John_Kr Startet 28.September.2014 Del på Facebook Startet 28.September.2014 Hei Jeg har alltid brukt CRC 6-66 (marine) på mine motorer og de har alltid sett nye ut uten korrosjon eller irr. I år fikk jeg desverre ike tak i denne typen og måtte kjøpe WD40. Jeg her ingen erfaring med WD40 så jeg tok en sjans å sprayet hele motoren før vinterlagring.... Hva er deres erfaring med WD40? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Hulda Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Har personlig aldri merket noen forskjell. Jeg bruker disse stoffene om hverandre.. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Det er vel stort sett samme innhold men wd 40en lukter best. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Windy37GM Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Wd40 er mer fettete ihht til en mekaniker jeg bruker. Avviser vann bedre. Mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Camarque44 Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Bruker også wd40. Har fungert fint i alle år. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Trodde CRC var best egnet til marine. Jeg sprayer jevnt og trutt på motor, elektronikk og bevegelige deler. På min tidligere båt stod det en Merc 1,7 DTI. Den var 13 år når jeg solgte og det uten en rustflekk. Wastegaten hang seg aldri opp heller. Anbefales. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
ivar Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 jeg anser wd-40 og 5-56 som ganske like, 6-66 marine er litt tykkere. Syns alle dunster bort litt fortere enn jeg kunne ønske... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
John_Kr Svart 28.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2014 CRC 5-56 egner seg ikke noe særlig til fuktbeskyttelse, som du nevner så dunster den raskt bort. Den aller beste (etter min mening) er CRC 3-33, den bruker vi som korrosjonshindrende middel på/ til våre fly, den ligner litt på CRC 6-66. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
ivar Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 kom over noe stoff som sitter godt og som beskytter bra mot korrosjon, lanolinbaserte Fluid Film. Har også fått anbefalt middelet ACF-50 som egentlig er utviklet til flyformål, men ikke fått prøvd enda Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ehrnst Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Silikonspray skulle vel også gjøre jobben bra? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Biltema X-5 Multispray Marin Lukter omtrent som WD-40, så det skulle ikke forundre meg om det er samme greiene. Har fungert bra i de årene jeg har brukt den. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
tkb Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Har samme erfaring som Ivar. Crc 6-66 legger en tykkere film enn wd 40. Men begge er bra. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Syns at sprayer som feks wd40 har en tendens til å vaske vekk feks grease eller tykkere oljer/fett, så jeg er litt kritisk til å spraye "overalt". Prøver å ligge unna mekanismer som har bevegelige deler som er smurt med feitere greier. Eller i hverfall være litt tilbakeholden i slike "områder". Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Syns at sprayer som feks wd40 har en tendens til å vaske vekk feks grease eller tykkere oljer/fett, så jeg er litt kritisk til å spraye "overalt". Prøver å ligge unna mekanismer som har bevegelige deler som er smurt med feitere greier. Eller i hverfall være litt tilbakeholden i slike "områder". Enig med Pinkvin at det er lurt å ikke spraye steder det er grease, det resulterer bare i at greasen vaskes fortere vekk. Jeg opplever wd40 og 5-56 som ganske like, mens 6-66 legger en tykkere film. Jeg har derimot brukt denne Motorkonserveringsoljen fra Biltema da jeg ikke har fått tak i 6-66. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 (redigert) Pennzoil har en spray som heter "marine corrosion protectant" som jeg har brukt i alle år til å spraye motorer og annet, og det har fungert utmerket, den er jo tross alt laget for formålet. Har i grunn aldri prøvd noen av de andre, men antar at CRC, WD40, Wurth multi osv. fungerer tilsvarende. Som nevnt bør man være forsiktig med å spraye steder hvor det er smurt med fett, ettersom slike sprayer løser opp fettet. Redigert 28.September.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 29.September.2014 Del på Facebook Svart 29.September.2014 Jeg har gått fra 5-56 til WD-40. Sistnevnte gjør de fleste jobber bedre og har bedre smørevne etter min erfaring. Men denne forsvinner dessverre også for fort. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.September.2014 Del på Facebook Svart 29.September.2014 Har i grunnen alltid vært fornøyd med WD40, den duger til det meste og koster lite. Den er å få kjøpt mange steder til gode priser.. Både Jula og Europris selger den rimelig .. Mulig det finnes bedre produkter.. men det vet man ikke... WD40 er greit "allround" produkt.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 29.September.2014 Del på Facebook Svart 29.September.2014 Mener å ha sett flere steder at det er viktig at det er CRC 6-66 man bruker og ikke 5-56 da førstnevnte er tykkere og holder derfor bedre/lenger. Har alltid brukt denne "over alt" og med det mener jeg under lokket på alle utenbordsmotorer jeg har hatt opp gjennom årene. Holder noen år så prisen er ikke så helt gal. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kyst1 Svart 29.September.2014 Del på Facebook Svart 29.September.2014 Kan anbefale endel av wûrth sine produkter også. multi 2000 syns jeg er ganske lik 6-66, men de har kommet med en PTFE olje (teflon) som er helt rå som rustbeskyttelse og smøring. Sprayet den på noe stål som gav antydning til å bli litt brunt, og ett år senere hadde rusten stoppet og den gav fortsatt ett "vått" utseende. Ellers har jeg alltid brukt 6-66 tidligere. Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
JRK Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Hei, Har aldri brukt noe slikt annet en på vaiere på en påhengs en gang. Spraier dere hele motoren eller bare deler der man ser antydning til korrosjon og eventuelt bevegelige deler? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Som sagt har jeg alltid tatt av motorlokket på påhengerne jeg har hatt og sprayet over det HELE under lokket. Snakker da helt konkret om CRC 6-66. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
JRK Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Takk for godt råd Mouche. Hva med en VP D6 som egentlig ser helt fin ut? Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Takk for godt råd Mouche. Hva med en VP D6 som egentlig ser helt fin ut?Jeg sprayer alt og ja hele D6. Unngå reimer og punkter med fett. Ta deretter å spray alt utstyr som enten beveger seg eller er elektriske. Crc 6-66 leder ikke strøm men beskytter mot fukt og korrosjon. Vinsj, baugpropell, varmtvannstank, baksiden av dasjbordet, batterier og kabler. To gang i året eller hver gang noe åpnes. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
kjetillunde Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Takk for godt råd Mouche. Hva med en VP D6 som egentlig ser helt fin ut? Det er alltid greit å spraye bevegelige deler selv om den ser fin ut. Jo tykkere spray jo bedre, og mitt inntrykk er at CRC 6-66 og Motorkonservering marin er blandt de tykkeste. Bare pass på å ikke spraye der det er grease, det vil bare vaske vekk greasen Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Nb! Det lukter litt når motoren blir varm, men det gir seg. Perfekt tidspunkt for spray er når båten taes opp på høsten. Sprayen kryper som en lavviskøs olje og kommer til over alt. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.