kointa Startet 24.September.2014 Del på Facebook Startet 24.September.2014 da er jeg med i det gode selskap, var 5 minutter hjemmefra , kjørte samme leia som jeg alltid har gjort forbi nakenøya. Men denne gangen på fjære sjø og 50 meter for langt mot styrbord. baugen reiste seg opp og en ekkel skrapelyd hørtes og der sto jeg, og fikk 35 graders slagside og før jeg fikk sjekket bikkjer og eventuell vannlekkasje så dukket politiet opp , RS på vei og brannvesenet siden slagsiden var så kraftig regnet de med at jeg tok inn vann. Da etatene kom rettet plutselig båten seg opp, brannvesenet snudde, politiet dro ,og RS dro meg av grunnen. Og etter en rask funksjonstest med propell og ror gikk kursen mot Aker Brygge hvor jeg visste at det lå en dykkerbåt som sjekket båter og fortøyninger. En dykker gikk ned og konstaterte at det bare var bunnfargen som hadde fått riper, så ingen skader Men skipperen hadde fått noen kraftige riper i sjel og marg. Så leksa jeg lærte var vel at man er ikke fremme før man har fortøyd og at de fleste uhell skjer i "hjemmet" Så nå er jeg der mange har vært "been there, done that" , og det fører til en kraftig skjerping av skipperens overvåkenhet Det kunne gått så mye mye verre Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 24.September.2014 Del på Facebook Svart 24.September.2014 (redigert) Velkommen etter! Og fint at det ikke ble store skader. Jeg fryktet det verste når jeg gikk på grunn også, men kunne ikke finne så mye som en skramme når båten ble tatt opp. De bygde båtene solide i gamle dager... Redigert 24.September.2014 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Hank Svart 24.September.2014 Del på Facebook Svart 24.September.2014 da er jeg med i det gode selskap, var 5 minutter hjemmefra , kjørte samme leia som jeg alltid har gjort forbi nakenøya. Men denne gangen på fjære sjø og 50 meter for langt mot styrbord. En dykker gikk ned og konstaterte at det bare var bunnfargen som hadde fått riper, så ingen skader En slik utvendig sjekk er ofte desverre ikke nok til å kunne utelukke skader i glassfiberen. Det må pusses grundig rundt skaden for å se eventuelle sprekker og behov for reparasjon. Bak tilsynelatende uskyldige avskrap kan det skjule seg alvorlige skader / delamineringer. Har du kasko er jo dette i så fall også en forsikringssak. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.September.2014 Del på Facebook Svart 24.September.2014 Må være ekkel følelse, eg venter ennå.... Det høres ikkje ut som slagskade hverken av fart eller bølger, så du har nok vert heldig :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jangul Svart 24.September.2014 Del på Facebook Svart 24.September.2014 Gruer meg til min første...værre i en 25 foter enn den forrige 17 foteren.... Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 24.September.2014 Del på Facebook Svart 24.September.2014 da er jeg med i det gode selskap, var 5 minutter hjemmefra , kjørte samme leia som jeg alltid har gjort forbi nakenøya. Men denne gangen på fjære sjø og 50 meter for langt mot styrbord. Kanskje det var noe pent å se på på den øya og du kom litt ut av kurs?? Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 24.September.2014 Del på Facebook Svart 24.September.2014 Kjedelig det der, båtfolket kan deles i to, de som har gått på grunn og de som skal gå på grunn ;-) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 24.September.2014 Del på Facebook Svart 24.September.2014 Uten Grunnkurs blir man ikke skikkelig sjømann! :-) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
avmønstret5 Svart 24.September.2014 Del på Facebook Svart 24.September.2014 Hallo..livet er levelig også for de som ikke går på grunn, det er min erfaring ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 24.September.2014 Del på Facebook Svart 24.September.2014 Kjedelig det der, båtfolket kan deles i to, de som har gått på grunn og de som skal gå på grunn ;-) ..og de som gjør det uten grunn... Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 24.September.2014 Del på Facebook Svart 24.September.2014 En skikkelig ekkel følelse når det skjer, og noe som gir vond smak i munnen lenge etterpå. Og ikke er det noen å skylde på heller Har lovet meg selv at aldri skal jeg gjøre det igjen, -men hvor lenge kan man klare å holde et slikt løfte? For all tid håper jeg, og med litt omtanke og forsiktighet kan det jo hende at jeg får det til... Håper du ikke finner at grunnstøtingen gav noen følgeskader, og at skuta er i fortsatt god stand! Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 24.