sap_2000 Startet 24.September.2014 Link til dette innlegget Startet 24.September.2014 (redigert) Tenkte og tipse forumet om et godt tilbud på frostvæske nå som det er sessong for frostsikring av motor etc. Jula tar nå 99,- for 4 liter konsentrert Etylenbasert vanlig blå glykol. Tror tilbudet varer et par ukers tid. http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvedlikehold/kjolevaske/frostvaske-520620/ Til sammenligning tar Maritim 159,- for 4 liter. Biltema tar 109 for sin 3 kg (ca 2,7 liter og 399,- for sin 12 kg (ca 10,8 liter). Jula kjørte samme tilbudet i fjor, så jeg gikk og ventet på årets tilbud. Passet godt da båten skal opp på fredag :-) Redigert 24.September.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Key Freak Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 Godt tips! Ikke på lager i Sandvika, står det... :-( Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
sap_2000 Svart 24.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 (redigert) Erfaringen tilsier at lagerstatusen henger litt etter på Jula. Hadde ringt og hørt. Om det ikke er på lager der nå, så kommer det nok snart. Jeg kjøpte 5 stk på Lørenskog i dag. Der stod det 2-3 paller som nok var bestillt inn pga tilbudet. Klart for konservering :-) Redigert 24.September.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hank Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 Kan være lurt å undersøke om den kan brukes i motorer med aluminiumstopp. Biltemas blå kan ikke det, og det er ingen info om det på etiketten. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 Stikker innom i morgen. Jobber like ved Jula i Sandvika. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
LM 605 Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 Kan være lurt å undersøke om den kan brukes i motorer med aluminiumstopp. Biltemas blå kan ikke det, og det er ingen info om det på etiketten. Nå er det vel stort sett til konservering av "saltvannssiden" denne blir brukt til, av båteierne. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 Erfaringen tilsier at lagerstatusen henger litt etter på Jula. Og det stemte bra, SAP! 12 liter handlet i kveld. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Christina 3 Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 Takker for tipset :-) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 25.September.2014 Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 Kan være lurt å undersøke om den kan brukes i motorer med aluminiumstopp. Biltemas blå kan ikke det, og det er ingen info om det på etiketten. Kan den ikke det? Hva skjer da? Jeg bruker denne på min Volvo V70 D5. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 25.September.2014 Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 Det kan visst føre til korrosjon. Har vært diskutert her tidligere. Jeg sendte en mail til Biltema og spurte og fikk til svar at den ikke skulle brukes i motorer med aluminumstopp. Det er denne jeg snakker om: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Kjolesystem--ventilasjon/Radiator/Frostvaske-glykol-361781/ Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Har du en kopi av denne mailen?.. Dette er interessant.. at en ikke skal kunne bruke Etylenglykol på alutopper/motorer .. Videre er det litt merkelig at dette ikke står beskrevet katalogen deres.. Riktignok så er ikke holdbarheten så lang på denne, og den bør skiftes annethvert år på grunn av endring av PH verdien i Etlylenglykol på grunn av de sykliske temperaturendringene de blir utsatt for.. Så dette kan vel være grunnen til at den ikke anbefales, på grunn av levetiden. Strengt tatt så er det vel ingen av dagens moderne motorer som går på denne frostvæsken lengre.. både på grunn av kort holdbarhet og ikke minst gift innhold... Så man samler helt klart opp denne frostvæsken når man har brukt den, og deponerer den på egnet sted som ikke er i sjøen .. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
bergetun Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Som LM 605 skriver så er dette vel tenkt til å konservere saltvannsløyfen på motoren. Da spiller det vel ingen rolle hvilken kjøleveske man bruker. Off topic. : Er det godt nok å kjøre ferskvann gjennom "saltvannsløyfen" når båt og motor står innendørs gjennom vinteren. (2 x Volvo Penta D6-310) ? Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Har du en kopi av denne mailen? Har desverre ikke mailen lenger, men det var bare et kort svar om at den blå ikke anbefaltes til aluminium, og at man skulle bruke deres røde long life i stedet. Her er tråden hvor det ble diskutert sist: https://baatplassen.no/i/topic/107276-biltema-frostvcske-og-aluminium/ Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Bergetun, Hadde kjørt kjølevæske igjennom systemet uansett, det beskytter mot korrosjon. En del varmt lagre er ikke så veldig varme, pga strømbrudd etc kjenner jeg til noen som har fått frostsprengning. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Biltema treng ikkje beskrive riktig bruk av produktet. Er du i tvil så sjekk fabrikantens brukemanual på din motor. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
