Kjetil1 Startet 21.September.2014 Link til dette innlegget Startet 21.September.2014 Jeg vurderer å flytte tømmepumpa på septiken og lage nytt utløp i vinter. Men jeg vet ikke om det er en god ide eller ikke... Idag ligger pumpa helt akter i motorrommet og utløpet er i frilutf ca 10 cm over vann under badeplattformen. Tanken er ca midt i båten under ei av køyene i bakre cabin, så det går da en ganske lang slange gjennom halve båten med potensiale for lukt og tilstopping. Når jeg skal tømme tanken må jeg stoppe motorene og åpne motorromsluka og så starte pumpa med bryter som også er i motorrommet. Jeg kan ikke ha motorer igang/gå på tomgang for da hører jeg ikke om pumpa går og når det er tomt. Og når jeg tømmer, får jeg luftet gugget siden det er ca 10 cm fritt fall. Ikke delikat hvis vinden blåser odøren inn i båten. Derfor lurer jeg på å flytte pumpa fram til ei luke i dørken nede i salongen og ha utløp der via skroggjennomføring og rett i sjøen under båten. Og så ha bryteren enten på dashbord eller på el.panelet ved salongen. Da kan jeg gå tomgang og likevel høre pumpa. Kan det være en praktisk grunn for at opplegget er som det er? Mange andre båttyper har slik løsning jeg ønsker å lage... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Knude Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Smart å flytte. Å ha septik kvern i center av båten er helt greit og med utløp gjennom en skrogjennomføring i bunnen av båten. Den må selfølgelig ha kuleventil og slangen må opp over vannlinjen og ned igjen så ikke det blir tilbakeslag av skjøvann mot tanken. Mange båtprodusenter velger å montere det på denne måten og med bryter på dasjbord. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Roger jo Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Skal du på svenskekysten til neste år ville jeg vurdert, dekksavsug for septiktank også.¨ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kjetil1 Svart 21.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Vet ikke om jeg drar til Sverige, men dekkavsuger der allerede. Båten hadde sine første år i Florida og fikk nok dette installert der... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
GEHU Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Jeg fikk akkurat samme erfaring som deg i sommer Kjetil. Virker utrolig lite praktisk, det opplegget som er der originalt. Jeg tenkte og evt legge om slange og pumpe og bruke utløpet som allerede er der for direkte ut fra toalettet.Og så legge bryter opp på daschbord. Har ellers gjort stort sett bare positive erfaringer med båten! Venter for tiden på ny kalesje laget helt etter egne løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 21.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Har du funnet en måte å holde kalesja tett Gehu? Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
GEHU Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Håper det! Blir en del endringer i forhold til org. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 21.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Du må gjerne dele dine endringer. Jeg driver også å tenker ut en løsning. Men ang septikken har jeg planer om å beholde muligheten for å kjøre rett fra toalett til sjøen. Men det er jo en mulighet å koble septikktømming på samme utløp og ha en vendekrane... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
GEHU Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Ja tanken var en vendekran ! Har bare ikke lyst og lage flere gjennomføringer i skroget. Når det gjelder kalesje så kan jeg prøve og legge ut bilder når det nærmer seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.