Jump to content

Drivende båt og berging.


Astor

Recommended Posts

Jepp.

Hvis feks redningsslskapet eller andre gjør en jobb for å berge en båt som ellers antakelig ville blitt ødelagt mener jeg at de bør få en anstendig betaling for bryet og risikoen de tar.

Hvis de ikke får det kan de kreve bergelønn og om nødvendig tvangssalg for å få betalingen.

Bedre for alle enn at båten blir ødelagt for eieren og et miløproblem for resten av oss.

 

Jeg ser selvfølgelig at i en ideell verden gjør alle slikt gratis, på samme måte som vi alle(?) går ombord og øser båter som eieren er i ferd med å la synke i fortøyningene.

 

Hvis jeg hadde en båt som drev av ville jeg vært takknemmlig om noen berget den og betalt en anstendig lønn for bryet.

 

Å ta en båt på slep en finværsdag når man uansett er på sjøen blir noe annet.

Mons

Link to post
Share on other sites

Den som båten havner hos sitter med svarteper. Om en stor gammel holk driver inn til min private brygge og synker der blir det mitt problem. Verden er ikke alltid rettferdig.

Tar man en "verdiløs" båt på slep er det ingen som har plikt til og ta imot den. Kommune/havnevesen kan bare si nei takk, dette er ikke vår båt eller vårt problem.

Link to post
Share on other sites

For meg ligger svaret i innlegg 28. Jeg ville aldri tatt på meg ansvaret med å si at det ikke er noen ombord, med mindre jeg hadde gått gjennom båten selv. For meg ville det være rett å si at jeg ser en båt på rek, men vet ikke om det er noen ombord. Da skal det rimelig stor risikovilje til fra politiets side for å konkludere med at man har med en tom båt å gjøre.

Laholm

Link to post
Share on other sites

jeg har faktisk berget en båt en gang som lå og dunket i steinene,

det var vanskelig alene, så jeg praiet 2 polakker som lå i nærheten og fisket som hjelpere.

tauet så båten til nærmeste havn , og fortøyde den trygt og sikkert og ringte politiet ( båten var stjålet og tjuvkoblet )

Når jeg senere ble kontaktet av eier , forlangte jeg en flaske god konjakk til meg selv og en rødvin

til hver av polakkene , som bergings lønn og vi var alle svært fornøyde.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...