Fjord880Tour Startet 24.September.2014 Link til dette innlegget Startet 24.September.2014 Hei Litt teknisk informasjon om ladeopplegget Motor: Volvo Penta TAMD41A Dynamo: ISKRA 100A Regulator: Sterling ProReg D Alternator Regulator (PDAR) Spenningsfordeling batterier: Sterling ProSplitR (PSR) Releer: - Rele(A) er et NO rele som kobler ISKRA regulatoren inn/ut - Rele(B) er et NC rele integrert i PDAR som styrer innslaget på rele(A) Batterier: - 1 x 110A AGM til start (PSR start) - 2 x 110A AGM til forbruk, truster, vinsj (PSR batt2) - 1 x 110A AGM til truster/vinsj (PSR batt3) vil bli installert våren 2015 Hadde tidligere en Valeo 60A dynamo med deffekt positiv field regulator som i våres ble byttet ut med en ISKRA dynamo med integrert negativ field regulator. Opprinnelig var det installert en Ladac 1204 regulator som også feilet. Denne ble så byttet med en PDAR for å få maksimalt ut av dynamoen. I tillegg ble det satt inn en backup i form av en Cargo regulator med mulighet for å justere spenningen ned til 13,4V. Med ny ISKRA så var Cargo regulatoren ubrukelig og ble fjernet. Samtidig måtte ISKRA dynamoen bygges om slik at regulatoren kobles ut når PDAR kobles inn. At ISKRA regulatoren må kobles ut er fordi den ikke kan justeres ned, sik jeg gjorde med Cargoen. ISKRA vil alltid levere opp mot 14,4V og med denne i paralell med PDAR så vil man aldri kunne utnytte PDAR i float mode. Den interne ISKRA regulatoren styres nå via rele(A) slik at når PDAR kobler inn, så kobles ISKRA regulatoren ut. Ledningen fra ISKRA regulatoren til B- er brudt og koblet via rele(A). Innslaget for rele(A) er koblet til tenningsbryteren via sikring og styres så videre av PDAR rele(B) som legger forbindelsen til jord. PDAR rele(B) ligger med kontaktene inne når PDAR er slått av, er i oppstartsmodus eller feiler. Når PDAR kommer på så bryter rele(B) strømmen til rele(A) og ISKRA regulatoren kobles ut. PDAR får sense fra en PSR. Når PSR ikke ser noen "feil" så er egentlig alle batteribankene koblet sammen og sense viser spenningen på den totale banken. Hvis man fra en av bankene drar en masse last (truster/vinsj) så vil PSR oppdage dette og styre dynamo ladingen til den kilden (banken) som har stor last. Det betyr at om man bruker truster/vinsj så får batteribanken med høy last prioritert ladning via PSR. Den isolerer de andre batteribankene slik at disse ikke tappes ned mens dette pågår. Banken får da prioritert ladning frem til 13,3V er oppnådd før de andre bankene igjen kommer online. Dette vil skje såfremt start batteriet er over 12,4V. Er startbatteriet under 12,4V så får dette uansett prioritet av PSR. Skulle det vise seg at dynamoen ikke greier å følge opp og lade banken til 13,3V pga konstant høy last (vinsj/converter) så trigges en alarm og en timer trer i kraft som stenger av ladning til batteribanken med høyt forbruk og kun prioriterer start batteriet. Første gang så settes timeren til 1 min, andre gang 2 min, tredje 3 min, fjerde 4 min, osv. Så langt er alt helt perfekt med PSR/PDAR og med PDAR så leverer dynamoen for fullt selv på tomgang. Med ISKRA alene så kan man bare helt glemme å komme opp mot 14V på tomgang (600RPM) hvis batteriene har vært tappet litt. Da må turtallet opp mot 11-1200RPM. Hva er så problemet? Problemet er at når PDAR går over i float mode på 13,4V så går den fra absorpsjons fasen 14,4V (samme spenning som bulk) ved å stoppe levering av field til dynamoen og vente på at sense skal droppe til under 13,4V. Spenningsfaller skjer jo gradvis over tid og spesielt når det ikke er noe større last på batteriene annet enn instrumentering og kjøleskap så tar dette noen minutter I denne perioden så er det ikke noen som helst ladning til batteriene. Helt greit, de tåler noen minutter uten ladning selv med bruk av truster og vinsj. Men det irriterende er at turtelleren som er koblet til dynamoens W dropper ut. Den kommer inn igjen når PDAR ser 13,39V på sense og igjen starter ladning i float mode med 13,41V. Jeg har det nyeste PDAR AGM programmet og med AGM3 settingene er absorpsjons fasen 20 min. Dette er ganske så nøyaktig på sekundet når jeg har fulladede batterier ut fra båthavna. Jeg kan leve med at turtelleren dropper, men det irriterer meg litt (eller egentlig mye) at det skal være slik. Hadde PDAR hatt en "ramp" mode mellom absorpsjons og float slik at den gradvis justerte ned field til sense viste 13,4V så hadde alt vært greit. Men slik er den nok ikke bygd. Hva jeg er ute etter Jeg er på utkikk etter en regulator med negativ field som kan justeres ned til 13,3V. Denne vil jeg koble i paralell med PDAR slik at jeg ALLTID uansett hva som skjer har 13,3V spenning inn på batteriene og turtelleren aldri dropper ut. PDAR så lenge den leverer vil alltid - uansett modus - levere høyere spenning og kun når den er i mellom absorpsjon og float er det denne ekstra regulatoren skal være i funksjon. Rele(A) som kobler inn/ut ISKRA regulatoren byttes ut med et vekselrele som kobler inn den eksterne regulatoren i det øyeblikk PDAR switcher ut ISKRA regulatoren. Det vil bety at hvis PDAR går i en feilmodus så faller alt tilbake til ISKRA regulatoren. Jeg har også gjort det slik at ISKRA regulatoren enkelt kan kobles inn manuelt hvis noe skulle slå seg helt vrangt. Spørsmål til alle dere som orker å lese alt dette Er det noen som vet om en justerbar regulator med negativ field (B-circuit) som kan justeres ned til 13,3V eller har et tips om hvordan dette kan