Jump to content

Selge båt, kjøper vil betale kontant med euro

sun

Recommended Posts

Opplevde det samme selv tidligere i år. Fikk mange unnskyldninger på hvordan han "ikke kunne" betale via bank. Jeg sa til han at dersom han ønsket båten, kunne han gå innen en bank på veien og betale via SWIFT. Gebyrene han fikk (han hadde ikke bankkonto!) kunne han trekke fra på kjøpesummen. Ble aldri noen handel der nei. Når noen vil betale 700K for en båt (i mitt tilfelle) i Euro, og uten at de har en bankkonto, så er det enten reinspikka svindel eller svarte penger. Uansett så ville ikke jeg ha dem.

Svindel, svindel, svindel.

Hvis det går som ei høne, lukter som ei høne og sier klukk-klukk, så er det ofte ei høne

Alle pruter idag uansett. Ingen betaler prisforlangende. Med mindre båten din er "one-of-a-kind" og det er vel ikke en Sunseeker?

Se forøvrig denne: https://baatplassen.no/i/topic/108406-selge-baat-til-ralph-darren/

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Dette er ikke noe problem det, avtal møte med kjøper og gå sammen i en stor bank og veksle inn pengene og få satt de inn på din konto.. Selger må selvsagt legitimere seg her siden det er snakk om stort kontant beløp.. Men det er ikke ulovlig med så mye kontanter.. Dog skal dette være registrert(Tollvesenet) ved innreise til Kongeriket Norge, det er nedfelt i loven om kjøper er fra utlandet, eller har pengene med fra utlandet..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Skulle likt å vite eksakt hvordan denne svindeloperasjonen foregår. Det eneste som umiddelbart slår meg er falske penger - men det slår meg at det må være greiere å bare stjele en båt enn å kjøpe en båt for falske penger. Den andre muligheten som slår meg er at det dreier seg om hvitvasking. Det siste virker heller ikke særlig troverdig. (man kan lovlig selge båten slik, men kan bli tiltalt som medskyldig dersom man burde forstått at pengene ikke var lovlig erhvervet. Krever man at selger legitimerer seg og på forhånd tipser politiet bør man jo være trygg).

Dersom svindler møter opp fysisk løper jo vedkommende en stor risiko. Jeg har inntrykk av at det meste av denne typen svindel foregår fra utland uten at noen er faktisk interessert i båten.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Men skal en betale cash, så betinger jo dette at noen møter opp med cash,.. Det er vel neppe noen kjøper båt hvor de legger cash i en koffert gjemt på avtalt sted.. Gjør en avtale om et møte med kjøper, ta gjerne med vitner og se om karen kommer med Euroen kommer.. Så bærer det til banken sammen med Euromannen for å sette dette inn på kontoen til selger.. Er selger med på dette, så er det bare å kjøre på...

Jeg har kjøpt ny bil til 320.000 kroner i cash, dette var hos forhandler.. Dette var vanlig(De hadde 2 cashiers med egne tellemaskiner i butikken). .Denne forhandlere solgte 25.000 biler i året.. og alt gikk i cash.. (ikke i Norge vel og merke). Betalte og hentet bilen, kjørte hjem

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

I Russland går det nok an, men selger du leiligheten din i Norge og får en pose full av Dollar/Euro så havner du i trøbbel. Går du til banken i Norge med så mye kontanter, så kommer banken til å varsle om dette innskuddet. Dagen etterpå får du besøk av politiet.

Men du kan selvsagt ta med kjøper til banken og la han sette inn pengene på din konto, men hva er realismen i det?

Velkjent svindel. Noen ekte euro på toppen. Resten falske. Politi har advart mot dette

Denne fremgangsmåten har jeg sett omtalt på nettet ja. Er vist relativt velkjent.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg skjønner fortsatt ikke at mennesker kan ivre frempå med "Dette er ikke noe problem, bare å møte i banken, bare å veksle inn, bare å....."

