Jump to content

Prosjekt: Wellcraft Nova II


Bredo

Recommended Posts

Heisan

Etter å ha lest mange inspirerende tråder på baatplassen.no, fikk jeg lyst til å vise frem mitt eget lille prosjekt her på forumet. Håper ikke det er noen regler for størrelsen på førsteposten for det ble endel bilder til slutt, hehe.

 

Fikk i mai 2010 endelig fingrene mine på denne Wellcraft Nova II 26'. Den har ligget på land i årevis i bakgården til en i familien.

001.jpg

002.jpg

 

Ser sliten ut innvendig, men ikke noe uoverkommelig.

003.jpg

 

Disse 2 skjønnhetene skal også få litt velfortjent stell :smiley:

004.jpg

 

Skroget var et kapittel for seg

005.jpg

006.jpg

 

For å se om det gikk ann å fikse på tok jeg for meg et lite parti i hekken som vanligvis er skjult under badeplattformen og også under vannlinjen. Startet med ganske grovt slipepapir (280) for å fjerne rester av gammel bunnstoff. Deretter finere og finere papir (400-800-1200-1600). Til slutt en skikkelig runde med rubbing og polering. Resultatet ble jeg ganske fornøyd med.

007.jpg

 

Dermed var det bare å gå løs på hele skroget med samme fremgangsmåte. Noen få steder var sårene så dype at det måtte sparkles og flekkes over med lakk, men dette var nesten untak under vannlinjen. Etter ca 50t med sliping/polering så hele båten ut som testfeltet i bildet over.

008.jpg

 

Så var det innvendig...

009.jpg

 

Først ble alt av lister, paneler og puter/stoler fjernet.

010.jpg

 

Så var det ut med skap, hyller og diverse i cabinen.

011.jpg

 

Til slutt ble gammle tepper fjernet fra tak, vegger og gulv. Var ikke spesielt vanskelig og kvitte seg med det "deilige" røde teppet på gulvet :smiley:

012.jpg

 

Motorrommet trengte også en liten oppshining.

013.jpg

 

Ser jo betraktelig mer innbydende ut med litt lakk/maling og rydding i kabler.

014.jpg

 

På dette tidspunktet innså jeg at båten ikke kom på vannet i 2010 sesongen og tempoet på jobbingen ble trappet vesentlig ned. Selv om det nå er vinter og kaldt kan man jo fremdeles pusse på andre ting en selve skroget, ikke sant? Alt løst treverk har vært til høvling/pussing og venter nå på nye strøk med olje.

015.jpg

 

Endel andre duppedingser er også pusset ferdig og venter på montering.

016.jpg

 

I forrige uke fikk jeg tilbake en av de største jobbene jeg har satt bort. Alle puter, sofaen, stolene og panelene langs sidene er trukket om. Panelene fikk også helt ny "innmat" da kryssfineren som var der fra før var pil råtten. Fra samme butikk fikk jeg også splitter ny skreddersydd kalesje og overhalt havnekalesje. Morsmomt å se forskjellen fra bildet lenger opp som viser de gamle putene.

017.jpg

 

Vel, det er så langt jeg er kommet for øyeblikket bortsett fra at begge motorer står hos kyndige folk som skal overhale dem fra topp til tå. Tråden vil bli oppdatert med nye bilder etterhvert som jobben skrider frem. Kommentarer, råd og vink tas selvfølgelig imot med takknemmlighet.

Link to post
Share on other sites

kul balje! 2 v8'ere er jo bare nydelig! sleng gjerne ut noen lydklipp om du har

Skal nok få lagt ut noen lyd/videoklipp når de er overhalte og klare til å fyres opp :yesnod:

 

På de 2 første bildene syntes eg vannlinja var merkelig lav. Men så plutselig åpenbarte årsaken seg :thumbsup:

Er der noe klaff for å hindre vanninntrenging i de røra der? De ligger nå rimelig nære vannet og ser ikkje heilt trygt ut

Pr i dag er det ingen klaff i røra, men har tenkt tanken selv på å gjøre noe der. Stopper båten brått opp skal det ikke mye til at hekkbølgen fyller rørene.

 

Ellers takk for hyggelige tilbakemeldinger. Skal opp å "besøke" motorene i kveld, er det noe nytt og melde så skal jeg poste noen bilder.

Link to post
Share on other sites

vann renner ikkje i motbakke. Hvordan vil du løse det Brodern?

 

 

Ah, det har du rett i. Er kjølvann i eksosen der ja....

 

Så det er unnabakke helt fra motoren og ut ?

 

Burde gå an å få til en løsning der vel ? Kanskje :)

 

Hva med å lage en vinkel på røra, utenfor båten, slik at de går litt opp, og ha halvmånehull i knekken slik at vannet renner ut der ved lave turtal. På høyt turtall blåses det helt ut uansett ?

 

slik blir det mindre hull som vannet kan renne inn igjennom.

 

enkel tegning, men viser hva jeg mener. Og slik lokk på toppen som lukkes når motoren ikke går (så ikke vann og småfugler kommer seg nedi..)

 

ryr.jpg

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Velkommen til BP og gratulerer med flott prosjekt. Du får ha "litt is i magan" så du blir helt ferdig før den sjøsettes. Erfaringen er jo at det som ikke blir ferdig før sjøsetting ofte ikke blir ferdig i det hele tatt.

 

Når det gjelder eksosrøra og fare for at din egen heggbølge kommer inn der, dette er vel en båt med relativt mange timer bak seg og hadde det vært noe stort problem ville vel løsningen vært endret.

Du sier selv at den har ligget årevis i hagen til et familiemedlem, så da er det vel en mulighet for å få bekreftet/avkreftet dette.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

dette er vel en båt med relativt mange timer bak seg og hadde det vært noe stort problem ville vel løsningen vært endret.

Du sier selv at den har ligget årevis i hagen til et familiemedlem, så da er det vel en mulighet for å få bekreftet/avkreftet dette.

 

Stemmer det du sier, ser skummelt ut, men sjekket med forrige eier. Har jo vært på vannet i mange år uten at det har vært noe problem til nå. Har også sett flere bilder/videoer av identiske båter og ingen har klaffer på rørene. Blir nok ikke noen endringer før jeg selv opplever det som et problem.

Redigert av Bredo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekket opp hvordan det gikk med motorene i dag. Den ene var plukket fra hverandre og så ut til å trenge litt jobb. Var blandt annet endel avleiringer i sylindrene, men de mente dette skulle la seg fikse. Var vist heller ikke pent det vannet som kom ut etter å ha spylt gjennom kjølesystemet.

 

018.jpg

 

Har ikke noe greie på dette selv så jeg stoler på gutta og krysser fingrene.

Link to post
Share on other sites

Snakket med mekanikeren igjen idag som kunne melde både litt gode og litt dårlige nyheter. De gode var at motoren stort sett ser veldig bra ut. De dårlige var at vannpumpene var gåene og må byttes. Trenger litt hjelp fra de som har peiling på motorer. Er det slike som disse jeg trenger? http://www.rt-fritid.no/shop/products.asp?lang=47&pid=222

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...