Jump to content

Sette i vanntank og septiktank...


Batdilla

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg forsøker å avklare en del ting, slik at jeg kan best mulig disponere plassen i 22 fot snekka etter hvert som jeg skal ominnrede. Jeg har tenkt å bygge pentry og sette inn.

 

Må da ha ferskvann til vaskekummen. Kunne tenke meg at naturlig plassering av ferskvanntank er akter ved siden av drivstofftanken. Spørsmålet er om det går ann å få tak i en ferskvannstank som går rett i og som samtidig utnytter plassen bra, eller om dette må spesiallages. Tilgjengelig plass for ferskvannstank kan best beskrives slik: Det er benk tversover helt akter i båten. Forestill deg en tank som starter under benkeplata og går helt bak til rorstaget. I bredden går tanken helt ut til veggene og følger disse ganske så tett. Splitt så denne konstruksjonen langs kjølen. Da har du formen på drivstofftanken som sitter i på styrbord side. Det ideelle hadde vært en ferskvannstank som har samme fasong på babord side.

 

* Kan man få tak i en drivstofftank med tilsvarende form, eller må det spesiallages? Hvis det må spesiallages, noen som vil tippe på kostnad og anbefaling av noen som gjør dette bra?

 

Det neste er vannet som skal ut fra vaskekummen igjen. Det er ikke toalett i dag, og hvis det blir et toalett etter hvert, blir det en enkel porta-potti løsning.

 

* Hvordan har dere løst dette med vann ut fra vaskekum? Egen tank for dette også?

 

* I tilfelle egen tank, hvor plasserer man dette i ei 22 fot snekke hvor all plassen akterut er brukt opp til drivstofftank og ferskvannstank? Jeg tenkte pentry skulle inneholde vaskekum, kokeapparat (Sprit) og disponibel plass for evt. kjøleskap i framtiden. Og så regner jeg med at min bedre halvdel gjerne vil ha litt plass til bestikk o.l. Ser for meg en veldig stor pentry hvis også tank for oppbevaring av "møkkvann" skal være i samme konstruksjon...

 

* Hvis det beste er egen tank for vannet fra vaskekummen, må det sikkert til noe pumper og styr for å pumpe vannet tilbake til tanken. Noen som har noen skisser på sitt opplegg her? Det har versjert flere supre tegninger på el. opplegg.

 

* Noen som vet om noe stoff på nettet om emnet ferskvannstank -> oppvaskekum -> ut fra kum?

 

Takker for innspill og hjelp!

Link to post
Share on other sites

Du må nok få laget en spesialtilpasset tank, helst i syrefast.

Alt. å finne en tank i polyetylene som passer best mulig, dette vil nok være det desidert rimeligste alternativet.

Pass på at tanken er utstyrt med "mannlokk", det er nødvendig å rense den innimellom.

 

"Gråvann" går rett i sjøen. Ikke gjør som meg og plasser gjennomføringen oppe under fenderlista, da får du en møkkete stripe nedover skutesiden.

Og oppvaskvannet kan havne i jolla som ligger ved siden av hvis man ikke passer på.. :smash:

Link to post
Share on other sites

OK, hvis "gråvann" kan gå rett i sjøen, forenkler dette veldig mye, all den tid jeg ikke har behov for septiktank i forbindelse med toalett. Jeg tenkte på dette, men var litt usikker på om det var ufint med en slik løsning. Oppvaskevann rett i jolla - ikke noe som helst problem med å se for meg scenarioet...

 

Noe forslag om noen som har erfaring med å lage slike tanker til båter som kan anbefales?

 

Noe forslag om leverandører som leverer ferdige tanker?

Link to post
Share on other sites

OK, hvis "gråvann" kan gå rett i sjøen, forenkler dette veldig mye

Det kan gå rett i sjøen (havet) men kan det det i ferskvann? Har forstått det slik at du seiler på Mjøsa?

Er det ikke strengere regler for utslipp der?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt hvordan reglene er for utslipp i Mjøsa jeg.

