brantaleu Startet 27.September.2014 Link til dette innlegget Startet 27.September.2014 Som emnetittelen beskriver vurderer jeg om jeg skal skaffe en nødmotor til en RIB jeg nylig har kjøpt (men ikke hentet enda). Båten skal blant annet brukes på yttersida Troms vinterstid, så tenker det kan være lurt selv om motoren på båten bare har gått 85 timer. Hvilken motorstørrelse er tilstrekkelig som nødmotor til en slik båt. 3.5 hk 4-takter? Her er vidunderet: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=612831&finnkode=51495640 Vil noe slik holde: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=52017625&searchclickthrough=true mvh førstegangs båteier ;) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.September.2014 Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 (redigert) Jeg har ikke vært i en situasjon hvor det har vært aktuelt, men jeg har hatt en par ribèr på 20 fot. Tror jeg ville sett på noe rundt 5-6 hk. Uansett fornuftig av deg å vurdere dette, man er ganske alene utenfor kysten av Troms i fralandsvind Redigert 27.September.2014 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
BAN Svart 27.September.2014 Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 På yttersida er man rimelig alene med pålandsvind også... Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 27.September.2014 Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 Tja, hvordan vet man at reservemotoren starter når det trengs ? Ikke sikkert det er liv hvis den har ligget i 3 år uten å vært behov for. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 27.September.2014 Link til dette innlegget Svart 27.September.2014 Ganske enkelt, den blir holdt vedlike med dorging Sitér dette innlegget Link to post
brantaleu Svart 28.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 Tja, hvordan vet man at reservemotoren starter når det trengs ? Ikke sikkert det er liv hvis den har ligget i 3 år uten å vært behov for. Nødmotoren starter man jevnlig...helst hver gang man skal ut... Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 28.September.2014 Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 Er det plass å ha reservemotoren fast montert ved siden av hovedmotor? Sitér dette innlegget Link to post
brantaleu Svart 28.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 Er det plass å ha reservemotoren fast montert ved siden av hovedmotor? Det lurer jeg også på :) Jeg har ikke hentet båten enda... Men har sett andre RIB'er med reservemotor der...tror ikke den RIB'en var noe særlig bredere. Min er 2,50 bred. Det bør jo også være mulig å svinge...både med hovedmotor og nødmotor... Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 28.September.2014 Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 (redigert) Min 17 fot silver viking hadde problemer ved moderat vind med 4 hk så ville nok gåt for iallefall 6 hk++ ikke noe problem med at den ikke gikk fremover men vanskelig å snu opp mot vinden Redigert 28.September.2014 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
brantaleu Svart 28.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 Min 17 fot silver viking hadde problemer ved moderat vind med 4 hk så ville nok gåt for iallefall 6 hk++ ikke noe problem med at den ikke gikk fremover men vanskelig å snu opp mot vinden Hva veier en slik silver viking? Min RIB veier nok like under 1000 kg med full tank og to voksne personer. Ønsker jo selvsagt minst mulig motor...men stor nok :) Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 28.September.2014 Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 Som emnetittelen beskriver vurderer jeg om jeg skal skaffe en nødmotor til en RIB jeg nylig har kjøpt (men ikke hentet enda). Båten skal blant annet brukes på yttersida Troms vinterstid, så tenker det kan være lurt selv om motoren på båten bare har gått 85 timer. Hvilken motorstørrelse er tilstrekkelig som nødmotor til en slik båt. 3.5 hk 4-takter? Her er vidunderet: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=612831&finnkode=51495640 Vil noe slik holde: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=52017625&searchclickthrough=true mvh førstegangs båteier ;) Var det deg jeg så på tur ut mot Kvaløyvågen tidligere idag? Fin båt! Til opplysning har jeg testet en 3,5 hk på min rib (24 fot). Det går akkurat i godt vær. Er det mye strøm og eller vind tror jeg at jeg skal slite med annet enn å holde den opp mot vinden og kanskje styre avdrifta mot ei lun vik hvor jeg kan kaste dregg. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
