Jump to content

Nødmotor til 20' RIB - Valiant 620


brantaleu

Recommended Posts

Som emnetittelen beskriver vurderer jeg om jeg skal skaffe en nødmotor til en RIB jeg nylig har kjøpt (men ikke hentet enda). Båten skal blant annet brukes på yttersida Troms vinterstid, så tenker det kan være lurt selv om motoren på båten bare har gått 85 timer.

 

Hvilken motorstørrelse er tilstrekkelig som nødmotor til en slik båt. 3.5 hk 4-takter? Her er vidunderet:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=612831&finnkode=51495640

 

Vil noe slik holde: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=52017625&searchclickthrough=true

 

mvh førstegangs båteier ;)

Link to post

Jeg har ikke vært i en situasjon hvor det har vært aktuelt, men jeg har hatt en par ribèr på 20 fot. Tror jeg ville sett på noe rundt 5-6 hk. Uansett fornuftig av deg å vurdere dette, man er ganske alene utenfor kysten av Troms i fralandsvind :ghost:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Min 17 fot silver viking hadde problemer ved moderat vind med 4 hk så ville nok gåt for iallefall 6 hk++ ikke noe problem med at den ikke gikk fremover men vanskelig å snu opp mot vinden

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Min 17 fot silver viking hadde problemer ved moderat vind med 4 hk så ville nok gåt for iallefall 6 hk++ ikke noe problem med at den ikke gikk fremover men vanskelig å snu opp mot vinden

Hva veier en slik silver viking? Min RIB veier nok like under 1000 kg med full tank og to voksne personer. Ønsker jo selvsagt minst mulig motor...men stor nok :)

Link to post

Som emnetittelen beskriver vurderer jeg om jeg skal skaffe en nødmotor til en RIB jeg nylig har kjøpt (men ikke hentet enda). Båten skal blant annet brukes på yttersida Troms vinterstid, så tenker det kan være lurt selv om motoren på båten bare har gått 85 timer.

 

Hvilken motorstørrelse er tilstrekkelig som nødmotor til en slik båt. 3.5 hk 4-takter? Her er vidunderet:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=612831&finnkode=51495640

 

Vil noe slik holde: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=52017625&searchclickthrough=true

 

mvh førstegangs båteier ;)

Var det deg jeg så på tur ut mot Kvaløyvågen tidligere idag? Fin båt!

 

Til opplysning har jeg testet en 3,5 hk på min rib (24 fot). Det går akkurat i godt vær. Er det mye strøm og eller vind tror jeg at jeg skal slite med annet enn å holde den opp mot vinden og kanskje styre avdrifta mot ei lun vik hvor jeg kan kaste dregg.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Var det deg jeg så på tur ut mot Kvaløyvågen tidligere idag? Fin båt!

 

Til opplysning har jeg testet en 3,5 hk på min rib (24 fot). Det går akkurat i godt vær. Er det mye strøm og eller vind tror jeg at jeg skal slite med annet enn å holde den opp mot vinden og kanskje styre avdrifta mot ei lun vik hvor jeg kan kaste dregg.

 

OK! Takk for nytting info! 3,5 hk virker å være i minste laget da...selv om du har en større båt. Du har en større motor nå da? Hvordan har du festet nødmotoren på din RIB?

 

Nei det var det nok ikke meg du så :) Jeg har ikke hentet båten enda...står i Harstad for øyeblikket. Men båten er fin den ja, pent behandlet, takk :)

Link to post

På testtidspunktet var motor montert på en enkel trkonstruksjon og noen lastestropper på kryss og tvers... SVÆRT provisorisk som ikke anbefales.

 

I sommer var jeg rundt i lofoten, da hadde jeg snekra noe litt mer solid - som jeg heldigvis ikke fikk bruk for. Hadde med en 4takter 6 hk. Men må finne meg en bedre patent til neste sesong... De her vanloge hjelpemotorbrakettene tar for mye plass, og blir bare i veien.

 

Til vanlig har jeg en 250 etec på hekken :-) med den igang spiller ikke vind eller strøm så mye rolle hehe.

 

Hvor skal du ha båten liggende?

