Sydvesten Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Dette er i forbindelse med en festival, og da har det neppe noen maritim betydning som vel de fleste vil skjønne.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 (redigert) Enig med NilsPils.Ett tut holder lenge. Jeg har ikke sagt det. Selvfølgelig skal den store båten med profft mannskap tute "riktig". Men det som jeg vil frem til er at de i den lille båten må skjønne tegninga uten å ha gått på kurs og tatt eksamen. Hvorfor skal vi gjøre tingene vanskeligere enn nødvendig! Redigert 22.September.2014 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Rainbow Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Ja at å spille "Seven Nation Army" med tuta ikke har noen maritim betydning tror jeg de fleste forstår, men artig påfunn av de.. Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Jeg har ikke sagt det. Selvfølgelig skal den store båten med profft mannskap tute "riktig". Men det som jeg vil frem til er at de i den lille båten må skjønne tegninga uten å ha gått på kurs og tatt eksamen. Hvorfor skal vi gjøre tingene vanskeligere enn nødvendig! Nå er det ikke forbudt å lese sjøveisreglene selv om man ikke har gått på kurs og tatt eksamen.. Det å lære seg disse reglene er unnagjort på en liten ettermiddag... Skal man ferdes på sjøen med båt så må man selvsagt vite at det finnes noe som heter lydsignal, og at disse har en betydning... Det handler om ens egen sikkerhet enkelt og.. og det å lese gjennom 53 regler er ikke all verden og såpass må en da kunne forvente, man har også ett eksemplar av disse i hard copy ombord, lett tilgjengelig... Jeg har tatt Fjordline 5 ganger i sommer fra Langesund, og det er skremmende hvor få småbåtførere som respekterer/skjønner lydsignalene som blir gitt når de bakker og snur i Langesund. Der er det trangt for et skip på 170 meter Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Det må være spesiellt for Langesund. Jeg reiser stadig vekk med Color Line fra Sandefjord og Larvik. Har aldri hørt et lydsignal. Ei heller konflikter med fritidsbåter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 (redigert) Det er spesielt i Langesund ja.. siden de bakker rett etter at de har sluppet tampen ut av kaien, og snur i et trangt sund .. Da gir de selvsagt 3 støt for å gi beskjed om at de bruker maskinkraft akterover. Colorline gjorde faktisk det samme når de runder Odderøya fort, da var det 5 støt og det var en motorbåt om ikke overholdt vikeplikten.. Er usikker på om motorbåten skjønte betydningen men det gikk da bra.. Jeg var på fortet og fattet selvsagt interesse for 5 støt, og gikk frem på kanten for å få oversikten.. Gods skippere følger reglene og de gir lydsignal... Redigert 22.September.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
TasleT Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 http://www.hvafor.no/oppslag/hva-betyr-lydsignalene-til-skip har en grei oversikt. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Det må være spesiellt for Langesund. Jeg reiser stadig vekk med Color Line fra Sandefjord og Larvik. Har aldri hørt et lydsignal. Ei heller konflikter med fritidsbåter. Color Line og Fjordline gir tre støt i Sandefjord når de bakker ut fra kai. Usikker på om de gjør det på de første seilingene om morgenen, men ihvertfall på dagtid så høres det over hele byen/havnen. Color Line praktiserer til tider 1 støt som en vekker av de som ligger midt i leden - en bekjent svarte dem på VHF at det var ok for ham at de gikk styrbord - noe de så selvsagt måtte følge opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Color Line gjør det ikke på 13:00 avgangen heller. Jeg sto og så på og hørte ingenting. Et støt betyr at de svinger styrbord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Om det er Color Line eller andre, så driver de vel ikke og tuter dersom det ikke finnes andre båter i nærheten de trenger å gjøre oppmerksom på hva de akter å gjøre? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 De fløytet kun hvis det er behov. Ellers tror jeg de gode innbyggere av Sandefjord hadde gått på veggene med fergeavgang hver tredje time. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mons Olav Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Enig med NilsPils.Ett tut holder lenge. Beklager feilsiteringen NilsPils.Min feil. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 22.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2014 Ouch Tenke seg til at en slik liten notis skulle avstedkomme så stort engasjement. Forresten, når vi snakker om "tut - i - fløyta", hvorfor tuter rutighurta bokstaven Q før anløp? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 9725 Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 (redigert) Ouch Tenke seg til at en slik liten notis skulle avstedkomme så stort engasjement. Forresten, når vi snakker om "tut - i - fløyta", hvorfor tuter rutighurta bokstaven Q før anløp? Av gammel tradisjon så du skal vite om det er nordgående eller sørgående. Nord er vel K (lang-kort-lang) og sør Q (lang - lang -kort -lang)? Fløytes på dagtid, men stadig flere steder har lokalt engasjement for å hindre hurtigruta å fløyte. Synes det er direkte kulturvandalisme, hurtigruta skal høres. De har også et hilsesignal når de møtes, nordgående hilser først og sørgående svarer. Er vel tre lange blås fra hver. Redigert 22.September.2014 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 23.September.2014 Del på Facebook Svart 23.September.2014 Generelt vil jeg påstå at en har driti seg ut hvis noen tuter på deg, det skal være mulig å forutse hvor store båter går. Tja - jeg møtte et stort skip i en svensk fjord i sommer, det var god avstand og jeg mener jeg ikke gjorde noe galt på noen måte - men jeg var litt usikker på hvilken vei det store skipet hadde tenkt seg og hvordan jeg best skulle posisjonere meg. Jeg satte pris på at de gav ett støt i hornet før de la kursen om styrbord. Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 23.September.2014 Del på Facebook Svart 23.September.2014 (redigert) Av gammel tradisjon så du skal vite om det er nordgående eller sørgående. Nord er vel K (lang-kort-lang) og sør Q (lang - lang -kort -lang)? Fløytes på dagtid, men stadig flere steder har lokalt engasjement for å hindre hurtigruta å fløyte. Synes det er direkte kulturvandalisme, hurtigruta skal høres. De har også et hilsesignal når de møtes, nordgående hilser først og sørgående svarer. Er vel tre lange blås fra hver. Ikke nok med det, så gir de også et kort signal ca. 5 min før avgang.. Vel så lenge Hurtigruten ikke anløper Sandefjord så går dette bra, er vel kun der folket går på veggene når et skip tuter ..ref ett annet innlegg i denne tråden.. Redigert 23.September.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
MaSa Svart 23.September.2014 Del på Facebook Svart 23.September.2014 Det må være spesiellt for Langesund. Jeg reiser stadig vekk med Color Line fra Sandefjord og Larvik. Har aldri hørt et lydsignal. Ei heller konflikter med fritidsbåter. . Bor bare 200 meter sør for ferja i langesund, og har utsikt til fjorden. Og den tuter unormalt ofte og heftig. Ofte mye båt midt i leia der som er i veien! For noen uker siden kom det 8-10 raske støt, kikket ut av vinduet og så en seilbåt ca 50 meter forran baugen som akkurat rakk og komme seg unna. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 23.September.2014 Del på Facebook Svart 23.September.2014 Vel så lenge Hurtigruten ikke anløper Sandefjord så går dette bra, er vel kun der folket går på veggene når et skip tuter ..ref ett annet innlegg i denne tråden.. Jeg bor relativt nærme fergekaien I Sandefjord på vinteren. Uten at disse 3 støtende ved avgang irriterer. Heller ikke hørt eller sett kommentarer I lokalavisen, hvor noen har klaget. Var riktignok noen klager den gang Bohus hadde 07 avgang. De stoppet da med bruk av hornet ved den avgangen, som standard prosedyre, kun ved behov. Om Fjordline nå bruker hornet på sin 06.45 avgang, vet jeg ikke. Color line gir stort sett alltid 3 støt ved avgang. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 23.September.2014 Del på Facebook Svart 23.September.2014 http://www.rbnett.no/meninger/leder/article462596.ece Er nok ikke bare i Sandefjord det klages ;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 23.September.2014 Del på Facebook Svart 23.September.2014 (redigert) Det er meget trist at norsk kysthistorie skal raseres på grunn av noen pripne grinebitere av noen beboere som har kjøpt seg leilighet på kaikanten Redigert 23.September.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 23.September.2014 Del på Facebook Svart 23.September.2014 Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.