geirmund Startet 20.September.2014 Link til dette innlegget Startet 20.September.2014 Hei. Som ny sjarkeigar har eg nokre spørsmål. Eg vil sette båten på land i vinter, for litt oppgradering . Kan motoren, ein Sabb 18-22 G2 med ferskvannkjøling kjørast mens båten står på land? tenker på varmkjøring for oljeskift og liknande? Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Det går helt fint,start ivei du. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Lady B Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 ...men pass på temperaturen! Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Trebåt eller plastbåt? Om det er trebåt, så bør du ikke starte båten på land. Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Om du kan gjøre det uten videre avhenger av om du har tørr eller våt eksos. Sitér dette innlegget Link to post
baldrian Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Sjølv om du har ferskvannskjøling er vel ferskvannet kjølt av sjøvann,derom det ikkje er kjølesløyfe under båten.Er det våt eksos på den må i allefall impellaren takast ut dersom du startar han,eventuellt koble til vannslange i kjølevannsinntaket.Som "bellen" skriv bør ikkje ein trebåt køyrast på land då saumane i båten kan ryke av viberasjon. Sitér dette innlegget Link to post
geirmund Svart 20.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 det er plastbåt, Malo. Om det er tørr eller våt eksos, veit eg ikkje. Hadde vore fint med ei forklaring på dette helst på ein måte som sjølv ein snikkar kan skjønne Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Hei.Våt eksos er når det går kjølevann inn på eksosrøret/slangen slik att denne da blir nedkjølt og vannet kommer utigjen bak. Tørr eksos er da ikke vannkjølt.Eksosrør som på feks.en traktor. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Lady B Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Sjølv om du har ferskvannskjøling er vel ferskvannet kjølt av sjøvann,derom det ikkje er kjølesløyfe under båten.Er det våt eksos på den må i allefall impellaren takast ut dersom du startar han,eventuellt koble til vannslange i kjølevannsinntaket.Som "bellen" skriv bør ikkje ein trebåt køyrast på land då saumane i båten kan ryke av viberasjon. Sabb G2 har, så vidt jeg vet, membranpumpe på sjøvannet. Den tåler vel å kjøres tørt. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Dette med tørr eller våt eksos kan vel enklast seiast slik at hvis der er gummislange til eksosen, er eksosen våt. Hvis der er eit jernrør er det sannsynlig at der er tørr eksos. Eg meiner at hvis båten toler det, og det gjer ein plastbåt med eit godt motorfundament, so kan motoren kjørast på tomgang ei stund, men pass på temperaturen. Eksosen blir vel neppe so varm mens motoren går på tomgang, at eksosrøret tar skade, Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Jo,eksos kan ta skade.Tørrkjøring av vannpumpe er vel heller ikke å anbefale.. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Tørrkjøring av membranpumpa i ein Sabb 2G, gjer vel ingen skade Der er jo ikkje noka impeller i den, Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 (redigert) Jeg har en 2G og den har kjølesløyfe under båten. Kan fint kjøres på land, ingen problem, bare pass temperaturen.. Redigert 21.September.2014 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Hjeltefjord Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Kjølesløyfe og tørr eksos, den kan kjøres på land uten videre.VÅT eksos,og du bør tilføre vann på saltvannssløyfen om du skal kjøre den på land,ellers kan du skade vannpumpe og eksosslange. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Membranpumpa på 2G tåler tørrkjøring. Denne Sabb- motoren produserer så lite eksos på tomgang at det vil nok ikke bli noe problem Det er bare snakk om et minutt eller to for å få litt lunk på oljen. For sikkerhets skyld kan du legge en hånd på eksosslangen for å passe temperaturen. Hvis du synes det blir for varmt, stopper du bare... Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 (redigert) Både pumpen og event.eksosslange tåler å bli kjørt en tid uten vann.Dette har jeg gjort på flere 10g.Når en sabb går på tomgang tar det tid før denne blir varm.Kjenn på motoren og eksosslangen underveis så er dette plankekjøring.Når du kjenner att motoren er passe varm stopper du ogpumper ut oljen.Ønsker du å koble til vann er det jo bare å koble slange til pumpen om du kommer til. Redigert 21.September.2014 av Miki-222 (see edit history) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
geirmund Svart 21.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Takk for svar, alle. Da oppsummerer eg dette slik at eg kan kjøre motoren på land med forsiktigheit, men det eg kan ta mens den ligg på sjøen er sikrast. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.