brantaleu Svart 28.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 Var det deg jeg så på tur ut mot Kvaløyvågen tidligere idag? Fin båt! Til opplysning har jeg testet en 3,5 hk på min rib (24 fot). Det går akkurat i godt vær. Er det mye strøm og eller vind tror jeg at jeg skal slite med annet enn å holde den opp mot vinden og kanskje styre avdrifta mot ei lun vik hvor jeg kan kaste dregg. OK! Takk for nytting info! 3,5 hk virker å være i minste laget da...selv om du har en større båt. Du har en større motor nå da? Hvordan har du festet nødmotoren på din RIB? Nei det var det nok ikke meg du så :) Jeg har ikke hentet båten enda...står i Harstad for øyeblikket. Men båten er fin den ja, pent behandlet, takk :) Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 28.September.2014 Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 På testtidspunktet var motor montert på en enkel trkonstruksjon og noen lastestropper på kryss og tvers... SVÆRT provisorisk som ikke anbefales. I sommer var jeg rundt i lofoten, da hadde jeg snekra noe litt mer solid - som jeg heldigvis ikke fikk bruk for. Hadde med en 4takter 6 hk. Men må finne meg en bedre patent til neste sesong... De her vanloge hjelpemotorbrakettene tar for mye plass, og blir bare i veien. Til vanlig har jeg en 250 etec på hekken :-) med den igang spiller ikke vind eller strøm så mye rolle hehe. Hvor skal du ha båten liggende? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
brantaleu Svart 28.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 På testtidspunktet var motor montert på en enkel trkonstruksjon og noen lastestropper på kryss og tvers... SVÆRT provisorisk som ikke anbefales. I sommer var jeg rundt i lofoten, da hadde jeg snekra noe litt mer solid - som jeg heldigvis ikke fikk bruk for. Hadde med en 4takter 6 hk. Men må finne meg en bedre patent til neste sesong... De her vanloge hjelpemotorbrakettene tar for mye plass, og blir bare i veien. Til vanlig har jeg en 250 etec på hekken :-) med den igang spiller ikke vind eller strøm så mye rolle hehe. Hvor skal du ha båten liggende? OK. Ja må studere litt og snakke med fagfolk om montering av en nødmotor...får bare kjøre båten til butikken å "prøve" om det er plass... Skal ha båten på henger hele året. Skal ha den på Skattøra om vinteren, og på en plass slik at jeg kan bruke den vinterstid...det MÅ jeg få til :) Har ikke booket plass enda, men snakket med de om at det er muligheter... Du da? Noen anbefalinger? Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 28.September.2014 Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 Jeg har plass på jobb. Sjøsetter når jeg skal utpå. Fungerer aldeles utmerket. Eneste er at støa i Tromsdalshavna ikke er beregnet for oss med dyp vbunn og tung motor. Satt den inn for vinteren nå for en stund siden og angrer allerede. I år som ifjor... Får se hva jeg gjør neste vinter. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Janoho Svart 28.September.2014 Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 Nødmotoren starter man jevnlig...helst hver gang man skal ut... Ja, men tror du det kommer til å bli gjort. Det er jo nok en rutine man må etablere og følge. Hvordan er dekningen med redningsskøyter i Tromsø og omegn ? Kanskje det er en bedre ide hvis tilbudet er forsvarlig ? Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 28.September.2014 Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 Bra dekning av redningsskøytene; Andøya, Harstad, Husøy, Tromsø (2 stk), Skjærvøy hvis jeg ikke husker feil. De rykker kjapt ut. Jeg blir også forundret hver gang jeg er på yttersia av Kvaløya - det kryr av fritidsbåter. Men dem det skal man nok ikke støtte seg på, for de er neppe der i uværet når du antakeligvis skulle trengt dem. Så må man ikke glemme alle mærene og oppdrettsanleggene som popper opp her - de lytter nok på K16 og kan nok yte nødhjelp dersom man virkelig skulle være på bærtur... Dog er det veldig fint å ha en liten hjelpemotor - det er lange avstander her. Spesielt for oss som fiser rundt i 30+... hehe Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
chrisrik Svart 28.September.2014 Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 Aller sikreste er å kjøre flere båter sammen :-) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
brantaleu Svart 29.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Bra dekning av redningsskøytene; Andøya, Harstad, Husøy, Tromsø (2 stk), Skjærvøy hvis jeg ikke husker feil. De rykker kjapt ut. Jeg blir også forundret hver gang jeg er på yttersia av Kvaløya - det kryr av fritidsbåter. Men dem det skal man nok ikke støtte seg på, for de er neppe der i uværet når du antakeligvis skulle trengt dem. Så må man ikke glemme alle mærene og oppdrettsanleggene som popper opp her - de lytter nok på K16 og kan nok yte nødhjelp dersom man virkelig skulle være på bærtur... Dog er det veldig fint å ha en liten hjelpemotor - det er lange avstander her. Spesielt for oss som fiser rundt i 30+... hehe Ja det er nok bra dekning, men en fisker sa til meg at det tok 1 time for redningsskøyta å rykke ut fra Tromsø til "yttersida" dersom den var klar, man kan reke godt inni fjærsteinene på den tida VHF er nok en fin ting. Har du erfaring med hvordan mobildekningen er på yttersida Tromsø Christian? Den samme fiskeren sa at det var bra med Telenor, men dårlig dekning med Netcom. For øvrig en fin film :P Gleder meg til å få båten på vannet! :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 skal det være noen vits med slik nødmotor, så må den være såpass at den gir tilstrekkelig skyvekraft i dårlig vær. Så tror jeg ville gått for 8hk.. Ville også hatt egen tank til denne - de vanligste årsakene til stopp med dagens motorer er nok ofte relatert til drivstoff. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
