Ole Nerdal Startet 27.September.2014 Del på Facebook Startet 27.September.2014 Hallo, hadde eit registerhavari på ein 2005 mercruiser 1.7dti motor i sommar, har bytta ventiler og justert, topp har vert inne til overhaling hos Auto23 i Bergen..Problemet no er att uansett korleis me sett registerreima på plass så er det ikkje plass til ventiler og stempel samtidig. er det noke som kan forekomme ved ein regreim havari på denne typen motorer?kamen har ikkje vridd seg. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 27.September.2014 Del på Facebook Svart 27.September.2014 (redigert) Dette er vanskelig å svare på, men så fremt stempler og ventiler oppfører seg som de skal så skal ikke dette være noe problem. Registerreima passer selvfølgelig bare ett enkelt sted, du kan ikke bare prøve deg frem til ting går rundt, du må finne akkurat rette punktet på reimhjulene ? Det er ganske greit på disse motorene, kamdrevet og dieselpumpen låses med bolter, du begynner alltid øverst på kamdrevet når du trer på regreima, og passer på at den blir helt stram på venstre side rundt dieselpumpen og så rundt veiva, som selvfølgelig også må stå i riktig posisjon, så til slutt rundt strammehjulet. Pass på at regreima som regel har piler for retning, og sånn ellers så står dette nøye beskrevet i manualen, og du må følge den beskrivelsen til punkt og prikke, ett hakk feil på noen av reimhjulene vil føre til havari eller i beste fall ujevn gange. Redigert 27.September.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 27.September.2014 Del på Facebook Svart 27.September.2014 (redigert) Nå kjenner jeg ikke den aktuelle motortypen, men jeg har vært utsatt for at "pinnen" som holder reimhjulet på rett plass mot kamakselen har knekt. Resultatet ble at reimhjulet sto i feil posisjon i forhold til kamakselen selv om reima sto rett i forhold til oppmerkingen. Redigert 27.September.2014 av kromfelgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ole Nerdal Svart 28.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2014 Ja stemmer att det er ein sånn brytrpinne på kamen men den er heil :) ja har bytta ein del reimer på motorer før og det har aldri vert eit problem, er det noken som veit kor eg får tak i den manualen? Fekk den ikkje med når eg kjøpte båtn.. Sitér dette innlegget Link to post
Ka78 Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Ravn garage, båstad. Skaffer verkstedhåndbok . Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Det er Mercruiser service manual number 29. Link til online-utgave her: http://boatinfo.no/lib/mercruiser/manuals/mercruiser29.html#/0 Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
DieselDahl Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Har topplokket vært planfrest ved overhaling? Sitér dette innlegget Link to post
Ole Nerdal Svart 28.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2014 Ja det var inne til sliping, mistenker att dei har tatt for mykje av.. takk for manual :) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Det trenger ikke å ha vært freset for mye, men ventilene må flyttes inn tilsvarende. Lite klaring på mange nyere dieselmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
Ole Nerdal Svart 28.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2014 dette børd vell auto23 vete? ska ta ein tlf i måra til dei Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.