Jump to content

Lage opplagshenger for 22ft seilbåt, bygge om vanlig henger?


Sebaldus

Recommended Posts

Vurderer muligheten for å ta columbien min på land om vinteren. Dette er aktuellt hvis jeg kan gjøre dette enkelt og billig. Desuten vil jeg ha den nærme huset så jeg kan jobbe på den.

 

 

Har da to alternativ:

 

-kjøpe en krybbe og bestille kranbil. Det jeg da lurer på er følgende (har liten erfaring med hvordan kranbil oppererer....): Kan båten løftes ut av vannet et sted og så henge i stroppene mens bilen kjører ca 60 meter i en svak motbakke? Er dette mye styr? Må jeg ha ekstra krybbe båten kan hvile på når den står på bilen?

 

-Skaffe en opplagshenger. Må vel ha kranbil for å få båten opp på hengeren, men så kan den trekkes enten med traktor eller bil den korte veien til hagen. Har en bil som burde klare dette rimelig greit.

 

Lurer på om noen har erfaring med dette? Antar at å kjøpe en slik henger ferdig blir relativt kostbart. Den trenger selvsagt ikke være registrert. Noen som vet om noe slikt til salgs? Ellers burde det kanskje være en kurrant affære å få ombygd en vanlig henger (båthenger, bilhenger eller traktorhenger) til seilbåthenger/krybbe ved å få sveiset på sidestøtter? Kanskje jeg rett og slett kan få sveiset noe fra grunnen av. Kjenner en som trolig kan gjøre dette, men da trenger jeg tegninger.....

 

 

For de som ikke kjenner båttypen snakker vi om en 22 fots seilbåt med dybtgående på ca. 1.5 meter og en vekt på rundt 2 tonn. Bredden er ca 2.50 m

 

 

Flott om noen har tips!

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette ordner transportøren, de støtter den opp under transport, noen transportører har spesilalisert seg på dette og har hudraulisk krybbe på planet,

bruk "hvit" transport så er forsikringene i orden under transport.

Hør med nærmeste båtverksted om hvem de bruker så får du en transportør med erfaring og utstyr for løft/transport av båt.

Link to post
Share on other sites

Ok...har alltid hatt mine båter på sjøen så jeg vet ikke helt hvordan dette løses. Skal kanskje forhøre meg litt med kranmannen når båten skal på vannet fra der den står nå.

 

Ellers heller jeg nok litt mot en krybbe som jeg kan flytte rundt som jeg vil. Er også et poeng å ikke ta opp så mye av transportørens tid ($$$). Har heldigvis en stund igjen å tenke på dette :smiley:

 

Takk for råd!

Link to post
Share on other sites

I båthavna hos oss fåregår opptak/utsett med mobilkran. Båtene henger i stroppene på krana mens denne kjører mellom brygge og krybber. For de som skal lengst er dette en kjøretur på ca. 100m. Vel og merke er området flatt.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Dette ordner transportøren, de støtter den opp under transport, noen transportører har spesilalisert seg på dette og har hudraulisk krybbe på planet,

bruk "hvit" transport så er forsikringene i orden under transport.

Hør med nærmeste båtverksted om hvem de bruker så får du en transportør med erfaring og utstyr for løft/transport av båt.

Enig med SRA, dette overlater du til transportøren. Jeg har flyttet min 26' fra land til land. Bilen som ble brukt hadde hydraulisk krybbe på planet og jeg fraktet min egen krybbe i varebil frem til nytt opplagssted, hvor båten ble heist på plass igjen.

 

De løfter av og på ganske kjapt, så jeg tipper tiden blir omtrent den samme når de slipper å kjøre i krabbefart frem til hagen din.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...