C2CV Startet 20.September.2014 Del på Facebook Startet 20.September.2014 Dro ut med min nyinnkjøpte Skilsø fra 1986 med motor TMD 30A på fredag. Garmin kartplotter hadde det med å falle ut og må startes opp på nytt. Denne strømstansen skulle vise seg å skulle skape store problemer. Så vel framme ved en holme, er det tid for å sette seg mer inn i båtens forskjellige deler. Jeg slår på lyset på instrumentene på dashbordet og alt går i svart.!! Svar var det ute også for klokka var 21.30. Der ligger vi da med "ny båt" og ingen sjanse til å få kontakt med det grønne uhyret i bunnen. Ingen motorlamper, ingen liv i startnøkkelen. Alle plater i dørken skiftet plass, batteriene kom til syne. De var lenket sammen alle tre, men bare ett hadde startkablene som gikk til starteren. Gode råd var dyre. Tidligere eier svarte ikke, kjempekoselig med mobilsvar da, gitt. Det var bare å starter med å skru av alle polskoene og skrape de. Ingen bedring, like dødt. Dashbordet ble demontert, men det så greit ut. Ingen sikringer ble funnet, og båten er fakta uten sikringer noe sted. For å gjøre en lang historie kort, famlet jeg meg fram langs en kabelsløyfe inne i en "slange" som gikk over dieselpumpa og ned til starteren. Denne sløyfa var stroppet fast til et av dieselrørene. Når jeg skar løs strammebandet, kom lyset på på dashbordet, altså et ledningsbrudd i en kabel som gir signal til starteren. Det var bare å ta kvelden, klokka var 0.30 når feilen ble funnet. I morges var lampene og strømmen borte igjen, men ved å vri på kabelstrømpa, kom lyset på. Inne i denne strømpa, går det tre ledninger, en rød 4mm tverrsnitt, en gul og rød 1,5mm og en lilla som går til dieselpumpa, styrer sannsynligvis stoppfunksjonen. Er det andre som har opplevd dette fenomenet på VP TMD30? Hva har dere eventuelt gjort med deres motorer? Hører gjerne fra dere. MB Sitér dette innlegget Link to post
Frittalande Svart 20.September.2014 Del på Facebook Svart 20.September.2014 (redigert) vel, det enklaste og einaste fornuftige er å skifte den skadde ledninga... Hvis det er ønskelig med manual, verkstedshåndbok og/eller brosjyre, så sjå her: https://baatplassen.no/i/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_id=1680 Verkstedshåndbok side 39-40 omhandlar koblingsskjema til kontrollpanel og maskin Redigert 20.September.2014 av Frittalande (see edit history) Sitér dette innlegget Evrybody can be tough.... .........in a distance..! -FDU2- Link to post
C2CV Svart 21.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2014 Frittalande, får ikke opp linken du la ved........ Er det andre måter å få den opp på? Sitér dette innlegget Link to post
Frittalande Svart 29.September.2014 Del på Facebook Svart 29.September.2014 send meg e-mail adressa på IM, så kan eg sende deg pdf-filane ;) Sitér dette innlegget Evrybody can be tough.... .........in a distance..! -FDU2- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.