Jump to content

Alt-mulig-dingse-meter til åpen båt


NoobMatrosen

Recommended Posts

Er det noen som vet om det fins en enhet à la kartplotter, GPS, ekkolodd, turtall-teller som kan funke i en åpen båt? Altså en enhet som har alle disse funksjonene eller iallfall fler av dem.

Hadde vært kult å ha muligheten til å sjekke dybder (evt fisk), overvåke motor-turtall og fart på båten osv, uten å måtte ha flere systemer og skjermer. Hadde også vært en fordel om denne enheten lett lot seg "av-installere" etter hver båttur, dvs man tar med seg hjernen hjem, så bare følere/sensorer er igjen på båten. Om enheten hadde en hovedbus som enkelt lar seg koble fra så hadde det vært ideelt. Så kan heller en koblingsboks (for å samle alle sensorledningene) være fast installert på båten, sammen med sensor osv. Motoren er en Mercury F20, er usikker på om denne har sensorer for turtallmåling.

 

Har f.eks Garmin noe sånt? Ok pris er heller ikke en u-ting.

Båten kjøres med styrekult på motor, så det er ikke noe fysisk beskyttelse for vannsprøyt og regnvær. Det må da være en skjerm-enhet som virkelig er laget for maritimt miljø.

 

NM

Link to post

du trenger nok en motor som støtter NMEA2000 og det gjør vel ikke småmotorene ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Sjekk hvor raskt og enkelt det er å få med seg utstyret når du drar.

I forrige båten hadde jeg en lowrance hvor man måtte løsne tre kabler (hurtigkoblinger) samt to skruer på hver siden for å løsne enheten fra braketten. På en tidligere båt sto det Humminbird med sokkel hvor man bare trykket inn en knapp på baksiden og løftet hele enheten rett opp. All koblinger etc var inne i sokkelen. Så for rask montering/demontering synes jeg Humminbirden var 10 reiser bedre enn Lowrance.

Link to post

Men har du en motor som støtter nmea2000 da ? Hvis ikke er du jo like langt, nesten iallefall.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Største problemet en har med Mercury, være seg liten eller stor, er at den kommuniserer på Smartcraft protokollen, og ikke NMEA2000. En trenger uansett da en converter, som gjør om fra Smartcraft til NMEA2000. Mercury har dette, og den heter noe som Smartcraft Gateway, og koster noen båtpenger. Denne viser også mye av dataene du er ute etter, gitt at motoren har Smartcraft som gir disse dataene.

Til denne kan du koble til en kartplotter, f.eks. echoMap 70, som er NMEA2000 kompatibel.

 

Om du ikke har Smartcraft, så har Garmin div sensorer du sikkert kan koble på motoren for å få turtall og forbruk, og koble til plotteren. Da trenger du ikke en slik gateway heller.

 

TA

Link to post

Såg litt på motoren idag, og tror kanskje ikke det er no tilkoblingsmuligheter på den. Er nok en forgassermotor og ikke EFI. Vil tro at en EFI-motor har mulighet til dette. Men nå er det ikke turtallmåling som er mest viktig. Er mer gøy å vite fart, så en enhet med GPS er da aktuell. GPS og ekkolodd er vel det mest interessante. Kartplotting har jeg kanskje ikke så mye bruk for, da det ikke akkurat er aktuelt med så veldig lange turer i en åpen båt.

 

Som sagt er det greit om enheten ikke er for diger, og er enkel å demontere. Og så ønsker jeg å ikke ha liggende batteri i båten av prinsipp, pga evt feil som setter igang full rømming av elektroner fra aluminiumet.

Nå tror jeg ikke at det fins et sådan produkt som jeg helst kunne tenke meg, men om jeg skal si hva jeg tenker meg, så hadde en enhet med batteriboks som base vært en fin løsning. Da ville enheten stå stødig. Et batteri av motorsykkelstørrelse hadde vært kjekt mtp formfaktor.

Link to post
  • 4 uker senere...

Tar oppå tråden litt igjen her, ikke det at det nå er noen bråhast siden båten nå er tatt opp. Men nå er det jo veldig greit på holde på med småmekking og legge til finurlige detaljer på båten. Flaskeholder må man jo ha...

 

Men tilbake til GPS/ekkolodd. Som nevnt så er det ikke ønskelig å ha batteri permanent i båten, mtp evt problematikk vedrørende strøm og korrosjon på båten. Båten er som sagt åpen, og det er ingen faste lagringsplass i båten. Så ser jeg det da litt tungvint å drive å ta med batteri hver gang man skal ut med båten.

 

Fins det enheter som er oppladbare, med lithiumbatteri, altså et kvalitetsprodukt som man ikke typisk kjøper på Biltema. Er villig til å brenne av noen tusenlapper for et godt produkt. Om det er en enhet som kun er ekkolodd og GPS så er det kun ekkolodd-sensoren som trengs å kobles til. Altså da kun en plugg. En stk tynn kabel blir da også lett å skjule ved fast montering på båten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...