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2014 En slik utvendig sjekk er ofte desverre ikke nok til å kunne utelukke skader i glassfiberen. Det må pusses grundig rundt skaden for å se eventuelle sprekker og behov for reparasjon. Bak tilsynelatende uskyldige avskrap kan det skjule seg alvorlige skader / delamineringer. Har du kasko er jo dette i så fall også en forsikringssak. . I slike tilfeller er det fordel med båt av ferrocement, noe dykkeren også poengterte Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 25.September.2014 Del på Facebook Svart 25.September.2014 Det er nok sant kointa. For min del håper jeg at noe av det samme gjelder for skrog i tykk enkeltlaminert glassfiber... Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 25.September.2014 Del på Facebook Svart 25.September.2014 Et hendig uhell! For min del ferdes jeg ganske i urent farvann og det er ikke sånn at politi og brannvesen er i nærheten. dem er vel oftest 60-70nm mil unna. Redningsskøyta noe nermere da. Det er masse undervannsskjær og grunner så man må planlegge seilas og ha tilstrekkelig navigasjonskunskaper og utstyr. Har ikke havna i gå på klubben ennå heldigvis, men har sett skrekkeksempler! Her er et utsnitt der jeg kjørte båt i helga. Hadde heldigvis kjendtmann i den andre båten! enkelte leder vi gikk viste bare grønt på plotteren. Å være fisker på Sula, Mausundvær og Bogøyvær er ikke for amatører! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
godthaab- Svart 25.September.2014 Del på Facebook Svart 25.September.2014 Havna i klubben på årets første tur jeg også. På vei gjennom et trangt sund jeg trodde jeg var kjent, ikke langt unna hjemmehavn. Stupte fra stående posisjon ved rorkult gjennom lukenedgangen og landa under salongbordet. Påfølgende motorstopp, sterk strøm, kava meg opp igjen i cockpit, heiv anker, rett i en kabel. Arret på ryggen blir med meg videre som lærepenge. Gikk heldigvis bra med båt, og kabel. Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
Erik Svart 25.September.2014 Del på Facebook Svart 25.September.2014 . I slike tilfeller er det fordel med båt av ferrocement, noe dykkeren også poengterte Når du går på med ferrocement skute er det vel mer naturlig å sende dykkeren ned for å se hvordan det gikk med skjæret enn for å sjekke båten , for det er vel på selve skjæret eventuelle skader vil oppstå. I verste fall må de tegne om kartet etter at du har vært nedpå Det var godt du kom deg løs da hvertfall Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Krimart Svart 25.September.2014 Del på Facebook Svart 25.September.2014 Klassisk at man går på der man er godt kjent, og man ikke er så oppmerksom Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 25.September.2014 Del på Facebook Svart 25.September.2014 Klassisk at man går på der man er godt kjent, og man ikke er så oppmerksom ja det er når det blir rutine at man slurver med oppmerksomheten! var en kjenning som gikk på pengeskjæret som båtmekanikeren hos oss kaller det.. Han viste jo at det var der, men det kom en jolle i mot som han måtte svinge unna hehe.. renska vekk bunn på en Nimbus og begge motorene ble revet løs fra motorfestene! litt værre enn din grunstøtning kointa! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
finnarne Svart 25.September.2014 Del på Facebook Svart 25.September.2014 Kjedelig det der, båtfolket kan deles i to, de som har gått på grunn og de som skal gå på grunn ;-) Rettelse: De som skal gå på grunn, og de som skal gå på grunn igjen ! Var på 2-3 ganger i fjor, har selt litt mye med båter som bare stikker 80-90 cm dypt de siste årene, så 150 cm var en overgang. Først var det litt uoppmerksomhet fra min side, dvs skulel lære ett av mannskapet pullerstikk, som vi brukte for å feste skjøte til genoa med ifjor. Plutselig var vi på en grunne som er klart og tydelig merket med 110 cm i kartet. Forsøkte først å komme av for egen maskin, med å krenge båten, så kom det en ribb som forsøkte å dra oss over, men vi kom ikke løs før ribb nr 2 kom og dro i storseilsfallet. Da var vi løs. 15 minutter senere kom rødekorsbåten for fulle blålys, noen på land hadde visstnok ringt HRS, og fortalt om seilbåt på grunn. Men vi hadde ingen problemer, vi. Senere var ungdommene ute med båten, og gikk kraftig på grunn, løsnet noe innredning, som ikke var godt nok festet. Til slutt var vi ute å seilte tirsdagsregatta, og jeg kom på at i gamle dager, så kunne H-båtene gå på begge sidene av noen staker, mens De store (Maxi 95 og Grinde ++) måtte