Jump to content

Forsikring og toppfart


brantaleu

Recommended Posts

Når man skal forsikre en båt spørres det etter toppfart. Hvordan kan man/forsikringsselskapene finne ut dette? Skal kjøpe en båt på finn.no og det eneste jeg vet om båtens toppfart er det som står oppgitt på finn.no Har finn.no tallet fra et register, eller er det selger som har oppgitt det?

 

Er som kjent store forskjeller i pris i forhold til toppfart...

Link to post

Oppgi laveste mulige toppfart med feil propell og overlast i båten.. og trekk fra sikkerhetsmargin.

F.eks 37 knop kan da fort bli til 29 knop.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Forsikringsselskapene stoler på ærlighet. Men får du en ulykke i stor fart, og du åpenbart har oppgitt feil toppfart har du ett problem. Jeg oppga 50 knop ved kjøp, da loggen på testtur viste dette. GPS målte båten til 44 knop når jeg kom hjem, ringte forsikringsselskapet og ikke noe problem å endre. Skulle gjerne satt en sperre på 5500 omdreininger, da hadde jeg hold meg under 40 knop som er en del billigere. Anbefaler testtur på høsten med litt vekt og groe. Å underdrive mer enn det har ikke jeg samvittighet til. For meg er det også ulogisk at båten ikke skal gå over 40 knop.

 

Selger oppgir fart på Finn.

 

Forsikring på små raske båter er meningsløst dyrt i forhold til seilbåter. Seilbåten er verdt 15 ganger motorbåten, forsikringen er 3 ganger så høy.

Link to post

Selv om en båt i beste fall topper 44 knop på GPS er det jo ikke dermed sagt at den noensinne blir kjørt i denne farten. Ikke alle som presser båtene sine til max.

Hvis høyeste anvendte marsjfart er f.eks. 38-39 knop og det er mye rimeligere forsikring under 40 så....

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ok. Takk for kjappe svar her, setter stor pris på det. Det eneste jeg klarer å finne ut om maksfart, har jeg fra selger...42 knop stod det på finn.no. Det trenger jo ikke stemme, kan jo bare være skryt selv om det nok stemmer. :) Hos Storebrand gjør forsikringspreminen ekstra store hopp over 40 knop...Finner ikke noe fabrikkdata...

 

For øvrig ser forsikringen til "Norske sjø" ut til å være mye rimeligere enn andre. Lavere forsikringspremie i tillegg til en del fordeler/rabatter for medlemmer i KNBF (krav om medlemsskap for å ha forsikring). Noen som har erfaring med Norske sjø?

 

Der storebrand skulle ha 4888 kr (full rabatt) skulle Sparebanken ha 9230 kr (jeg er til og med helkunde der!!). Norske Sjø skal ha 2245 for sin standardforsikring! For å ha forsikring i Norske sjø må man være medlem av KNBF (350 kr/år) og båten må godkjenning (koster 500 kr/5 år). Men det må jo bare være helt konge! :smiley:

 

Om vilkårene i Storebrand er verd en dobbel så dyr premie spørs vel?

Link to post

Hvilken båt er det snakk om da ?

Som totalkunde i If får man ganske gode priser på båtforsikring.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

 

Der storebrand skulle ha 4888 kr (full rabatt) skulle Sparebanken ha 9230 kr (jeg er til og med helkunde der!!). Norske Sjø skal ha 2245 for sin standardforsikring! For å ha forsikring i Norske sjø må man være medlem av KNBF (350 kr/år) og båten må godkjenning (koster 500 kr/5 år). Men det må jo bare være helt konge! :smiley:

 

Om vilkårene i Storebrand er verd en dobbel så dyr premie spørs vel?

Det holder at båtforeningen har Kollektivt medlemskap i KNBF

 

http://www.knbf.no/forenmedbrosjyre.php

Kollektiv ansvars- og ulykkesforsikring for småbåter er nå inkludert i medlemskapet i KNBF!

Forbundsstyret i KNBF vedtok enstemmig den 02. juni 2013 å innføre ansvarsforsikring , og mener nå at man nå har løst det visualiserte mareritt for båtfolk; en uforsikret jolle som påfører en person f.eks. en som bader, varige skader.

