Jump to content

Og 5 støt i fløyta betyr ?


Marwin

Recommended Posts

Dette er i forbindelse med en festival, og da har det neppe noen maritim betydning som vel de fleste vil skjønne..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Enig med NilsPils.Ett tut holder lenge.

Jeg har ikke sagt det. Selvfølgelig skal den store båten med profft mannskap tute "riktig". Men det som jeg vil frem til er at de i den lille båten må skjønne tegninga uten å ha gått på kurs og tatt eksamen.

 

Hvorfor skal vi gjøre tingene vanskeligere enn nødvendig!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke sagt det. Selvfølgelig skal den store båten med profft mannskap tute "riktig". Men det som jeg vil frem til er at de i den lille båten må skjønne tegninga uten å ha gått på kurs og tatt eksamen.

 

Hvorfor skal vi gjøre tingene vanskeligere enn nødvendig!

Nå er det ikke forbudt å lese sjøveisreglene selv om man ikke har gått på kurs og tatt eksamen.. Det å lære seg disse reglene er unnagjort på en liten ettermiddag... Skal man ferdes på sjøen med båt så må man selvsagt vite at det finnes noe som heter lydsignal, og at disse har en betydning... Det handler om ens egen sikkerhet enkelt og.. og det å lese gjennom 53 regler er ikke all verden og såpass må en da kunne forvente, man har også ett eksemplar av disse i hard copy ombord, lett tilgjengelig...

 

Jeg har tatt Fjordline 5 ganger i sommer fra Langesund, og det er skremmende hvor få småbåtførere som respekterer/skjønner lydsignalene som blir gitt når de bakker og snur i Langesund. Der er det trangt for et skip på 170 meter

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er spesielt i Langesund ja.. siden de bakker rett etter at de har sluppet tampen ut av kaien, og snur i et trangt sund .. Da gir de selvsagt 3 støt for å gi beskjed om at de bruker maskinkraft akterover. Colorline gjorde faktisk det samme når de runder Odderøya fort, da var det 5 støt og det var en motorbåt om ikke overholdt vikeplikten.. Er usikker på om motorbåten skjønte betydningen men det gikk da bra.. Jeg var på fortet og fattet selvsagt interesse for 5 støt, og gikk frem på kanten for å få oversikten.. Gods skippere følger reglene og de gir lydsignal...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det må være spesiellt for Langesund.

Jeg reiser stadig vekk med Color Line fra Sandefjord og Larvik.

Har aldri hørt et lydsignal.

Ei heller konflikter med fritidsbåter.

Color Line og Fjordline gir tre støt i Sandefjord når de bakker ut fra kai. Usikker på om de gjør det på de første seilingene om morgenen, men ihvertfall på dagtid så høres det over hele byen/havnen.

 

Color Line praktiserer til tider 1 støt som en vekker av de som ligger midt i leden - en bekjent svarte dem på VHF at det var ok for ham at de gikk styrbord - noe de så selvsagt måtte følge opp.

Link to post
Share on other sites

Om det er Color Line eller andre, så driver de vel ikke og tuter dersom det ikke finnes andre båter i nærheten de trenger å gjøre oppmerksom på hva de akter å gjøre?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ouch :wflag::wflag:

 

Tenke seg til at en slik liten notis skulle avstedkomme så stort engasjement. :giggle:

 

Forresten, når vi snakker om "tut - i - fløyta", hvorfor tuter rutighurta bokstaven Q før anløp?

 

 

Av gammel tradisjon så du skal vite om det er nordgående eller sørgående. Nord er vel K (lang-kort-lang) og sør Q (lang - lang -kort -lang)? Fløytes på dagtid, men stadig flere steder har lokalt engasjement for å hindre hurtigruta å fløyte. Synes det er direkte kulturvandalisme, hurtigruta skal høres. De har også et hilsesignal når de møtes, nordgående hilser først og sørgående svarer. Er vel tre lange blås fra hver.

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Generelt vil jeg påstå at en har driti seg ut hvis noen tuter på deg, det skal være mulig å forutse hvor store båter går.

Tja - jeg møtte et stort skip i en svensk fjord i sommer, det var god avstand og jeg mener jeg ikke gjorde noe galt på noen måte - men jeg var litt usikker på hvilken vei det store skipet hadde tenkt seg og hvordan jeg best skulle posisjonere meg. Jeg satte pris på at de gav ett støt i hornet før de la kursen om styrbord.

Link to post
Share on other sites

 

 

Av gammel tradisjon så du skal vite om det er nordgående eller sørgående. Nord er vel K (lang-kort-lang) og sør Q (lang - lang -kort -lang)? Fløytes på dagtid, men stadig flere steder har lokalt engasjement for å hindre hurtigruta å fløyte. Synes det er direkte kulturvandalisme, hurtigruta skal høres. De har også et hilsesignal når de møtes, nordgående hilser først og sørgående svarer. Er vel tre lange blås fra hver.

Ikke nok med det, så gir de også et kort signal ca. 5 min før avgang..

 

Vel så lenge Hurtigruten ikke anløper Sandefjord så går dette bra, er vel kun der folket går på veggene når et skip tuter ..ref ett annet innlegg i denne tråden..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det må være spesiellt for Langesund.

Jeg reiser stadig vekk med Color Line fra Sandefjord og Larvik.

Har aldri hørt et lydsignal.

Ei heller konflikter med fritidsbåter.

. Bor bare 200 meter sør for ferja i langesund, og har utsikt til fjorden.

 

Og den tuter unormalt ofte og heftig. Ofte mye båt midt i leia der som er i veien!

 

For noen uker siden kom det 8-10 raske støt, kikket ut av vinduet og så en seilbåt ca 50 meter forran baugen som akkurat rakk og komme seg unna.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

 

Vel så lenge Hurtigruten ikke anløper Sandefjord så går dette bra, er vel kun der folket går på veggene når et skip tuter ..ref ett annet innlegg i denne tråden..

Jeg bor relativt nærme fergekaien I Sandefjord på vinteren. Uten at disse 3 støtende ved avgang irriterer. Heller ikke hørt eller sett kommentarer I lokalavisen, hvor noen har klaget.

Var riktignok noen klager den gang Bohus hadde 07 avgang. De stoppet da med bruk av hornet ved den avgangen, som standard prosedyre, kun ved behov. Om Fjordline nå bruker hornet på sin 06.45 avgang, vet jeg ikke. Color line gir stort sett alltid 3 støt ved avgang.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det er meget trist at norsk kysthistorie skal raseres på grunn av noen pripne grinebitere av noen beboere som har kjøpt seg leilighet på kaikanten :nonod:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...