Står du i banken med (de falske) sedlene i dine hender, har du trøbbelet. Han som sto bak deg og skal kjøpe båten, han er påvei rundt hjørnet med lommeboka di.

Dette er ekstremt smarte mennesker, de er sosiale genier og du er lurt før du ante du ble lurt. Når du står der og er klar for å selge båte, trenger de"bare litt info om mottakerbanken", du gir de litt for mye informasjon (dette husker du ikke etterpå pga stressnivået) også er du igang.

Ingen kjøper en vanlig kjedelig båt/bil/stereo/noe-som-helst.kapitalvare i et høykostland som Norge for å ta det til et europeisk land.

Men; den eneste som kan beskytte deg mot deg selv, er deg selv. Hvis du vil ta denne ekstreme risken, kjør på. Fortell oss hvordan det gikk etterpå :-)

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Dette er ikke noe problem det, avtal møte med kjøper og gå sammen i en stor bank og veksle inn pengene og få satt de inn på din konto.. Selger må selvsagt legitimere seg her siden det er snakk om stort kontant beløp.. Men det er ikke ulovlig med så mye kontanter.. Dog skal dette være registrert(Tollvesenet) ved innreise til Kongeriket Norge, det er nedfelt i loven om kjøper er fra utlandet, eller har pengene med fra utlandet..

Men skal en betale cash, så betinger jo dette at noen møter opp med cash,.. Det er vel neppe noen kjøper båt hvor de legger cash i en koffert gjemt på avtalt sted.. Gjør en avtale om et møte med kjøper, ta gjerne med vitner og se om karen kommer med Euroen kommer.. Så bærer det til banken sammen med Euromannen for å sette dette inn på kontoen til selger.. Er selger med på dette, så er det bare å kjøre på...

Jeg skjønner fortsatt ikke at mennesker kan ivre frempå med "Dette er ikke noe problem, bare å møte i banken, bare å veksle inn, bare å....."

Står du i banken med (de falske) sedlene i dine hender, har du trøbbelet. Han som sto bak deg og skal kjøpe båten, han er påvei rundt hjørnet med lommeboka di.

Tror det er en fordel om man leser hele innlegget før man uttaler seg om hva andre mener .. Det kan være verdt å merke seg det som står i første innlegg siterte innlegg.. og en kan gjerne informere politiet om dette uten at kjøper vet det.. Poenget er i grunnen enkel, er det svindel så kan man få tatt karen på fersk gjerning.. Er det ikke, vel da har man orden i boet siden en har vitner rundt saken.. Det handler om gjøre avtalene på forhånd, avtale med banken før man kommer.. Dette regnet jeg faktisk med at alle skjønte..

Ingen kjøper en vanlig kjedelig båt/bil/stereo/noe-som-helst.kapitalvare i et høykostland som Norge for å ta det til et europeisk land.

Joda - jeg har hatt venner som har importert mye rart fra Norge og Finland og inn til Russland. På grenseovergangen til Russland ser man fortsatt støtt og stadig at det kjører inn overlastede biler (og ikke minst, dyre bruktbiler). Vi opplever det også hver gang vi har loppemarked for korpset, mange utlendinger som kommer og kjøper veldig mye mer enn hva de har personlig bruk for, er vi heldige kommer det noen på slutten av søndagen og fyller opp en utenlandskregistrert varebil med alt som har verdi og som vi fortsatt ikke har fått solgt. Tingen er at i et høykostland som Norge så er bruktgjenstander generelt sett underpriset. Folk har stadig vekk råd til nye, dyre ting, de gamle tingene hoper seg opp på markedet og må til slutt må man betale penger for å få kjørt bort ting som i utgangspunktet er helt brukelig og som har en reell verdi i et lavkostland.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Sannsynligheten for at det er reell kjøper er nok heller liten, men en kan da avsløre krabaten og ha de morsomt med han, sette de litt på prøve og se hva som hender.. Litt som olabil mannen og Nigeria svindlerne.. for de som kjenner den historien

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...