nordan family 27 Startet 20.September.2014 Link til dette innlegget Startet 20.September.2014 Vurderer å fin-tune litt på motoropprettingen. Byttet en kasse i våres, og kjenner at akslingene ikke er like lette å vri rundt som tidligere. Men jeg har ikke gjort dette selv før, og mekanikeren som skulle gjøre dette i august glimrer med sitt fravær. Slik jeg forstår disse labbene må jeg skru ut bolten og legge inn en eller annen skive? Ser ut som jeg da må lage meg en heise anordning med talje for å løfte beistet noen mm, og så jobbe meg rundt?? Eller finnes det noen enklere fremgangsmåte? Er litt motløs før jeg har kommet i gang. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Ikke vanskelig i det hele tatt! Du må få tak i en bolt som du tydeligvis mangler. Denne skrues ned i gjengehullet som du har i brakketet på bildet. Skaff deg " hestesko" shims så går dette som en lek. Gjorde det på min tidligere Tamd 60 b som har identiske motorlammer. Tipper det er tommer som gjelder kjenner jeg Volvo rett Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
beauty of aqua Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Når bollten som holder motoren på plass skal løsnes så er det mutter på undersiden som du også må holde igjen.du ser det er en utsparing nederst i labben der nøkkelen skal inn. Vet ikke hvor trang maskinrommet ditt er,men det kan være litt klorete og og både holde igjen med nøkkelen på undersiden,samtidig som du skal vri bollten rundt...jeg for min del fant ut at det hjelper å banne og steike litt, samt faktisk grine litt hjelper.bare pass på at Ingen andre er i nærheten,med fare for tvunget innleggelse på nærmeste psykiatrisk:) Mener det er 24 mm nøkkel,men den tør jeg ikke banne på Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
ebonita Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Kan inte riktigt genomskåda konstruktionen där nordan family 27, men nog måste väl konstruktören ha byggt in någon justeringsmöjlighet??? Mina motorfästen ser lite annorlunda ut, men dom är då ganska enkla att justera i höjd med en hak-nyckel. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Jaha, där hann beaty of aqua emellan med bättre kunskap som man kanske anade när man såg dom gängade hålen... Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 20.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Takket for svar Da mangler jeg en bolt. får sjekke om den står en bolt på en av de andre labbene, evt om noen av de jeg har funnet løse passer. Denne bolten løfter da motoren når den skrus ned og treffer noe? Hesteskoshims - hvor kjøper jeg det? Lettet nå - det høres jo lett ut. Med unntak av plassen. Muligens jeg må kjøpe meg en S nøkkel eller noe? Et par av labbene mot tanken er ikke så veldig lett å tre verktøy og mekaniker-armer ned samtidig. Men litt sinne og ordbruk hjelper nok :-) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 (redigert) Skruven är nog inga konstigheter, kan vara mm eller tumgängat, kanske M10 eller M12 eller UNC3/8" eller ½"? Shimsen kan Du ha en plåtslagare till att tillverka i lämpliga tjocklekar om Du gör en pappmall till honom. Om Du kollar så ligger det förmodligen redan shims som Du kanske kan plocka ut och ha som mall. Och trångt... tja thats the name of the game i en båt... :yesnod: Redigert 20.September.2014 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Skaff deg et godt utvalg av forlenger samt skralle og latmannsarm. Så sant du klare og få fastnøkkelen inn på mutteren på undersiden av labben,så er det bare og skru til nøkkelen stopper i godset på labben..da slipper du og holde nøkkelen igjen..om det var mulig og forstå Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Komodo Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Bolten du snakker om Bauty, er den for å lette på motoren for å få inn shims? I tilfelle kan man kanskje bikke opp festet med et maskinspett? Shims kan du for øvrig kjøpe på rull i ulike tykkelser (messing) og klippe til med blikksaks Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
basstrombo Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Høyden er en ting, men man skal jo også justere sideveis... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.