«Norske Sjø kollektiv ansvar- og ulykkesforsikring» er beregnet på KNBF-medlemmers småfartøy uten annen forsikring. Ordningen innebærer at alle kollektivt innmeldte og personlige medlemmer har ansvarsforsikring på sine uforsikrede småfartøy uten å foreta seg noe som helst.

Ansvarsforsikringen gjelder småbåter opp til 16 fot og 25 hk, og dekker skader påført på personer opp til 10 millioner kroner.

Ordningen har også en ulykkesforsikring for passasjerer om bord, som dekker personskade opp til 100.000 kroner.

For å få ulykkesforsikringen aktiv, må medlemmet innmelde jollen hos Norske Sjø for å være dekket. Kostnaden for begge forsikringer dekkes av medlemskontingenten til KNBF.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Ok. Takk for kjappe svar her, setter stor pris på det. Det eneste jeg klarer å finne ut om maksfart, har jeg fra selger...42 knop stod det på finn.no. Det trenger jo ikke stemme, kan jo bare være skryt selv om det nok stemmer. :) Hos Storebrand gjør forsikringspreminen ekstra store hopp over 40 knop...Finner ikke noe fabrikkdata...

 

 

Generelt så er oppgitte knop i annonser veldig godt tatt i. Medvind, hjemmelengsel og nesten tom båt.

Om du ser litt rundt så vil du se at samme type båt, med like maskin/r kan variere med 4 til 5 knop i toppfart, kanskje også mer, og så stor forskjell er det trolig ikke.

Oppgir selger 42, så ja kan stemme, men kan ha vært på en veldig god dag også.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

If skulle ha:

 

Egenandel 4000,- 7794,-

Egenandel 8000,- 6500,-

Egenandel 12000,- 6059,-

 

Men jeg har ikke planer om å bli totalkunde der. Båten det er snakk om er en Valiant 620T med 135 hk Mercury Optimax

Husker ikke egenandelen på sparket men jeg betaler ca 2500 i året for 18 foter med 90 hk.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Er også kunde i norske sjø, på 27-fotern.

Men på mindre båter var norske sjø for dyr.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Dette med verdi, er det nyanskaffelsverdi da båten var ny, eller nå idag, eller er det antatt salgsverdi idag ?

 

Nå når båten min er 4 år og motoren 6 år gammel har jo salgsverdien sunket en del. Bare bortfall av hk-avgift har jo senket salgsverdien på alle båter i mere eller mindre grad.

Kanskje på tide med en telefon til forsikringsselskapet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Dette med verdi, er det nyanskaffelsverdi da båten var ny, eller nå idag, eller er det antatt salgsverdi idag ?

 

 

Du skal forsikre båtens båtens markedsverdi, eller hva det vil koste deg å kjøpe igjen tilsvarende båt i tilsvarende stand og alder. Premien regnes ut ifra denne verdien så hvis du forsikrer for mer koster det kun mer i premie. Jeg anbefaler alltid en årlig gjennomgang av alle forsikringer for priser og betingelser endrer seg og ikke minst pris på de forskjellige selskapene. Og ja, jeg er klar over at noen selskaper operer annerledes, men da er det vel snakk om større båter/verdier enn en 18 fots daycruiser.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

kjøpte en scand dynamic 05 på mandagen

 

forsikret den da via jernbane personalets forsikring,

denne sitter det en d6-310 i, på gps trykte den ut 38knop hjemover.

 

fikk da tilbud på 6000kr i året, men etter litt prat, så sa selgeren, "det er vel ytterst sjeldent du holder deg i området 30/40knop"

så da skrev han opp 20/30knop, noe som var vanlig i dems tilfeller sa selgeren.

 

dvs 2000kr spart, ned til 4000, kjekt med forsikrings selgere som er greie ha med å gjøre også.

Link to post

Vel.. med en slik motor øker ikke forbruket noe betydelig om man ligger i 35 istedenfor 25 knop, så det er jo et individuellt spørsmål.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...