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

På testtidspunktet var motor montert på en enkel trkonstruksjon og noen lastestropper på kryss og tvers... SVÆRT provisorisk som ikke anbefales.

 

I sommer var jeg rundt i lofoten, da hadde jeg snekra noe litt mer solid - som jeg heldigvis ikke fikk bruk for. Hadde med en 4takter 6 hk. Men må finne meg en bedre patent til neste sesong... De her vanloge hjelpemotorbrakettene tar for mye plass, og blir bare i veien.

 

Til vanlig har jeg en 250 etec på hekken :-) med den igang spiller ikke vind eller strøm så mye rolle hehe.

 

Hvor skal du ha båten liggende?

 

OK. Ja må studere litt og snakke med fagfolk om montering av en nødmotor...får bare kjøre båten til butikken å "prøve" om det er plass...

 

Skal ha båten på henger hele året. Skal ha den på Skattøra om vinteren, og på en plass slik at jeg kan bruke den vinterstid...det MÅ jeg få til :) Har ikke booket plass enda, men snakket med de om at det er muligheter... Du da? Noen anbefalinger?

Link to post

Bra dekning av redningsskøytene; Andøya, Harstad, Husøy, Tromsø (2 stk), Skjærvøy hvis jeg ikke husker feil. De rykker kjapt ut.

Jeg blir også forundret hver gang jeg er på yttersia av Kvaløya - det kryr av fritidsbåter. Men dem det skal man nok ikke støtte seg på, for de er neppe der i uværet når du antakeligvis skulle trengt dem.

 

Så må man ikke glemme alle mærene og oppdrettsanleggene som popper opp her - de lytter nok på K16 og kan nok yte nødhjelp dersom man virkelig skulle være på bærtur...

 

Dog er det veldig fint å ha en liten hjelpemotor - det er lange avstander her. Spesielt for oss som fiser rundt i 30+... hehe

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Bra dekning av redningsskøytene; Andøya, Harstad, Husøy, Tromsø (2 stk), Skjærvøy hvis jeg ikke husker feil. De rykker kjapt ut.

Jeg blir også forundret hver gang jeg er på yttersia av Kvaløya - det kryr av fritidsbåter. Men dem det skal man nok ikke støtte seg på, for de er neppe der i uværet når du antakeligvis skulle trengt dem.

 

Så må man ikke glemme alle mærene og oppdrettsanleggene som popper opp her - de lytter nok på K16 og kan nok yte nødhjelp dersom man virkelig skulle være på bærtur...

 

Dog er det veldig fint å ha en liten hjelpemotor - det er lange avstander her. Spesielt for oss som fiser rundt i 30+... hehe

 

Ja det er nok bra dekning, men en fisker sa til meg at det tok 1 time for redningsskøyta å rykke ut fra Tromsø til "yttersida" dersom den var klar, man kan reke godt inni fjærsteinene på den tida :worry: VHF er nok en fin ting. Har du erfaring med hvordan mobildekningen er på yttersida Tromsø Christian? Den samme fiskeren sa at det var bra med Telenor, men dårlig dekning med Netcom.

 

For øvrig en fin film :P Gleder meg til å få båten på vannet! :)

Link to post

skal det være noen vits med slik nødmotor, så må den være såpass at den gir tilstrekkelig skyvekraft i dårlig vær. Så tror jeg ville gått for 8hk..

Ville også hatt egen tank til denne - de vanligste årsakene til stopp med dagens motorer er nok ofte relatert til drivstoff.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Netcom suger på yttersia. VHF har relativt god dekning, så med det og Telenor er du godt hjulpen. Sånn i Tromsø-området tror jeg kun det er ved Andammen (utsiden av Rebbenesøya) og Veggefjorden (yttersia av Ringvassøya) av de stedene jeg har vært hvor telenor ikke har hatt dekning.

Husker ikke hvordan det er på yttersia av Senja, men tror ikke det er så mange hull der heller.

 

Redningsskøyta (Gideon) går med rundt 30 knop, så den bruker i effektiv gange rundt 45 min fra tromsø til den er ute av Kvalsundet (evt. time til Sommarøy).

