Fyr i Fyllinga Startet 27.September.2014 Del på Facebook Startet 27.September.2014 I båten min har jeg en VSR. Voltage Sensetive Voltage Modul. Hvilken funksjon har den? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 27.September.2014 Del på Facebook Svart 27.September.2014 Koblet rett så styrer det ladestrømmen slik at du først lader startbatteri, så forbruksbanken, gir deg alltid fult start batteri. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
finnarne Svart 27.September.2014 Del på Facebook Svart 27.September.2014 Den føler på en (eller begge) batteriene, og kobler dem sammen når den føler spenning over en gitt verdi (13.2-13.6 volt), og kobler de fra hverandre om spenningen kommer under en gitt verdi (12,8-12,6 volt). Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Joerg Becker Svart 27.September.2014 Del på Facebook Svart 27.September.2014 (redigert) VSR betyr Volt Sensitiv Relé. Slik lokker / åpner strømkrets ved en bestemt triggerspenning.Den som du eier ha fast "Cut in" (lokker) ved 13,7VDC og "Cut out" (åpner kretsen) ved 12,8VDC. Det finnes VSR med fast trigger og andre med justerbar trigger.Videre finnes det VSR som kan sense på begge sider (dual-sense, som den på bilde), slike kan da jobbe bi-direksjonal.Det hele finnes også som normale reléer (trekker strøm så lenge reléet er aktivert),og som såkalt bistabil relé som bare trekker nevneverdig strøm mens den skifter tilstands. (mens den lokker eller åpner) Jørg Redigert 27.September.2014 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Fyr i Fyllinga Svart 27.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2014 Har en Volvo Penta aq225 med elektronisk tenning som har begynt å stoppe litt i det siste. Er ganske sikker på at feilen er elektrisk. Kan denne boksen føre til kutt på spenning til coil? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 27.September.2014 Del på Facebook Svart 27.September.2014 Nei Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Zach Svart 27.September.2014 Del på Facebook Svart 27.September.2014 Det er 100 tråder om VSR her på BP Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 27.September.2014 Del på Facebook Svart 27.September.2014 (redigert) Her er hvordan jeg koplet opp VSR (Laderelee) i Anjuma.Jeg valgte å la hovedladingen gå til forbruksbanken. Startbatteriet fikk da lading ved behov. Forbruket er det som brukes mest og trenger mest lading... startbatteriet brukes kun ved oppstart.Jeg hadde en 1, 1+2, 2 vender i tillegg som jeg kunne slå sammen alle batteriene hvis det absolutt skulle være behov for det. Redigert 27.September.2014 av Anjuma (see edit history) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
finnarne Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Har en Volvo Penta aq225 med elektronisk tenning som har begynt å stoppe litt i det siste. Er ganske sikker på at feilen er elektrisk. Kan denne boksen føre til kutt på spenning til coil?Om VSR'en er koblet feil, kan den det. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
3rik Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Hvor kjapt skal vsr typisk kutte? Bruker biltema sin i den tro at det var like god som dyrere varianter. Den kutter riktignok ved 12.8v, men den følger ikke med ved feks starting av motor og bruk av thruster. Da følger forbruksbank ned i 11 komma noen volt. Og følgelig blinker det litt i lys. Har foreløpig en bryter på spnningsfølern, slik at vsr kan overstyres. Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Og det er grunnen til at du bør la forbruksbanken være den som har fast lading og la startbatteri gå på sens. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
hegra Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 eriklepe : Den kutter riktignok ved 12.8v, men den følger ikke med ved feks starting av motor og bruk av thruster. Da følger forbruksbank ned i 11 komma noen volt. Det kan godt hende at joringen er dårlig. Den er jo felles på alle batteri i motsetning til +. Siden dette skjer ved oppstart av motor er jo VSR av, og batteri adskilt. Eneste de har felles er batteri -. Hadde samme problem jeg også. Plotter kuttet om jeg brukte truster selv om det er skillediode mellom batteri, samt blinking i lys. Etter en gjennomgang av minuskabel og koblinger faller spenningen 12,7 v på forbruk og alt er ok. Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 jording og kabler er ok, måler samme spenning ved belastning på storforbrukere som på batteri (ergo ingen tap i kabler eller koblinger).Alt av el kalber er nytt og... VSR er ikke alltid av ved oppstart, siden jeg da nettopp har koblet vekk vedlikeholdslading og batteripenning er ca 13V. Jeg har shunt både på forbruk og start, og ser at det trekkes mye ampere fra forbruk ved start. Jeg mener VSR burde kuttet med en gang... Å bytte om "hovedbatteri" på VSR har jeg tenkt på ja, men problemet med treg VSR blir jo ikke borte. Når motor er igang får jeg ladespenning på 14.4V og VSR er da aktiv, hvis jeg da kjører thruster vil spenning falle på begge batteri. Er dyrer VSR slik også altså? Sitér dette innlegget Link to post