chrisrik Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 (redigert) Netcom suger på yttersia. VHF har relativt god dekning, så med det og Telenor er du godt hjulpen. Sånn i Tromsø-området tror jeg kun det er ved Andammen (utsiden av Rebbenesøya) og Veggefjorden (yttersia av Ringvassøya) av de stedene jeg har vært hvor telenor ikke har hatt dekning. Husker ikke hvordan det er på yttersia av Senja, men tror ikke det er så mange hull der heller. Redningsskøyta (Gideon) går med rundt 30 knop, så den bruker i effektiv gange rundt 45 min fra tromsø til den er ute av Kvalsundet (evt. time til Sommarøy). Edit: liten kommentar til ivar - enig. Å kjøre den på samme tank blir tull At det skal være nok skyvekraft til å putre rundt i dårlig vær - ja kanskje. Men det blir aldri langtur med nødmotoren uansett, rollen blir (i mitt hode) å bruke den for å styre båten et sted hvor man kan ligge og vente på hjelp / vente på rolige forhold. Redigert 29.September.2014 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
-morten- Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Jeg skjønner ærligtalt ikke hva som er vitsen med en sånn nødmotor! om du ikke stoler på den hovedmotoren du har, må du jo ha et separat drivstoffsystem og en nødmotor som da kan startes uansett om du er strømløs og tom for drivstoff på hovedmotor. Hva du skal gjøre på utsida av Troms i dårlig vær med en sånn type båt skjønner jeg heller ikke noe av!? hvilke CE kategori har denne rib`en? VHF er det eneste sikkre komunikasjonsmiddel utakjærs Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
chrisrik Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Etter å ha opplevd havari på en vellfungerende motor, liker jeg å ha backup. Sjelden man forutser havari - hadde man kunne forutse det, hadde man ikke lagt fra kai. Ting kan skje, selv med den beste. Mulig jeg er feig altså Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Tor Arild Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Jeg er sterk tilhenger av å ha en plan B. En grei far/sønn installasjon er fin sikkerhet. Blir sikkert fint å bruke liten motor når du dorger etter sjøørret også. Det er noe eget med å vite at om uhellet er ute - så klarer man å håndtere situasjonen selv - evt holde stand til min hjelpen når frem. På min gamle Windy 24 hadde jeg en 6hk firtakter som gjorde at jeg klarte å komme ut av "harms way" dersom hoved skulle få et problem. En gang fikk jeg bruk for den også. På min nåværende båt har jeg to diesler - får riktignok diesel fra samme hovedtank - men disel "vaskes" med finere og finere filter tre ganger via separate dagtanker for vher motor - før den når frem til filter på motor. Separat strøm til begge maskiner også. I tillegg ligger drivanker klart forut når jeg kjører langt og utaksjærs. Sikkert mye unødvendig - med får meg til å slappe av i hvertfall. Hentet båten i Tromsø i oktober for 5 år siden - og naturen skifter fort lune der oppe. Kan gå ut i stille - og en time etterpå lusker du deg hjem i sakte fart fordi været ombestemte seg. Ville ikke lagt der ute uten plan B - redningskøyta via VHF får være plan C etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
brantaleu Svart 29.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Jeg skjønner ærligtalt ikke hva som er vitsen med en sånn nødmotor! om du ikke stoler på den hovedmotoren du har, må du jo ha et separat drivstoffsystem og en nødmotor som da kan startes uansett om du er strømløs og tom for drivstoff på hovedmotor. Hva du skal gjøre på utsida av Troms i dårlig vær med en sånn type båt skjønner jeg heller ikke noe av!? hvilke CE kategori har denne rib`en? VHF er det eneste sikkre komunikasjonsmiddel utakjærs Jeg er naturfotograf og skal først og fremst bruke den i forbindelse med det. Det er mye artig som rører seg utenfor kysten av Troms og Vesterålen vinterstid ;) Ingen har sagt at jeg skal bruke den i spesielt dårlig vær. En nødmotor bruker man om man kommer i nød, det kan jo skje selv den beste...og jeg er ikke en av de beste som førstegangs båteier. Jeg kjenner en som har hatt to Mercury Optimax som har skjært seg...på 2 år (håper det bare var uflaks). Jeg vil helst ha en nødmotor der drivstoff fylles rett på motoren, vet ikke om det er vanlig på 5-6 hk? En 5-10 liters kanne i tillegg samt mulighet for å overføre drivstoff fra hovedtanken er sikkert ikke ulurt. Motoren må selvsagt kunne dras igang med snor. Uansett om jeg har nødmotor eller ikke vil jeg ha med ekstra bensin på en kanne...just in case. Vet at måleren på drivstofftanken på den båten er på ville veier nå, må kalibreres. Mulig jeg er litt paranoid, men det kan jeg leve med :) Tror båten er i CE kategori C Har nå lest meg til at man ikke blir skutt om man roper om hjelp via VHF uten sertifikat og lisens, så kommer sikkert til å anskaffe VHF etter hvert...og muligens et kurs/lisens. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.