følge leia. Vi var et sted i mellom, sånn dybdemessig, og prøvde oss. Det subbet kraftig, men gjorde liten utslag i farten. Ble litt engstelig da det virket som om det etterhvert kom inn mer og mer vann, og ringte forsikringsselskapet. Var greit når vi fikk opp båten og så at det manglet 2 skruer på risten over kjølevannsinntaket, og at det var årsaken. De var ikke skrudd på plass, etter at hele skroget ble lakkert for noen år siden, skruehullene hadde på en måte vært tette en stund, men lakken hadde tydeligvis gitt etter. Var forsåvidt på grunn i år også, på umerka grunner. Og subbet nedi der det egentlig skulle vært en renne vi burde kunne gå i. Mulig vi ikke fant renna helt ;) Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Festina_Lente Svart 25.September.2014 Del på Facebook Svart 25.September.2014 Gikk for motor med Maxi95 utforbi Kjevik flyplass da en skjærgårdjeep som suste forbi mellom oss og land fikk løftet motoren opp i luften og ble liggende stille. Pussig - sa jeg til kona, hva kan det være da. Like etter passerte vi noen kajakkpadlere lenger inne som gikk ut av kajakken langt fra land og ble stående ved siden av. Så rart, sa jeg til kona. Så skjønte jeg at den sandbanken som er avmerket på plotteren er stykke borte kan flytte seg fra år til år. Jeg svigye hardt babord, og i det samme sa det svissssjjjj og så lå VI på skrå...... Ingen skader selvfølgelig, og vi kom oss av selv - men burde jo ha tolket tegnene på grunt vann ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Et hendig uhell! For min del ferdes jeg ganske i urent farvann og det er ikke sånn at politi og brannvesen er i nærheten. dem er vel oftest 60-70nm mil unna. Redningsskøyta noe nermere da. Det er masse undervannsskjær og grunner så man må planlegge seilas og ha tilstrekkelig navigasjonskunskaper og utstyr. Har ikke havna i gå på klubben ennå heldigvis, men har sett skrekkeksempler! Her er et utsnitt der jeg kjørte båt i helga. Hadde heldigvis kjendtmann i den andre båten! enkelte leder vi gikk viste bare grønt på plotteren. Å være fisker på Sula, Mausundvær og Bogøyvær er ikke for amatører! Hadde gitt meg nerver på utsida av redningsvesten om jeg skulle ferdes der ? Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 15.Februar.2017 Del på Facebook Svart 15.Februar.2017 Jeg blir en smule forundret over at så mange går på skjær. Hvert år leser vi og ser bilder av båter som står langt inne på land. Det er da ikke så vanskelig å navigere trygt. Båtførere vet ofte ikke hvor de er på kartet ,holder ikke god utkikk og stanker ikke opp for å finne posisjonen. Det koster forsikringsselskapene store summer hvert år. Båtene dundrer på skjær og går ned med mann og mus. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 15.Februar.2017 Del på Facebook Svart 15.Februar.2017 Nå er det vel ikke alle skjær og båer som er merket i kartet. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Februar.2017 Del på Facebook Svart 15.Februar.2017 Er vi der igjen nå Uglesett? -du finner frem gamle tråder og uttrykker din missnøye med TS eller andres meninger.. er vel en måned eller to siden du sist dreiv på sånn, og det ble påpekt av flere, mener jeg å erindre. Hvorfor gidder du? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Februar.2017 Del på Facebook Svart 15.Februar.2017 Kan ikke huske at jeg gikk på grunn med snekka, men etter overgangen til seilbåt som stakk 1,6 gikk jeg på en smell sånn ca 2-300 meter fra båsen når vi skulle på påsketur til Koster. Gikk sakte for motor da det plutselig smalt, så var det noen småhopp og over. Var stille og fint så jeg er sikker på alle i havna fikk det med seg :-/ Med mindre vi stussa nedpå en russisk ubåt så er det umerka skjær sånn ca i nærheten av punktet på bildet: Etter det har jeg vært på flere ganger, men alltid under svært sakte fart og kun mudder/sandbunn. Og gamle svenske damer med blykjøl og glassfiberskrog fra panzerperioden bryr seg ikke om sånt. Etter det har jeg subbet nedi flere ganger, stikker nå 2,20, men har senkekjøl så jeg drar bare noen tørn med vinsja og går videre som ingenting har skjedd ;-) Og skulle jeg klare å gå på grunn med kjølen helt oppe så er det en støpejernsplate i bunnen med to skeg foran og skeg foran propellen, pluss doble ror over "grunnlinja" så jeg kan stå på bunnnen, båten er laget for det. Mao må jeg vel nær knalle på land om jeg skal gjøre vesentlig skade. Sånn passe idiotsikker løsning egentlig. Men jeg er ingen vinner ved kappseilas... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.