 

Det er mulig det løser seg på et slags vis. Jeg og den tidligere eieren har nettopp vært hos Sjømannen og kjørt igjennom frostvæske slik at den er klar for kulda. Jeg nevnte da for ham planene om ferskvannstank. Med tanke på fordeling av vekt, mente han en bedre plassering av vanntank er helt foran, slik at det ikke blir enda mer vekt bak som hjelper båten med å grave seg ned. Plassen foran er uansett ikke brukt til annet enn ballast. Hvis vanntanken havner der foran, har jeg masse plass på babord side bak til en evt. utslagsvanntank, hvis dette er påkrevet.

 

I mellomtiden; Hvis noen vet noe om utslipp i ferskvann, er det fint med litt opplysninger om dette.

 

Ang. sekke-løsninger: Har lest på den 'andre plassen' at enkelte sliter med dårlig lukt/smak når vannet oppbevares i disse. Jeg tror det beste kanskje er å få skreddersydd en fin tank som kan monteres der framme.

 

Fikk forresten tips av den forrige eieren om et rengjøringsmiddel hos Europris som var skikkelig effektivt. Det heter noe med Båt-, Båtvask, Båtrens, eller noe slik. Det tok inngrodd skitt nede i "sklisikringer" og ellers. Sikkert også billig.

Link to post
Share on other sites

Hallo igjen baatdilla. I min sjømann var det montert en kombinert vaskekum/2 bluss gassbluss under passarsjersetet (Watski fører denne kombitypen ennå). Gassbeholderen var plassert forran under luken på dekk (m/dreneringshull og alle andre påbudte greier) + kobberslange inn i båten. Når det gjelder ferskvann - fant ut at enkleste løsning var å kjøpe en 40 liters bensintank på Biltema - passet akkurat oppi "rommet" under føttene på passarsjersiden. Oppi denne puttet jeg så en "nedsenkbar" vannpumpe som jeg koplet via en enkel el.bryter, plassert ved pantryet. Dermed hadde jeg trykkvann + tankløsning for under 300 kroner.  Til utløpet benytter man bare en standard skroggjennomføring av plast. Legg denne 10 - 15 cm. over vannlinjen.

 

Lykke til!

 

TR

Link to post
Share on other sites

Til info for de som holder til på Mjøsa:

 

Denne artikkelen forteller litt om hva som gjelder ifbm utslipp i Mjøsa

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...light=0,toalett

 

Denne artikkelen sier noe om hva som gjelder generelt over alt ifbm utslipp

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...light=0,toalett

 

I denne artikkelen står det utrykkelig at det er forbud mot å slippe ut oppvaskevann i innsjøer. Så da må jeg vel til med egen tank for oppsamling av oppvaskevann da...

Link to post
Share on other sites

Du kan kanskje påberope deg denne: Likevel, farter du omkring i en skute som Riksantikvaren mener vil få "forringet verneverdi" hvis det installeres toalett med samletank ombord, kan du ha håp om å få fortsette ditt forurensende båtliv. :lol:

Det står jo også at lensing er lov, mao hvis man lar gråvannet gå i dørken og lenser er det ok.... :cheers:

 

Er abs. for miljøvern, men det virker ikke som disse forskriftene er særlig gjennomtenkt mhp båt.

Tror neppe mange av båtene på Mjøsa samler opp gråvann i tank.

Link to post
Share on other sites

La gråvannet gå rett i sjøen og skaff deg en porta potti til det andre! Det er den klart greieste løsningen...ingen grunn til å henge seg opp i latterlig byråkrati  :cheers:

 

Et godt alternativ for deg er nok løse vanntanker hvis du synes det blir for mye stress med fast tank. Et annet er en slik "oppblåsbar" putetank som du kan legge f.eks i baugen. Dette er en vanlig løsning som jeg selv har hatt i en seilbåt. Det beste er selvsagt en syrefast tank som du kan få laget etter mål uten at dette trenger å bli så veldig dyrt. Flere firma lager tanker i ulike mål i polyetyelen, blandt annet Plastinvent i alversund (de aveterer på BM sin nettside tror jeg...) Da jeg skulle ha ny dieseltank fant jeg ut at det ble billigere med en tilpasset tank i syrefast enn å kjøpe en ferdig i plast.

 

Er jo også en del som lager tanken i glassfiber og polyester og slik integrerer den i båten, men jeg ville klart ha foretrukket syrefast.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...