Leve Norge Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Ja dyre vsr er også trege, er min erfaring. Løsningen er kanskje en fjernbetjent bryter, diode, el.l. , slik at du kobler ut all kontakt med øvrig elektrisk når du bruker truster. Har en Volvo Penta aq225 med elektronisk tenning som har begynt å stoppe litt i det siste. Er ganske sikker på at feilen er elektrisk. Kan denne boksen føre til kutt på spenning til coil? Ja, indirekte kan den føre til spenning forstyrrelser fordi den reagerer/ kobler tregt. jfr nedenfor. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 eriklepe : VSR er ikke alltid av ved oppstart, siden jeg da nettopp har koblet vekk vedlikeholdslading og batteripenning er ca 13V. Jeg har shunt både på forbruk og start, og ser at det trekkes mye ampere fra forbruk ved start. Jeg mener VSR burde kuttet med en gang... Ok, skjønner, men om du slår av VSR så regner jeg med spenning på forbruk ikke endrer seg ved start. Jeg har i hvert fall 12,7 volt stabilt på forbruk etter jeg fikset jordingen, selv ved oppstart. Du har kanskje målt allerede med VSR avslått. Nå faller jo spenning lynraskt ved oppstart,så litt tid må vel releet ha før det rekker å koble fra. Vet ikke hvor lang tid det er snakk om hos deg. Å bytte om "hovedbatteri" på VSR har jeg tenkt på ja, men problemet med treg VSR blir jo ikke borte. Mener det er avgjørende hva man har av ekstrautstyr som avgjør det. Har man truster og vinsj på startbatteri, ja så blir problemet bare forflyttet om det i det hele tatt er et problem. Ladestrømmen er stor, men den strømmen som truster og vinsj skal ha er neppe mindre. Jeg tenker i hvert fall at det som kan belaste releet mest styres utenom releet og direkte til forbruker. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 7.Juli.2016 Del på Facebook Svart 7.Juli.2016 (redigert) Litt gammel tråd, men spørr heller her enn å starte en ny tråd;Vil en VSR kutte strømmen, før et forbruksbatteri blir helt utladet, og dermed "spare" batteriet? (legger ved bilde av VSR'en, dersom det har noe å si..) Redigert 7.Juli.2016 av Kenneth82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 7.Juli.2016 Del på Facebook Svart 7.Juli.2016 Det er jo et rele som kutter når lading opphører, under 12,8 volt, så da sparer du batteriet ja, i og med at du ikke ville få tappet noe i det hele tatt . Men det finnes en sak som settes rett på batteriets + pol og som kutter ved ca. 11,5 volt. Den er vel tiltenkt kjøleskap og slikt. Problemet med den er at den også kutter bare en stor forbruker blir slått på et kort øyeblikk uten at batteriet er tomt. Og dermed må den re-startes ganske ofte om det er større ting tilkoblet, selv om batteri langt fra er tomt. Men er det ikke store forbrukere tilkoblet fungerer den fint. Mener det var noen som selger campingutstyr som har den på nettet, men hvem husker jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
fjordsvin Svart 9.Juli.2016 Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 Og det er grunnen til at du bør la forbruksbanken være den som har fast lading og la startbatteri gå på sens. Derom strides de lærde. Selv hører jeg til "starbatteriet først"-leiren, og jeg har kjørt med det opplegget i 2 sesonger nå, og det fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 9.Juli.2016 Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 (redigert) Derom strides de lærde. Selv hører jeg til "starbatteriet først"-leiren.... Det er ikke de lærde som strides, det er de andre... Alle lærde vet godt at rekkefølgen ikke spiller noen verdens praktisk rolle da det ikke er slik at den ene batteribanken lades før den andre. Det tar normalt kun noen få sekunder og i absolutt verste fall (Yanmar med luftvarmer ved oppstart) noen veldig få minutter før releet kopler bankene sammen. All vesentlig lading foregår etter at bankene er sammenkoblet. Redigert 9.Juli.2016 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.