 

Edit: liten kommentar til ivar - enig. Å kjøre den på samme tank blir tull :yesnod: At det skal være nok skyvekraft til å putre rundt i dårlig vær - ja kanskje. Men det blir aldri langtur med nødmotoren uansett, rollen blir (i mitt hode) å bruke den for å styre båten et sted hvor man kan ligge og vente på hjelp / vente på rolige forhold.

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Jeg skjønner ærligtalt ikke hva som er vitsen med en sånn nødmotor! om du ikke stoler på den hovedmotoren du har, må du jo ha et separat drivstoffsystem og en nødmotor som da kan startes uansett om du er strømløs og tom for drivstoff på hovedmotor.

Hva du skal gjøre på utsida av Troms i dårlig vær med en sånn type båt skjønner jeg heller ikke noe av!? hvilke CE kategori har denne rib`en? VHF er det eneste sikkre komunikasjonsmiddel utakjærs

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Jeg er sterk tilhenger av å ha en plan B. En grei far/sønn installasjon er fin sikkerhet.

 

Blir sikkert fint å bruke liten motor når du dorger etter sjøørret også.

 

Det er noe eget med å vite at om uhellet er ute - så klarer man å håndtere situasjonen selv - evt holde stand til min hjelpen når frem.

På min gamle Windy 24 hadde jeg en 6hk firtakter som gjorde at jeg klarte å komme ut av "harms way" dersom hoved skulle få et problem.

En gang fikk jeg bruk for den også.

På min nåværende båt har jeg to diesler - får riktignok diesel fra samme hovedtank - men disel "vaskes" med finere og finere filter tre ganger via separate dagtanker for vher motor - før den når frem til filter på motor. Separat strøm til begge maskiner også. I tillegg ligger drivanker klart forut når jeg kjører langt og utaksjærs.

 

Sikkert mye unødvendig - med får meg til å slappe av i hvertfall.

 

Hentet båten i Tromsø i oktober for 5 år siden - og naturen skifter fort lune der oppe. Kan gå ut i stille - og en time etterpå lusker du deg hjem i sakte fart fordi været ombestemte seg. Ville ikke lagt der ute uten plan B - redningskøyta via VHF får være plan C etter min mening.

Link to post

Jeg skjønner ærligtalt ikke hva som er vitsen med en sånn nødmotor! om du ikke stoler på den hovedmotoren du har, må du jo ha et separat drivstoffsystem og en nødmotor som da kan startes uansett om du er strømløs og tom for drivstoff på hovedmotor.

Hva du skal gjøre på utsida av Troms i dårlig vær med en sånn type båt skjønner jeg heller ikke noe av!? hvilke CE kategori har denne rib`en? VHF er det eneste sikkre komunikasjonsmiddel utakjærs

 

Jeg er naturfotograf og skal først og fremst bruke den i forbindelse med det. Det er mye artig som rører seg utenfor kysten av Troms og Vesterålen vinterstid ;)

 

Ingen har sagt at jeg skal bruke den i spesielt dårlig vær. En nødmotor bruker man om man kommer i nød, det kan jo skje selv den beste...og jeg er ikke en av de beste som førstegangs båteier. Jeg kjenner en som har hatt to Mercury Optimax som har skjært seg...på 2 år (håper det bare var uflaks).

 

Jeg vil helst ha en nødmotor der drivstoff fylles rett på motoren, vet ikke om det er vanlig på 5-6 hk? En 5-10 liters kanne i tillegg samt mulighet for å overføre drivstoff fra hovedtanken er sikkert ikke ulurt. Motoren må selvsagt kunne dras igang med snor. Uansett om jeg har nødmotor eller ikke vil jeg ha med ekstra bensin på en kanne...just in case. Vet at måleren på drivstofftanken på den båten er på ville veier nå, må kalibreres. Mulig jeg er litt paranoid, men det kan jeg leve med :)

 

Tror båten er i CE kategori C

 

Har nå lest meg til at man ikke blir skutt om man roper om hjelp via VHF uten sertifikat og lisens, så kommer sikkert til å anskaffe VHF etter hvert...og muligens et kurs/lisens.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...