Jump to content

sabb g2 med ferskvannkjøling, kan den kjøres på land?

geirmund

Recommended Posts

Sjølv om du har ferskvannskjøling er vel ferskvannet kjølt av sjøvann,derom det ikkje er kjølesløyfe under båten.Er det våt eksos på den må i allefall impellaren takast ut dersom du startar han,eventuellt koble til vannslange i kjølevannsinntaket.Som "bellen" skriv bør ikkje ein trebåt køyrast på land då saumane i båten kan ryke av viberasjon.

Sabb G2 har, så vidt jeg vet, membranpumpe på sjøvannet. Den tåler vel å kjøres tørt.

Dette med tørr eller våt eksos kan vel enklast seiast slik at hvis der er gummislange til eksosen, er eksosen våt. Hvis der er eit jernrør er det sannsynlig at der er tørr eksos.

Eg meiner at hvis båten toler det, og det gjer ein plastbåt med eit godt motorfundament, so kan motoren kjørast på tomgang ei stund, men pass på temperaturen. Eksosen blir vel neppe so varm mens motoren går på tomgang, at eksosrøret tar skade,

Både pumpen og event.eksosslange tåler å bli kjørt en tid uten vann.Dette har jeg gjort på flere 10g.Når en sabb går på tomgang tar det tid før denne blir varm.Kjenn på motoren og eksosslangen underveis så er dette plankekjøring.Når du kjenner att motoren er passe varm stopper du ogpumper ut oljen.Ønsker du å koble til vann er det jo bare å koble slange til pumpen om du kommer til.

Redigert av Miki-222 (see edit history)

Båt med fjernkontroll

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...