Jump to content

Skilledioder


Roy

Recommended Posts

Har montert skilledioder/isolator. Brukte opplegget til Lars (Trudelutt). Motoren er en Yanmar 20GM F (18hlk). Ser av tegningen at ladingen opprinnelig går fra dynamo til startmotor og til batteri via startkabel. Burde jeg ikke da ta av ledningen som forbider dynamo med startmotor ?, det lades jo gjennom diodene nå. Dessuten er det vel mulig at startbatterit kan bli tappet hvis jeg glemmer å slå av hovedbryter. Meningen med el opplegget var å få to helt adskilte banker, det har jeg jo ikke nå.

Link to post
Share on other sites

Ledningen fra BAT+ til starter må vekk. Den har direkte forbindelse til startbatteriet. Du må i steden ha ledning fra BAT+ til diodeskillerens inngang. Deretter en ledning fra diodeutgang1 til startbatteriet og ledning fra diudeutgang2 til forbruksbatteriet.

 

2GM20 har originalt ingen senseledning. Såfremt du ikke har montert en Ladac1204 eller en annen ekstern regulator, har du nå fått deg en elendig ladeløsning som aldri gir deg noe særlig mer enn halvfulle batterier på det beste. Diodeløsninger er ubrukelig hvis man ikke har egen senseledning direkte tilkoblet batteriet. Et spenningsfall på 0,7-1,0V er uakseptabelt hvis man ikke har korreksjonsmulighet.

 

Hvorfor ikke bare koble en enkel bryter på plussforbindelsen til startbatteriet og en enkel bryter på plussledningen til forbruksbatteriet? Det gir deg en enkel løsning, en rasende billig løsning og en elektrisk optimal løsning uten tap. Det eneste du må huske på er å slå av bryteren til startbatteriet etter at du har sluppet ankeret. Noen synes imidlertid det er uhyre vanskelig. De overlater husken til kona eller bruker noen tusen på dioder og laderele eller en Ladac.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Lotus.

Har montert 2 brytere, 1 for startbatteri og 1 for forbruk. Meningen var å få 2 adskilte banker, uten mulighet for å klusse ting til med vendebryter som jeg har brukt før(lite barnevennlig, artig å vri på!) Ledningen ifra dynamoen går til skillediode og derfra til bryter på batterisiden på begge batterier. Fra startbryter har jeg en 35m3 kabel til startmotor mens det ifra forbruksbatteri kun går til sikringspanel og koblingssplint.

Mener du at jeg skal kutte ut skillediodene ?eller bare koble senseledninger til batteriene.

Link to post
Share on other sites

Hvis du allerede har 2 brytere; en for startbatteri og en for forbruksbatteri, er du jo nesten i mål.  

 

Du kobler nå følgende:

Fra startbatteripluss til bryter. Fra bryter til neste bryter. Fra neste bryter til forbruksbatteripluss.

 

Midt mellom bryterene kobler du ledningen til starteren. Ledningen til ankervinsjen, Ledningen til sikringspanel og forbrukere og eller hva du måtte ha av strømslukere. Her kobler du også inn ladeledningen fra dynamoens BAT+.

 

Nå har du en løsning uten skilledioder, men som likevel er adskilt. Du kan velge å bruke strøm til start, ankervinsj og forbrukere fra den ene batteribanken, eller den andre, eller begge to. Du kan velge å aldri bruke startbatterieet annet enn som et reservebatteri. Eller du kan velge å starte fra begge banker samtidig. Du kan velge å lade enten den ene batteribanken eller den andre eller begge samtidig.  Du har intet spenningstap på din ladespenning, annet enn et marginalt tap i en tykk ladeledning.

 

Løsningen forutsetter følgende:

1. Du skrur aldri av begge brytere under gange. Du kan skru av enten den ene eller den andre, men ikke begge. Da griller du diodene i dynamoen.

 

2. Du hadde en anstendig ladespenning på over 14V i utgangspunktet. Helst opp mot 14,4V

 

3. Du må huske å skru av bryteren til startbatteriet når du har kastet anker. Glemmer du det, går det greit men bare under forutsetning av at du ikke tømmer begge batteribanker fullstendig.

 

Kan du akseptere disse 3 punkter har du et meget godt og meget enkelt system. Jeg vil påstå det beste systemet, fordi du slipper å bruke både en diodebro og en ekstern spenningsregulator. Begge koster penger og begge kan forårsake feil. Dessuten er det litt knot å koble på en ekstern spenningsregulator på en del dynamor fordi du faktisk må ødelegge den innebygde regulatoren i prosessen og i tillegg lodde et par pinner i dynamoen. Andre dynamoer krever nesten ingen jobb, da den originale spenningsregulatoren er montert utenpå dynamoen.

 

 

Hvis det ikke er akseptabelt, trenger du enten en annen dynamo med en senseledning, eller en ekstern laderegulator for din eksisterende dynamo. Begge valg vil gi deg en ekstern senseledning. I tillegg vil du nå trenge en diodebro. Du kan ikke lage en senseledning på en dynamo som ikke har støtte for det.  Senseledningen vil korrigere for spenningsfallet i diodene.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Nå er det gjort ! Hev ut skillediodene, lagde to korte ledninger på 35m3 (10cm)med kabelsko i begge ender. Brukte disse til å koble mellom bryterne med en bolt i midten for å koble kablene på. Dermed får jeg plass til det jeg vil tilkoble ettersom jeg selv bestemmer lengden på bolten. Ifra bat + på dynamoen brukte jeg en 16m3 kabel til tilkoblingsbolten, samt kabelen ifra startmotor og kabel til sikringspanel. (35m3 - 10m3)

Har forøvrig skiftet ut alle ledninger ombord til 2,5m3, også i mast. Sikringspanelet er automatsikringer, av merke:blue sea.

Har i tilegg kjøpt et solpanel som skal monteres. Tror jeg har et godt anlegg nå, har ingen store forbrukere slik at jeg tror at dette vil bli bra.

 

Takk for hjelpen Lotus !

 

Roy

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med nytt elektrisk anlegg Roy. Glemte å fortelle en ting. Hvis du går fra båten for en lengre periode og glemmer å slå av begge bryterene, vil du tappe begge batteriene langsomt ned selv om du ikke har på noe elektrisk utstyr.  Så husk å slå av begge hovedbrytere når du ikke skal bruke båten på en stund.  

 

Og til dere som har en Ladac eller annen ekstern spenningsregulator samt dioder. Dere har også en glimrende løsning, men dere har betalt noen tusenlapper mer enn Roy.    :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...