Jump to content

Dass under vannlinjen? Hvordan gjør man det?

glalaksen

Recommended Posts

Med tanke på kommande regler så blir ju inte toalett-tömning enligt detta alternativ tillåtet, så det är väl mer förnuftigt att planera in ett system med en toa-tank.

Har inte hittat en lika snygg skiss på detta alternativ i farten, men det skall inte bli så svårt.

Har själv välfungerande toaletter under vattenlinjen som töms till toa-tank under vattanlinjen och sedan pumpas till sjön eller töms via däck-anslutning.

Enda tricket är att man måste ha en vented loop upp över vattenlinjen så att inte tanken ständigt fylls med sjövatten...

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Redigert av ebonita (see edit history)

Ebonita: Det er en slik løsning vi har i den ene sjarken jeg jobber og der har det kommet i retur fra tanken og opp sluken. Har riktignok blitt bedre etter at vi byttet pumpe, men skulle gjerne funnet en sikker måte der vi slipper og vaskegulvet i dusjen med klorin osv...

Finnes der tilbakeslagsventiler som kan festes på slangen fra doen og sluket? Vasken på "badet" og den i byssa går inn på samme tanken

Jeg mener både SeaSea og Seatronic har slike tilbakeslagsventiler i plast. På Hulda sitter toan under vannlinjen. Elektrisk toalett pumper opp i en septiktank som ligger over vannlinjen med ventil og fall til sjø. Fungerer helt greit.

Litt grovere greier hos Biltema: http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Avlopsror-og-rordeler/Avlopsror-tilbakeslagsventil-872605/

Redigert av Hulda (see edit history)

Mina 'tystspolande' Jabsco-toaletter har centrifugalpumpar så dom håller inte tätt för returflöde.

Jag tror att detta istället förhindras genom att slangen från toaletten till tanken går upp i en lagom hög slyng på vägen.

Jag har i vart fall aldrig haft problem att någonting kommer 'i retur' till do.

Envejs ventiler i toalettsystem kan vara en källa till bekymmer.

Ved aa gjoere det som i bildet under, unngaar en at innholdet i tanken renner tilbake. I verste fall renner innholdet i slangen tilbake dersom ventilen i dassen er daarlig. Men dette vil vanligvis ikke faa dassen til aa renne over. En annen fordel ved loesningen nedenfor, er at ingen av tilkoblingene er permanent neddykket i septik, saa risikoen for lekkasjer blir mindre.

bilde

Når jeg tenker etter. Fra toalettet går det en 32 mm slange ca. 1 meter opp til et rør som går innvendig i tanken og opp til toppen av tanken. Den meteren med sjøvann etter spyling renner tilbake i toalettskålen. Om man regner pi*r(squ)*h i desimeter, så blir det en passe skvett i toalettskålen. Noe i den retning.

Kalkulatoren er tom for batteri.

Redigert av Hulda (see edit history)

Just det Hulda, jag menar att man kan justera hur mycket vatten man vill ha i skålen genom att göra slanglopen mellan toa och tank högre eller lägre.

:yesnod:

Fast vid närmare eftertanke så skulle detta ju då innebära att man skule få 'brunt' vatten i skålen om man spolade för lite, och några sådana skönhetsproblem har jag inga tendenser till.

:confused:

Har vært med og vasket en del drit i den ene sjarken jeg jobber på. Skal sies at en feil i septikktanken gjorde at den pumpet bare ut 10-15% av det som var i full tank. Vi fikk det opp sluken i dusjen. Ble orden når vi byttet pumpe. Hadde håpet jeg slapp den tanken, men høres kanskje ut som om den må til.

Er jo greit å slippe at komlingene ligger og flyter rundt båten inne i havna.

Vi lå forresten mye i Henningsvær i vinter og under vm i skreifiske så jeg en amatørsjark som lå ganske langt inn i havna og fileterte fisk, når han var feridg vasket han fjøl og fangst i sjøen der. Skjønner ikke hva han tenkte på. Der var en ordentlig oljefilm av lever på overflaten og en skog med båter som det bor folk i.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...