løses på andre måter så er jeg evig takknemlig. Jeg kan også bygge regulatoren selv hvis noen vet om en web side med koblingsskjema inneholdene komponent/print layout. En ide jeg ikke helt er ferdig med Det finnes regulatorer med negativ field (B-circuit) som kan justeres, men ikke så langt ned som til 13,3V Har funnet en B-Circuit type som kan justeres fra 14,4 til 15,1V. Har en ide om at hvis jeg på en eller annen måte via en DC-DC step up converter kan lure en slik regulator til å se en høyere spenning ut fra dynamoen enn det som i virkeligheten er der, så vil den redusere field når spenningen er nådd. Bruke DC-DC step up converter som bruker D+ for å steppe opp spenningen til 14,7V. Converterens utspenning må følge variasjonene i innspenningen. Når PDAR går i float og stopper å levere er D+ på ca 10,2V. Det betyr at jeg skal opp 3,0V på D+ for å fortsatt ligge under PDAR float. Da skal regulatoren se 14,7V. Stepper jeg opp (14,7 - 13,2) = 1,5V og trimmer regulatoren slik at den nå tror den leverer 14,7V så er håpet mitt at dette vil holde liv i ladningen og turtelleren til PDAR er på luften igjen. Dere som orker å lese alt dette vil sikkert be meg kontakte Jörg Becker , Har allerede fått masse hjelp fra han, men han er nok "oppbrukt" nå - tror jeg Odd Eirik Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 Får du tak i en Ladac regulator, kan den fint justeres til den spenningen. Og det er akkurat det jeg har gjort. Jeg hadde tidligere slik Ladac regulator før jeg kjøpte PDAR. Nå er PDAR-regulatoren hovedregulator og lader med 14,8V den første timen før den går ned til 13,65V. Svikter den tar Ladac'n over med 13,3V. Jeg har åpen syre Euroglobe batterier. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fjord880Tour Svart 24.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 Takk for tips! Hadde tidligere en Ladac 1204 som jeg mener har positiv field. Kan du si meg om Ladac 1205 da er en med negativ field? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.September.2014 Link til dette innlegget Svart 24.September.2014 Ja, men ingen av disse produseres lenger, så det blir i tilfellet å få tak i noe brukt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
DieselDahl Svart 25.September.2014 Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 Kan du ikke sette inn en turtallsgiver? Motorer med kompressor har en sånn giver montert i registerhuset. http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-21-3403B.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Fjord880Tour Svart 25.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 Kan du ikke sette inn en turtallsgiver? Motorer med kompressor har en sånn giver montert i registerhuset. http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-21-3403B.aspx TAMD41 er så langt jeg kjenner til ikke levert med kompressor. KAD/KAMD42 og 43 er så og si samme motoren, men har kompressor og turbo. Linken din er til en KAD/KAMD43P Sitér dette innlegget Link to post
Fjord880Tour Svart 25.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 Har funnet regulator på nettet og har allerede bestilt 2 stykker! På denne web siden (http://www.davebarton.com/AdjustableVoltage.html) har jeg funnet en regulator med negativ field (B-Circuit) som kan justeres mellom 13,2 til 15,1V. Har hatt kontakt med selgeren som forsikrer meg om at dette er en B-Circuit (negativ felt) regulator. Får bare stole på det. Mistenker at dette er den samme som denne http://store.alternatorparts.com/ib301a---voltage-regulator.aspx, som er noe dyrere. Har også funnet en mer intelligent B-Circuit Transpo Voyager Series Regulator som kan justeres mellom 13-16V. http://www.qualitypowerauto.com/catalog.php?item=148, artikkel QPR12 til $69.80. Er ganske sikker på at dette er en V1200 eller V1200F som her http://store.alternatorparts.com/v1200f-universal-voltage-regulator-12-volt.aspx, men til en helt annen pris. Tenker dette løser alle problemer. Beholder nok ISKRA regulatoren samt rele løsningen. Det er jo allerede på plass, så ingen vits i endre på noe. Ledningene til ny regulator ligger nærmest klar (fra gamle LADAC/Cargo opplegg) så den blir det enkelt å få på plass. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 25.September.2014 Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 TAMD41 er så langt jeg kjenner til ikke levert med kompressor. KAD/KAMD42 og 43 er så og si samme motoren, men har kompressor og turbo. Linken din er til en KAD/KAMD43P Ser du noen forskjell? Denne gjelder AD41/TAMD41 Sitér dette innlegget Link to post
Fjord880Tour Svart 25.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2014 (redigert) Ser du noen forskjell? Denne gjelder AD41/TAMD41 Usikker på hva du mener med "Denne gjelder AD41/TAMD41" men kan det være at du ikke fikk med deg denne linken http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746620-21-823.aspx i innlegget ditt Ja, jeg ser en vesentlig forskjell - det er ingen tachometer sensor der. Jeg har en TAMD41A og som alle andre 41 motorer så kan jeg ikke finne ut at noen av disse har kompressor eller tachometer sensor/plass for å sette inn noe slikt. Finner det kun på KAD/KAMD motorer. Men jeg kan selvfølgelig ha oversett noe. Er ikke noen ekspert på disse motorene og forholder meg bare til det jeg finner på nettet. Her kan du lese masse fakta om Volvo Penta motorer. Redigert 25.September.2014 av Fjord880Tour (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.