VannTro Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Tenkte og tipse forumet om et godt tilbud på frostvæske nå som det er sessong for frostsikring av motor etc. Jula tar nå 99,- for 4 liter konsentrert Etylenbasert vanlig blå glykol. Tror tilbudet varer et par ukers tid. Er det helt uproblematisk å benytte denne typen på saltvann-siden på motoren "vår" SAP ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 26.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Ja det vil jeg si :-) balsam i forhold til saltvannet som ellers er der. Anbefaler å ta ut sinkpluggene etter ferskvannskjøring (for å ikke søle saltvann) å skru inn bare pluggene før frostvæskekjøringen. Da slipper man at sinkene går mer i oppløsning. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
VannTro Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Takker, det med å demontere zink var smart Liker ikke slike fremmedlegemer som kan løsne og lage tilstoppinger. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Jahn Ove Jahnsen Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Hvorfor ikke spørre på et bilverksted eller en Bilopphøggers om å få frostvæske som er byttet ut på biler i forbindelse med service eller tappet av biler som er vraket...det gjør ihvertfall jeg Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.September.2014 Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 Har du en kopi av denne mailen?.. Dette er interessant.. at en ikke skal kunne bruke Etylenglykol på alutopper/motorer .. Videre er det litt merkelig at dette ikke står beskrevet katalogen deres.. Riktignok så er ikke holdbarheten så lang på denne, og den bør skiftes annethvert år på grunn av endring av PH verdien i Etlylenglykol på grunn av de sykliske temperaturendringene de blir utsatt for.. Så dette kan vel være grunnen til at den ikke anbefales, på grunn av levetiden. Fyller du feil kjølevæske kan du i verste fall ødelegge motoren. Ikke fra Baatplassen, men motor er motor. http://www.klikk.no/motor/bil/dekkogutstyr/article925746.ece Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
sap_2000 Svart 30.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Leste litt på sikkerhetsdatabladet på på den blå frostvæsken på Jula som jeg bruker. Etylenglykolbasert. Les spes pkt 12, miljøopplysninger. http://www.jula.no/globalassets/catalog/productdocuments/msds/520620622003_no.pdf Sitat: "Produktet forventes ikke å medføre risiko for skadevirkninger i miljøet. Ikke ansett som giftig for fisk. Produktet er vannløselig og kan spres i vannmiljøet. Produktet er lett biologisk nedbrytbart. Produktet er ikke bioakkumulerbart." Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Balrog Svart 30.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2014 Vær så snill å la være å grise ned innsjøer, elver fjorder og båthavner med giftig frostvæske = billig etylenglykol som dessverre misbrukes landet rundt. Det finnes BILLIGE miljøvennlige alternativer for alle som ikke må spinke og spare på kronestykkene for å få til salt i maten: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Kjolesystem--ventilasjon/Radiator/Frostvaske-glykol-363530/ Husk at noen av oss spiser sjømat eller bader der du slipper ut giftig frostvæske som slett ikke brytes ned i naturen. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 30.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2014 (redigert) Kan du komme med noen eksempler på disse billige frostvæskene som er giftige for sjødyr og ikke brytes ned i naturen? Den posten over er Etylenglykol og antagelig den billigste man får tak i: Leste litt på sikkerhetsdatabladet på på den blå frostvæsken på Jula som jeg bruker. Etylenglykolbasert. Les spes pkt 12, miljøopplysninger.http://www.jula.no/globalassets/catalog/productdocuments/msds/520620622003_no.pdf Sitat: "Produktet forventes ikke å medføre risiko for skadevirkninger i miljøet. Ikke ansett som giftig for fisk. Produktet er vannløselig og kan spres i vannmiljøet. Produktet er lett biologisk nedbrytbart. Produktet er ikke bioakkumulerbart." Redigert 30.Oktober.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 27.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Løfter denne tråden igjen da det snart er tid for konservering for mange. Noen som vet om noen gode tilbud på vanlig blå frostvæske for tiden? Har ikke sett Julas vanlige høsttilbud på 99,- for 4 liter i år. Maritim ser jeg tar 149,- for 4L. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
GeirFrode Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Jula har lagt på litt i år. 99,90 nå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.