Jump to content

Kjøp/frakt av seilbåt


Sjøboden

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har sett etter en seilbåt en stund nå, men finner ikke det jeg ser etter i Bodø. Svært få seilbåter er til salga her. Jeg finner mye som ser bra ut på finn o.l, men det er jo helt andre steder i landet.

 

Det jeg lurer på er om dere har forslag til hvordan jeg kan få frakta en seilbåt opp til Bodø, fra hvor jeg nå enn kjøper båt. Er det noen her inne som tar på seg i oppdrag å seile båten opp? Jeg er nemlig nybegynner og kan ikke gjøre dette selv.

 

I tillegg, hvis jeg velger å gå for en liten båt (20-22) fot, kan man da leie henger og hente den med bil? Ser at disse båtene er rundt 1350 kg, som kanskje er litt for tungt.

 

Et annet alternativ jeg har sett på er å frake båt med feks Norlines, men da er det mye som skal klaffe, samt at det er litt dyrt.

 

Håper noen erfarne båtfolk kan gi meg gode råd!

Link to post

Det enkleste og billigste er ofte å seile den hjem selv. Planlegges det godt og legges litt penger (som uansett må brukes før eller senere) i prosjektet blir det en minnerik og fantastisk tur i områder du antakelig aldri hadde seilt ellers. Om planen var å kjøpe ett "vrak" og så pusse det opp til dugelig båt vil jeg, derimot anbefale å IKKE seile hjem selv.

 

Kommer du over drømmebåten og vil seile den hjem:

1) fiks motor før avgang:

I din klasse antakelig påhenger. Så sett den på verksted eller kjøp en ny.

2) fiks seil før avgang:

Små selbåter har ofte "originalseilene fra 1978", de er kanskje brukbare men antakelig søppel. Skal du uansett ha nye seil, så ha de klare før hjemturen. Kryssfokk og storseil er viktigst, og koster vel sånn 20-30.000 i ok kvalitet og varer i 10-15-20 år.

3) bytt ut slitent tauverk og sjekk wire og strekkfisker

surt om smådeler til 2-300 kroner ryker og fører til skader for det 20-dobbelte....

4) ha god tid

ikke press på gjennom uvær og dritt med en ukjennt båt. Hjemmturen i ny båt skal være moro og behagelig.

Link to post

Jeg hentet en Firling hjem fra Oslo. Hadde den på en vanlig biltralle, bygde krybbe i tre som Firlingen stod i. Bil er godkjent for 2770 kg hengervekt (i vognkort), henger hadde tillatt totalvekt på 3500 kg. PÅ vei hjem stoppet vi innom vekta, og den viste 2500 kg på bilen og 2000 kg på hengeren.

 

Har BE, så det var ikke noe problem.

 

Vet ikke hvordan det er å seile langs kysten nordover nå med en 20-22 fots sak, tror kanskje jeg hadde gått for tilhenger-løsningen om jeg hadde den muligheten.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Tusen takk for hjelpsomme tips alle sammen! Jeg tenkte egentlig å gå ned til 20-22 fot nettopp på grunn av muligheten til å transportere den med henger. Et annet alternativ er å kjøpe en i størrelsesorden 27 fot, men da må den seiles hjem (og jeg har aldri seil før). Vet ikke om jeg tør å seile alene, og det er vanskelig å få med seg noen siden det tar lang tid å eksempelvis seile fra Oslo-fjorden til Bodø, evt Bergen - Bodø (eller lignende.

Link to post

Tusen takk for hjelpsomme tips alle sammen! Jeg tenkte egentlig å gå ned til 20-22 fot nettopp på grunn av muligheten til å transportere den med henger. Et annet alternativ er å kjøpe en i størrelsesorden 27 fot, men da må den seiles hjem (og jeg har aldri seil før). Vet ikke om jeg tør å seile alene, og det er vanskelig å få med seg noen siden det tar lang tid å eksempelvis seile fra Oslo-fjorden til Bodø, evt Bergen - Bodø (eller lignende.

Link to post

Oslofjorden Bodø tar en stund. Vi seilte Tabita, som er en 28 fots Nordship fra Grimstad til Trondheim på 4 timer og 13 timer. Da hadde vi nesten maks flaks med været, og lite uflaks med motor og båt, bare en 5 timers stopp på grunn av en fiskenot i propellen. Før det hadde vi totalt 4 timers stopp, ett stopp i forbindelse med at vi skulle ha om bord en 3djemann, og da revet vi seil, samt at vi måtte fikse en blokk som løsnet i masten i forbindelse med revingen, ett 2 timers stopp i forbindelse med bunkring, middag og litt handling i Haugesund, og 1 times stopp i forbindelse med bunkring og handling i Fosnavåg.

Ellers var det seiling 24 timer i døgnet, og vi 3 ombord gikk 3 timers vakter. Egentlig 3 timers rorvakt, 3 timers bysse- og dekksvakt, og 3 timers hvilende vakt. Vi slapp å vente på været ett eneste sted, og hadde sånn sett flaks. I og med at vi seilte 24/7, slapp vi å gå inn til havn, og sparte effektivt 2 timer i døgnet på det.

 

Skal du hente båt på Østlandet, tror jeg du bør regne 3 uker til turen, for å kunne vente på været. Det er mulig å klare det på en uke om du har flaks, og du får med deg 2 som kan seile (utifra at du ikke kan seile selv).

 

Men utvider du søket ditt til 20-30 fot, og strekningen Trondheim - Tromsø, så finnes det noen båter å velge i. De fleste der er det mulig å seile selv fra Trondheim til Bodø.

 

Strekningen er ca 300nm, med 5 knop blir det 60 timer. Seiler du på dagtid er det 6 dager.

Seiler du 24/7 er det en litt lang helg.

 

Men før du seiler et sånt strekk bør du ha en gjennomgang av båten.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...