Jump to content

Jula med tilbud på frostvæske til vinterkonservering. 99,- for 4L

sap_2000

Recommended Posts

Arvid_A skrev On 27.9.2016 at 14.40:
Husk at egenvekten til frostvæske er ca 1,1 kg pr liter. Mao du får ikke 12 liter frostvæske om du kjøper 12 kg frostvæske. Det blir mao 10,9 liter.....

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Frostvæske er en ukjent jungel for de fleste. Det finnes ingen standarder, en som er blå hos leverandør A kan være grønn hos leverandør B. Jeg trodde blå og grønn kunne blandes. Spurte en av de store leverandørene via mail. Ble oppringt og rådet til ikke å blande frostvæske av samme farge fra ulike leverandører. Ble anbefalt å tømme og rense med vann for deretter fylle på riktig blanding av samme type. Dette var relatert til bilen. 

Sist vinter fikk jeg plutselig se rød frostvæske under båtmotoren.  Har ikke hatt lekkasjer tidligere. Temperaturen hadde vært rundt -28 noen dager. Ble veldig engstelig og så for meg sprekt blokk, varmeveksler osv. Er alltid nøye, blander 50/50 med god margin. Målte frostvæsken, alle mine tre målere viste at frostvæsken skulle holde ca -40.

Grublet videre og sugde ut litt frostvæske fra båtmotoren som jeg la i fryseren inne. Aktiviserte innfrysningsknappen på fryseren, da synker temperaturen til ca -34 etter lang tid. La samtidig inn en ledning fra en utetemperaturmåler. Ved -28 var resultatet for frostvæsken som var tappet fra båten slik bilde nr 1 viser. Lagde flere blandinger fra ulike leverandører. Resultatet vises på bilde 2. Her er temperaturen ca -30. Frostvæskene på bilde 2 er blandet eksakt til 50/50, det vil si at de skal klare -36. Noe mine 3 målere også viste. Den midterste på bilde 2 var "Slush" ved denne temperaturen. De to andre var flytende som vann i romstemperatur.

bilde

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...