er de godt skrudd sammen, noe spesielt å se etter?

Er vel samme konstruktøren på begge.

Noen med synspunkter og ikke minst erfaringer med P38 og PH38 der ute?

Har noenlunde samme oppfattning som deg ang de to båtene. Fairline er mer steril og virker trangere nede. Den hadde nok vært bedre med ett toalettrom. Pluss for at skroget er trukket helt akter og at det som regel er 63P motorer.

P38 synes jeg personlig er en penere båt, er lunere og har penere innredning.

Minuset er at den går mer med nesa i sky og at det er få med 63P som er den "riktige" motoriseringen.

Den optimale i denne klassen er etter min mening P40. Meget flott båt om du finner et velholdt eksemplar :-)

Mvh. SAP

Her blander jeg meg litt inn Komodo. Jeg sjekket en del rundt P40 i vinter/våres rett før vi handlet Clipper og de jeg snakket med da var bruktbåtforhandlere. De ville ikke ha P40 i sortimentet da de mente det generelle prisbildet disse båtene var avertert for lå for høyt. De aller fleste P40 som var avertert i våres er ikke solgt og meglerne mente at en pris rundt 1.5 var riktig. Strøkne eksemplarer med oppgradert utstyr kunne man ta 100-200.000,- for.

Dette er altså ikke mine uttalelser, men utsagn fra flere meglere. Den som kanskje var aller klarest på dette var en som omsetter mye brukt i Bergen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Enig med et VannTro sier. De fleste jeg har sett på markedet har et oppgraderingsbehov av elektronikk og/ eller trekk/ tepper/ kalesjer etc. For en slik båt ser jeg vanskelig for meg at det er lett å få over 1,5 da det fort kan ryke noen hundre båtpenger på det man ønsker oppgradert.

For to år siden når jeg fulgte med, ble de som ble priset rundt 1,7 etter hvert solgt. De gikk antagelig lavere enn annonseprisen. De andre ble stående. Når er det gått enda to år. Markedet er vel ikke bedre og båtene er blitt enda to år eldre.

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...