Jump to content

Erfaringer med CRC 6-66 vs WD40

John_Kr

Recommended Posts

kom over noe stoff som sitter godt og som beskytter bra mot korrosjon, lanolinbaserte Fluid Film. Har også fått anbefalt middelet ACF-50 som egentlig er utviklet til flyformål, men ikke fått prøvd enda

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Guest Avmønstret#

Syns at sprayer som feks wd40 har en tendens til å vaske vekk feks grease eller tykkere oljer/fett, så jeg er litt kritisk til å spraye "overalt". Prøver å ligge unna mekanismer som har bevegelige deler som er smurt med feitere greier. Eller i hverfall være litt tilbakeholden i slike "områder".

Syns at sprayer som feks wd40 har en tendens til å vaske vekk feks grease eller tykkere oljer/fett, så jeg er litt kritisk til å spraye "overalt". Prøver å ligge unna mekanismer som har bevegelige deler som er smurt med feitere greier. Eller i hverfall være litt tilbakeholden i slike "områder".

Enig med Pinkvin at det er lurt å ikke spraye steder det er grease, det resulterer bare i at greasen vaskes fortere vekk.

Jeg opplever wd40 og 5-56 som ganske like, mens 6-66 legger en tykkere film. Jeg har derimot brukt denne Motorkonserveringsoljen fra Biltema da jeg ikke har fått tak i 6-66.

Pennzoil har en spray som heter "marine corrosion protectant" som jeg har brukt i alle år til å spraye motorer og annet, og det har fungert utmerket, den er jo tross alt laget for formålet.

Har i grunn aldri prøvd noen av de andre, men antar at CRC, WD40, Wurth multi osv. fungerer tilsvarende.

Som nevnt bør man være forsiktig med å spraye steder hvor det er smurt med fett, ettersom slike sprayer løser opp fettet.

Redigert av adeneo (see edit history)

Har i grunnen alltid vært fornøyd med WD40, den duger til det meste og koster lite. Den er å få kjøpt mange steder til gode priser.. Både Jula og Europris selger den rimelig .. Mulig det finnes bedre produkter.. men det vet man ikke... WD40 er greit "allround" produkt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Mener å ha sett flere steder at det er viktig at det er CRC 6-66 man bruker og ikke 5-56 da førstnevnte er tykkere og holder derfor bedre/lenger. Har alltid brukt denne "over alt" og med det mener jeg under lokket på alle utenbordsmotorer jeg har hatt opp gjennom årene. Holder noen år så prisen er ikke så helt gal.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Kan anbefale endel av wûrth sine produkter også. multi 2000 syns jeg er ganske lik 6-66, men de har kommet med en PTFE olje (teflon) som er helt rå som rustbeskyttelse og smøring. Sprayet den på noe stål som gav antydning til å bli litt brunt, og ett år senere hadde rusten stoppet og den gav fortsatt ett "vått" utseende.

Ellers har jeg alltid brukt 6-66 tidligere.

Gjør som folk flest - BRUK VEST !

Takk for godt råd Mouche. Hva med en VP D6 som egentlig ser helt fin ut?

Jeg sprayer alt og ja hele D6. Unngå reimer og punkter med fett. Ta deretter å spray alt utstyr som enten beveger seg eller er elektriske. Crc 6-66 leder ikke strøm men beskytter mot fukt og korrosjon.

Vinsj, baugpropell, varmtvannstank, baksiden av dasjbordet, batterier og kabler. To gang i året eller hver gang noe åpnes.

Sushi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...