Maruma Startet 20.September.2014 Del på Facebook Startet 20.September.2014 Problemene dukker opp i kø nå :-) Har søkt litt på forumet her, men alikevel spør jeg litt sånn at jeg kanskje blir enda klokere. Var ikke noe særlig ute å raste med båten på slutten av sommeren i fjor, men når jeg prøvde makshastighet i år ved sjøsetting manglet jeg en del knop i forhold til i fjor ved sjøsetting. I fjor klarte jeg å få den opp i 37 knop, i år 34knop. Prøvde litt i dag igjen og nå får jeg 33knop, at det synker litt på slutten av sesongen er jo vanlig men i dag syns jeg turtallet har økt betraktelig. 6000rpm og 33knop. I fjor 5000rpm og 37knop. Propellene var nye i fjor (B3) har ikke vært borti noenting med de så jeg syns det skulle vært rart om vulkingen hadde sluppet. Drevet var nyoverhalt i fjor, men hva som er gjort i detalj er jeg ikke sikker på. Jeg har en liten mistanke til at konen slurer ved høy belastning. Må legge til at når jeg setter den i forover så skjer det silkemykt og den griper med en gang, i bakk så kommer det ett skikkelig dunk når det går i inngrep. Oljen på drevet ble byttet i år og den gamle oljen så helt normal ut. Må jeg belage meg på spennende drevmekking her nå? Sitér dette innlegget Link to post
Scand7100 Svart 20.September.2014 Del på Facebook Svart 20.September.2014 Da drevet mitt begynte å slure så raste motoren opp på turtall sperre og fremdrift stoppet helt. Slakket ned og da grep den. Og slapp på lavere ig lavere turtall.. tilslutt kun bakk som gikk. BOE as overhalte det. Og ble som nytt.. Sitér dette innlegget Link to post
bjørn haugland Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Hadde same problem etter oljeskift. brukte ikke volvo Penta sin olje. Det endte med at jeg måtte demontere og rubbe konen. Fylte foreskreven olje, og det var i orden igjen. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Nå sitter jeg med samme følelse, men trodde det var turtelleren min som drev å tullet... Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Kan det være så enkelt at du har en del groing, og at propellen kaviterer? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 ... Drevet var nyoverhalt i fjor, men hva som er gjort i detalj er jeg ikke sikker på. Jeg har en liten mistanke til at konen slurer ved høy belastning. Må legge til at når jeg setter den i forover så skjer det silkemykt og den griper med en gang, i bakk så kommer det ett skikkelig dunk når det går i inngrep. Oljen på drevet ble byttet i år og den gamle oljen så helt normal ut. ... Det skal komme "donk" både når du kobler inn forover og bakover. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Det er sannsynligvis ikke konet. Hele konstruksjonen er laget slik at desto høyere turtall, desto mer inngrep ettersom gjengene konet går i vil presse det hardere mot gearet ved høyere turtall osv. Det er derfor vanlig at det slurer på lave turtall, men at man kan få det til å gripe bedre på høyere turtall, og ofte opplever man at man må gi litt gass for å få drevet i gir, ikke motsatt, at det slurer når man gir mer gass? Det kan være noe annet som glipper, muligens vulkingen i propellene, men da vil man som regel oppleve at det blir raskt verre, og at man får lite fremdrift i det store hele, ikke at man bare mister en knop eller to? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Av historien din later det til at du har fått nye propeller siden forrige sjøsettting ("Propellene var nye i fjor....", ) da du sjekket makshastigheten. Er du sikker på at propellene er make til de forige? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Maruma Svart 21.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2014 Takker for svar alle sammen. Jeg kjøpte båten i fjor vår, da var drevet overhalt og det fulgte med nye propeller, som er de samme som jeg bruker i år. Propellene er ikke grodd. Prata med SAP om dette og han sier noe i samma gata som deg Adeneo, men så var det dette med dunket når man setter i gir. Jeg har lest at dunket framover kan være mykere fordi den nedre konen går i mere olje enn den øvre... stemmer dette? Den bakre propellen min har en del kavitasjons skader Dette skjedde veldig fort i fjor, ca. etter 10 timer og propellen hadde mistet mye lakk og var ru i overflaten. Trodde ikke dette var så stort problem på lav stigning, som sakt B3 propeller. Har lyst på stål :-) Nå skal båten snart opp så da får jeg prøve å bende litt på propellene. Årsaken her får vel bare vært disse to tingene så da får vi se hva som viser seg etterhvert, mulig det er vann i olja også for den del. