Sone II Startet 26.September.2014 Link til dette innlegget Startet 26.September.2014 Et filosofisk spørsmål å kose seg med ved sesongslutt. Selv føler jeg stor glede av alt som hører (seil)-båtlivet til, det opptar mesteparten av tilgjengelig fritid, båtens behov trenger seg inn i mine tanker gjennom dagen, planlegging av tiden handler alltid om å ende opp en tur på fjorden og investeringer til båten står alltid høyest på den privatøkonomiske prioriteringslista. Så kom jeg brått til å tenke på at dette har jo nesten blitt altoppslukende. Er det båten som har kontroll over meg? Har jeg blitt en båtnarkoman? Er det båten som eier meg? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 På sommeren eier jeg båten, men ved opptak og vårklargjøring føles det litt mer som båten eier meg Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
-morten- Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 For min del eier jeg båten. nå har jeg kun en 19 forts Daycruiser med veldig enkelt og billig vedlikehold. Ingen gjeld hverken på biler eller båter, så bensin og vedlikehold er faktiske utgifter.. Med innenbordsmotor og større båt enn enn jeg får plass i naustet ville jo utgifter gått betraktelig opp!! ikke har jeg utstyrshysteri heller hehe... Jeg bruker alle ledige helger til å dra på hytta om sommeren og da er det stort sett båtliv når vi er der! ellers så driver jeg lit med musikk på hobbybasis, så noen helger går med til spillejobber, selv om det kan kombineres om ikke avstanden er for stor! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
NorSiglar Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Båtene eier meg Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Båten og jeg har blitt enige om et sameie Har vært veldig gode venner i år ! Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 26.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Båten og jeg har blitt enige om et sameie Har vært veldig gode venner i år ! Godt det er et eierforhold da, og ikke snakk om leie. Det ville være å gå for langt, selv for meg, å bli enig med båten om et samleie Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 (jeg liker hekken, da..) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Jeg eier båten. I morgen har den bestemt at jeg må skrape rur og gjøre meg ferdig med bunnen før resten skal vaskes, poleres og konserveres for vinteren. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Festina_Lente Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Vi er blitt ett. Jeg kan ikke si hvor båtene slutter og jeg begynner. Er jeg schizofren? Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 26.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 Vi er blitt ett. Jeg kan ikke si hvor båtene slutter og jeg begynner. Er jeg schizofren? Nei, neppe schizofren, høres mer ut som den perfekte symbiose. Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 Det har vært oceaner av problemer med båten min. Jeg kjøpte den ny i 2009 og prisen har antagelig mer enn halvert seg etter det. Jeg har begynt å se etter en med to motorer, men det blir nok bare med tittingen. Det er helt tydelig at båten min har bestemt at det er rimeligere å bytte frue enn båt og det tyder vel på at jeg på ett eller annet vis er blitt kjøpt og betalt (betalt??? det er da meg som betaler?) av båten. Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Enig med Sone II Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 For min del er det mye likt som det er for Sone ll. Så spesielt når det er fint vær, eier båten meg. Og det gjør meg ingenting. Det er uansett ikke jeg som eier båten, det er det banken som gjør;-) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
NilsPils Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Saowanee eier meg uten tvil. Men jeg er utro med Tora av og til . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
sap_2000 Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Ærlighet varer lengst. Båten eier meg uten tvil. Som en high maitenance elskerinne som krever både kroner og mye tid for å være fornøyd. Og jeg er livredd for konsekvensene av å forsømme mine "plikter", hehe ;-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Festina Lente IV Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 (redigert) Jeg eier båten. Kona mener nok å ha litt krav i den, men det er uaktuelt. Båten er, og skal være, min. Det er en kostbar dame å drifte, men hun er verdt det. Det er, i alle fall foreløpig, jeg som bestemmer hva hun skal ha av stell og pleie, og det er jeg som gjør , eller betaler for stellet og pleien. Så lenge ikke alderen, økonomien eller sykdom knekker meg blir det sånn. Redigert 3.Oktober.2014 av Festina Lente IV (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Fru Jacobsen Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Jeg følte at min siste båt eide meg. Båt og vedlikehold ble altoppslukende, derfor solgte jeg og det ble en nytelse ikke å ha båt. Men nå etter fire sesonger uten båt er jeg igjen urovekkende ofte på Finn.no. Så etter å ha fått ny giv blir det kanskje båt igjen. Fru Fru Jacobsen smugkikker stadig i gamle bilder og havnebøker så det virker som vi begynner å bli klare begge to ? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
JRK Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Joda båten eier meg, den er min avgud. Og jeg må nok innrømme at den tar store deler av budsjettet, og enda litt mer alvorlig tiden som jeg kanskje burde brukt anderledes. På den annen side synes jeg at livet med båten er godt . Her har jeg "mitt never ending legobyggesett ", gode venner, god tid til å tenke osv. Mange vil nok hevde at jeg lever et ensformig liv, men for meg er det rikt. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Eier jeg båten, eller eier den meg? Jeg vet ikke helt om jeg kan svare på det spørsmålet da jeg ikke føler meg spesielt habil i saken... Nå kjøpte jeg jo en gammel og ganske velholdt snekke for å slippe unna med så lite vedlikehold og utgifter som mulig, men da ble jeg jo i stedet grepet av en sterk lyst til å oppgradere og å forbedre.... Det har kanskje ennå ikke gått så langt at båten eier meg, men båtlivet har nok en gang for alle satt sine klør i meg. Kanskje det er fjorden som eier både meg å båten? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Windy37GM Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Vi lever i en symbiose :-) mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Aldeles avslappet eierforhold her. Den krever minimalt med vedlikehold, kanskje litt vask. Og gjeldsbyrden er så liten at vi ikkje føler at vi må forsvare pengebruken med å bruke båten. Men det er en kjekk hobby på vinter og vår. Då er det gøy å drive med oppgraderinger. Leiter nesten etter ting å lage prosjekt av Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Careka Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Båtene er mine, De får stell og omsorg. Og de gir mye tilbake. Så eg e fornøyd. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
aileenll Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Har ikke noe trofast forhold til båtene våre. Men det er jeg som må se etter, sjø/ landsette, vår og vinterklargjøring. Men om en går etter det gamle visdomsordet: "eier du flere en tre ting, så er det tingene som eier deg". Det er klart at min tid styres av de ting jeg eier. Tar jeg selv styringen og neglisjerer tingene, så forgår de. og jeg får ferre ting. Så relativt til mitt ønske om å eie flere ting så styrer eierskapet min tid. En kan da sette spørsmål om det er tingene som eier meg eller omvendt. Men om en snur på det og spør om tingene vil eie meg?Jeg tror min eksistens og mitt vedlikehold ikke i samme grad er avhengig av tingenes ønske om å eie meg. :-? Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.