Svaap Startet 22.September.2014 Del på Facebook Startet 22.September.2014 Hei, Jeg har en Volvo Penta D5A-B TA (4 syl, 160 HK common rail motor) Denne er visstnok en god maskin. Saktegående - max 2300 rpm. Har 580Nm dreiemoment allerede ved 1500rpm. Ser sjeldent (faktisk ikke sett) denne nevnt på båtplassen. Er den lite brukt? Er det lite trøbbel som er årsaken? Motoren er basert på Deutz blokk. Synspunkter/kommentarer? Hilsen Ole Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
bellen Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Hmm... Sikker på at den har Common rail? Eg var maskinist på ei ferge en gang som hadde en D5 på en generator, mulig at eg husker feil, men eg kan ikkje huske at den hadde common rail. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 22.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2014 http://www.yusinhr.com/engine/volvo/1-1-1/Technical/D5A%20TA-160.pdf Blitt fortalt det ja.. Direct injection - er det kanskje noe annet? Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
bellen Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Direct injection er for så vidt ikkje noe annet, en common rail motor er også direkteinnsprøytet. Men D5 har nok konvensjonell dieselpumpe som pumper diesel til kvar enkelt injector. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 22.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2014 Hmmmm.... Mekaniker som var ombord snakket om common rail....og at injectorene til disse motorene var fryktelig dyre av nettopp den grunn. Er ikke common rail at hver enkelt dieseldyse er sin egen pumpe (høyttrykk)? Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
mateco Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Med Common Rail (CR) så er der en brennstoffpumpe som leverer et konstant høyt trykk. Åpning til brennstoffventilene skjer elektronisk via en solenoidventil. Når pumpe-elementet står i selve brennstoffventilen, så kalles den gjerne en injector. Injectoren er mekanisk operert av en kamdrevet vippearm og pådraget er styrt via en index-arm som styrer vridningen på pumpe-plungeren i injectoren. Slike injectorer er ofte å se på Caterpillar og Detroit motorer. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Svaap Svart 22.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2014 Kan ikke en av dere motor-gutta ta en titt på linken jeg sakset inn litt over her. Vil tro det vil være informasjon der i tilstrekkelig grad til at det kan gis en sikker bekreftelse/avkreftelse for hvorvidt det er en tradisjonelt styrt dieselpumpe, eller en commonrail injector løsning... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
bellen Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Jo.. Har sett den linken. Det står ingen plass der at det er en common rail motor Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 22.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2014 Da er det sikkert ikke det heller, tenker jeg. Slik informasjon blir vel ikke skrevet mellom linjene heller..... Vel vel.... Ut over det så kunne det vært fint å få innspill på erfaringer som finnes på disse motorene. Jeg sitter med et veldig solid inntrykk av maskinen, og vil gjerne høre andres opplevelser.. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
mateco Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Nei, dette er ikke noen CR -motor. Bilde fra MarinePartsEurope: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745900-23-6409.aspx Hver sylinder har hver sin HP-pumpe element (pos.1) og brennstoff ventil (pos.3) Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
DieselDahl Svart 23.September.2014 Del på Facebook Svart 23.September.2014 Det er dette volvo kaller "unit pumps" og fungerer som pumpedyse system men pumpen sitter ikke i selve injektorene. Denne har forøvrig ingen som helst "slektskap" til volvo pentas D4/6 motorer som er rene marinemotorer. D5 er nok ikke mye brukt i fritidsbåter, kanskje mest til genset? http://pie.volvopenta.com/ViewFileFrame.aspx?n=221281&r=2013-10-03-15-41-49&t=PDF1P&a=47704644&p=T416&d=Product%20Bulletins&s=401659〈=nb-NO Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 23.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2014 Man lærer stadig :) Er ikke modellen en ren marinemotor? Ble fortalt at dette var en av de bedre pakkene Penta leverte - spesielt til tunge, saktegående fartøy. Er det slik st common rail er mer følsomt for fuelavvik (vann, urenheter)? Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
bellen Svart 23.September.2014 Del på Facebook Svart 23.September.2014 Meget sjelden brukt i fritidsfartøy, av og til brukt i yrkesbåter men mest brukt som generator. Dette er en motor som er bygd for å leve 20000+ timer. Men for ditt bruk så rekner eg med at alder tar motoren før driftstimene gjør det. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.September.2014 Del på Facebook Svart 23.September.2014 Common rail har bare ei dieselpumpe som leverer konstant høgt trykk til railen som alle injectorene er koblet til. Railtrykket på for eksempel en D3 er på 1700 bar, sier seg selv da at den er meir kresen på reinholdet i dieselen. Din motor har langt under halvparten av trykk på injectorene. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 23.September.2014 Del på Facebook Svart 23.September.2014 Det er ikke helt riktig at commonrail har konstant høyt trykk. Trykket reguleres ift turtallet vha en servoventil inne i høyttrykkspumpen. Trykket i injektorene på en pumpedysemotor er også høyt, det kan i prinsippet være like høyt som i en cr-motor. Noen pumpedysemotorer har elektrisk styring av injektorene på lik linje med commonrail. Det er egentlig utslippskravene som styrer hvilken teknologi som benyttes. Commonrail er mest brukt på småmotorer. Vet ikke om det går an å få en pumpedysemotor ned på så lave utslippsverdier som commonrail. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.September.2014 Del på Facebook Svart 23.September.2014 Beklager, vart litt dårlig formulert. Det eg mente var at common rail har konstant trykk på railen, men trykket er ikkje konstant. Skjønte dere den? Sitér dette innlegget Link to post
ArImI Svart 24.Mars.2015 Del på Facebook Svart 24.Mars.2015 Hei, er du fornøyd med motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 25.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 Hei, Jeg er veldig fornøyd med motoren. Bruker båten hele året, og den starter alltid med en gang. Det er veldig behagelig å ha såpass krefter allerede ved 1500 rpm. Kan gi såpass vinger at jeg har skroghastighet allerede ved moderat turtall. Skal på slipp neste uke, og skal ha ut akslingen (og dermed også reverseringen), noe jeg egentlig ikke ser frem til. Jeg har en lekkasje i pakkboksen (West mekan), og må skifte en simmering i den forbindelse. Legger inn et par bilder av reversering Opp-ned for sikkerhets skyld... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Lamø Svart 26.Februar.2018 Del på Facebook Svart 26.Februar.2018 Svinger til Furuno 587 ekkolodd ? Sitér dette innlegget Link to post
Einar Kjærstad Svart 9.Desember.2020 Del på Facebook Svart 9.Desember.2020 Vi har nylig byttet ut en Volvo Penta D5A- B- TA på fergen Kolbjørn, den gamle er erstattet med en av samme merke og samme størrelse...max turtall er 1900 rpm. Den gamle hadde nær 50 k driftstimer og uten noen større problemer.. Driftsikker,.økonomisk og effektivt. fantastisk motor😉 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.