NilsPils Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Saowanee (FNM 225 hk) går stabilt og fint rundt 1.5 - 2 knop på tomgang. Har sluregir, men trenger aldri å bruke det. Tora (Volvo B18) gikk 3-4 knop på tomgang før. Etter at hun fikk elektronisk fordeler på motoren går hun fint i dorgefart rundt 2.5 knop. Jeg dorger mye med begge båtene og har fin styring på tomgang. Viktigere å kunne gå langsomt nok enn fort Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
VannTro Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 2,6 knop på Clipperen. Vennebåt: Princess 46 Riviera med 2×VP D12 8,5knop. Den er litt tricky på havnemanøvrering. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Fru Jacobsen Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Den rivieraen vil jeg ha ?. Til salgs? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Anjuma Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Rett rundt 3 knop, kommer litt an på om det er motstrøms eller ei... Anjuma II veier 9 tonn, men manøvreres forbausende lett i lav fart... selv uten thrustere. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Mariell Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Når jeg nevnte 0 styring på tomgang I innlegg no5, tenkte jeg på ved finmanøvrering I havner. Tar laaaang tid før båten reagerer på roret og trenger god plass til å tørne. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
VannTro Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Den rivieraen vil jeg ha . Til salgs? Tror han beholder den. Motorene satt i en ambulansebåt og er yrkesratet med 650Hk. Elektroniske dupeditter er plukket vekk og erstattet med analoge instrumenter og varslere. Det elektroniske gass/gear systemet er alt som er igjen av elektronikk som kan feile. Nå har han en dykkerbåt som er utrustet med vannjetter som er feildimensjonert for dykkerbåten(30 tonn båt), men disse skal vist kunne fungere på Rivieraen, så det kan være det blir en ombygging til vinteren. Da blir det nok lettere å manøvrere. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Portofino53 Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Jeg har ca 7 - 7,5 knop på tomgang, avhengig av strømninger og vind. 2 x 715 HK C12 Cat motorer og båt som veier 21 tonn. God styring på tomgangsfart men bruker aldri roret ved finkjøring i havner. Mister mye styring når jeg må koble inn og ut der jeg må ned i lavere fart. Får ofte reaksjon fra andre båter og folk på land når vi går i 7 knop i 5 knop soner... Men det er etter min mening den tryggeste måten å ferdes på for alle parte! Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 3,5 knop med Scand Baltic med Yanmar 6Lpa Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 Tutler og går på 3-4 knop på tomgang. I instruksjonsboken står det at maskinen skal kjøres på høyt turtall 5-6 minutter hver time. Har det noen betydning om dette gjøres med innkoblet gear, eller med maskinen fristilt? Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Kaskazi Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 4 knop med begge motorer innkoblet. 2 x D4 260. Det går helt greit også i trange havner. Bare å koble ut og inn for å få ønsket hastighet. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 7 knop på tomgang med begge motorer innkoblet. Kobler jeg ut den ene 5, 5 knop. TAMD 71 B med bra styringsfart selv med en motor. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Christensen Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 3 knop på tomgang, god manøvreringsevne fremover i sakte fart, bakover så går det den veien høna sparker. Ved bakking så gir jeg gjerne litt mere gass for så å frikoble og styre med korte innkoblinger fremover for å trykke hekken sideveis. Etter litt øvelse er det helt smooth å bakke inn på båtplassen! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
baatsman Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 Ca 6 knop med begge innkoblet. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
SveinArild Svart 25.September.2014 Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 oppmot 4 knop. Det blir ofte litt skjalting. Selv frikoblet er det veldig god manøvreringsevne, så det er veldig greit la den sige mot brygga og bakke bare et lite øyeblikk så er den lagt til. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 25.September.2014 Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 3,5 knop på min med 4LHA Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 25.September.2014 Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 (redigert) 6,5 kn med to motorar på tomgang og ca 5,5 kn på ein motor. Båten er har eit lengde/breddeforhold i vasslinja som gjer at han flyttar lite sjø på lite fart. Manøvreringsevne veldig bra sjølv på ein motor, har ikkje baugtrøst og står heller ikkje på ynskjelista. Redigert 25.September.2014 av M/B Nordheim (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
-morten- Svart 25.September.2014 Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 Skjalting inn og ut ved tillegging er jo løsningen om du har for stor utveksling. Hauk MTB med 2x3600hk gjorde 10-12 knop på 650 omdreininger. det var heftig gearshift det! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
ArImI Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Dette er noe å tenke pæ neste gang dere kommer til et skilt dr det står sakte fart, eller 5 knop. Sitér dette innlegget Link to post
ArImI Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Dette er noe å tenke pæ neste gang dere kommer til et skilt dr det står sakte fart, eller 5 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.