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 (redigert) Jeg har lest at dunket framover kan være mykere fordi den nedre konen går i mere olje enn den øvre... stemmer dette? Det kommer an på hvilken vei drevet går hvorvidt det nedre gearet er forover eller bakover, et 290 drev kan kjøres begge veier. Det er slik at det er helt normalt med skikkelig dunk når drevet settes i gir, men jeg ville ikke fått panikk selv om drevet går mykt i gir den ene veien, men jeg ville sjekket justeringen av girvaier og hørt hvordan det høres ut på land når drevet settes i gir, og hvorvidt det er mye forskjell på forover og bakover også da. Når man setter et slikt drev i gir skal man egentlig være litt brutal, det er ikke en slureclutch hvor man skal lirke spaken i gir, det er faktisk bedre å smelle spaken i gir med litt kraft enn å slure. Nå skal båten snart opp så da får jeg prøve å bende litt på propellene. Det blir nesten aldri noe greie på å bende på propellbladene, med mindre de er veldig skjeve og du bare skal ha det sånn cirka, skal du ha de skikkelig så sender du de til Winrace og får utbedret skader og målt de opp med riktig pitch osv. Sjekk også at det ikke er vann i drevoljen før kuldegradene kommer, aluminiumshuset på drevet sprekker lett dersom det står fullt av vann over vinteren. Redigert 21.September.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 21.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2014 Bende på propellene så tenkte jeg på vulkingen og ikke justere pitch. Oljen heller jeg alltid av på høsten etter opptak, mye bedre å få greie på ting da enn på våren. Tar alltid av drevet også på høsten. Når du nevner dette med gearsjalteren.... reagerte litt på dette i våres at når jeg gearer for hånd på sjalteren så går den tregt den ene veien, mens andre veien smetter den på plass, skal det være sånn? Er veldig nøye med justering av vaier når jeg monterer, den hopper i gear før spaken har kommet dit den skal både forover og bakover og fri er der det skal være. Jeg er alltid bestemt ved giring, ligger nok der ifra påhengertiden :-) Sitér dette innlegget Link to post
Frode NeergÃ¥rd Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Har sjøl dp290 og det smeller bra i begge gir muligens noe svakere men langt fra lydløst. Sammenligna med en 50hk påhenger er det som å sammenligne barnehammer mot smedhammer ;) Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 9.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2014 Hvordan skal jeg si det..... her har jeg tatt grundige feil! Sammen med en turteller som er helt bananas, oversentive motorører og motvind jeg ikke har lagt merke til (må være det) Så konklusjonen er sammen med SAP2000 at alt er i orden :-) Dunket forover kommer det, om turtallet på motoren økes bittelitt. Det er svakere forover enn bakover men det er der. Gjorde et tappert forsøk på å finjustere tenningen med den utslitte fordeleren og fikk justert inn ca 30grader på noe rundt 2500-3000rpm. Den gjorde da 35knop, det må være bra det i slutten av sesongen :-) Konkluderer med at fire øyer og ører er bedre enn to..... Og at SAP har mye mer erfaring enn meg når det gjelder båt, takk kompis :-) Ny turteller og fordeler er på vei i posten, og blir en del av prosjektene i vinter. Ellers takk for alle svar her, jeg har blitt enda noen erfaringer rikere :-) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 10.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 og så det store spørsmålet, hva måler du fartten din med? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
ehrnst Svart 10.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 Godt det order seg. Hvilken fordeler kjøpte du? Til info får jeg ikke vår w23 opp i mer enn 32 knop. Aq200 og 290dp Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 10.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 og så det store spørsmålet, hva måler du fartten din med? GPS Raymarine A67 Godt det order seg. Hvilken fordeler kjøpte du? Til info får jeg ikke vår w23 opp i mer enn 32 knop. Aq200 og 290dp Ja Ehrnst, det var hodebry til ingen nytte. Noen ganger tenker man for mye :-) Etter mye søking endte jeg opp med denne http://www.summitracing.com/int/parts/dui-m12720rd/overview/ Har hatt min båt i 37knop, men det er under helt optimale forhold med tom båt og meg alene. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 10.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 får ta en kontroll på tenningen ho oss også. 32 knop er litt mindre enn hva man skulle kunne forvente? Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 10.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 Jeg vet ikke om du mangler knop, men en gjennomgang på justeringer er jo lurt. Hvordan propellere har du og vilket turtall oppnår du? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.