Jump to content

Hvor i Oslo-området fyller jeg 2 liters propanflasker?


kråke

Recommended Posts

Er det ikke Statoil som har disse? Eller tar jeg feil nå, at jeg tenker på 2 KG-varianten? Merkelig om det er planer om å fjerne dette produktet, populært til båt og camping.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Mine to kg¨s er orange. Er Statoil som distribuerer de, men ett annet selskap som eier og fyller de. Fått samme melding fra der jeg bytter at de har bare til lageret er tomt. Er i samme situasjon som deg Kråke, mitt gassrom tar 2x2 kg's flasker og ikke plass til noen 5.kg¨s. Mye større diameter på de gitt

Link to post
Share on other sites

og det er visstnok ikke riktig at de skal fases ut.

 

Det samme inntrykket har jeg. Jeg byttet to flasker på Statoil ved Kjellstad i Lier (E-18) i sommer, og sjefen der hadde ikke hørt noe om at de skulle forsvinne fra markedet.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Fylte i Fredrikstad (Statoil) i sommer, og der var de nå blitt grå, disse 2kg flaskene. Tror at en hel masse båtfolk og andre kommer til å merke det om disse forsvinner, inkludert undertegnede.

 

Har for øvrig også fått byttet slike flasker på Statoil på Skøyen. Tror at alle Statoilstasjoner som fører gass, også har disse flaskene.

Link to post
Share on other sites

Karen på Statoil sa i hvertfall at de selger mange slike, så det ville være veldig rart om de skulle forsvinne. Dessuten må de jo tjene fett på disse! Det koster meg bare noen få tiere mer å bytte en 10 kg komposittflaske til grillen...!

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Det ryktes at de blå 2 liters propanflaskene går ut av produksjon,og at fylling av de eksisterende ikke blir mulig neste sommer. 5 liters overtar, men de er for store til mitt gassrom. Er det noen som kjenner til dette, og hvor kan jeg eventuelt få fylt flaskene i Oslo området?

Det er AGA som har 2kg BLÅ ser ikke noe på hjemmesiden at de skal ut.

Stort sett alle ESSO stasjoner selger AGA gass.

her er forhandlernettet

http://www.aga.no/international/web/lg/no/like35agano.nsf/docbyalias/nav_locations

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

2kg Primus/AGA gassflaske (blå beholder) , for Statoil 2kg (gulorange beholder) Grå?og
for 5 kg Statoil, AGA og Hydro flasker

 

Art.nr høyde diameter

4051 40cm 30cm Statoil - Primagas 2 kg

4052 30cm 30cm Primus/AGA 2kg

4053 47cm 35cm AGA/Statoil/Hydro 5kg

 

http://www.konkurransetilsynet.no/iKnowBase/Content/426682/A-2007-14.PDF

Dette bør du vite om Propan.

http://www.aga.no/international/web/lg/no/like35agano.nsf/repositorybyalias/prop_safety_broch_no/$file/AGA%20Propan%20Safety%20brochure%20100x210%20NO.pdf

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 gamle blå 2 kilos som jeg gjerne skulle fornye, iallefall beholde én. Fordelen med de jeg har er at brenneren sitter direkte på flasken, jeg slipper altså usikkerheten med slange og slangebrudd. Jeg bruker de stort sett kun til reservebruk, og til annen bruk enn i båt, men skulle gjerne hatt en ny som passer til en av brennerne. Til disse har jeg også en loddepistol som er meget egnet til rørlodding og sikkert også skismøring.

 

Fordelen med disse 2 kilos er også at en slipper regulator, klumpen man må ha i tillegg på 5 og 10 kgs beholdere, slik at totalen blir ganske mye enklere.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 gamle blå 2 kilos som jeg gjerne skulle fornye, iallefall beholde én. Fordelen med de jeg har er at brenneren sitter direkte på flasken, jeg slipper altså usikkerheten med slange og slangebrudd. Jeg bruker de stort sett kun til reservebruk, og til annen bruk enn i båt, men skulle gjerne hatt en ny som passer til en av brennerne. Til disse har jeg også en loddepistol som er meget egnet til rørlodding og sikkert også skismøring.

 

Fordelen med disse 2 kilos er også at en slipper regulator, klumpen man må ha i tillegg på 5 og 10 kgs beholdere, slik at totalen blir ganske mye enklere.

 

Som tidligere nevnt, stikk innom i Brobekkveien på Alnabru, der fyller de opp mens du venter. Tar max 5 minutter.

Link to post
Share on other sites

Du kan også brukte den direktemonterte brenneren din på 5 og 11 kg flaske. Tilkoblingen er den samme. M14x1.5.

2 kg flaska type 2012 er ikke gått ut.

Hm.. jeg forstår ikke hvordan jeg kan bruke disse om hverandre? Har ikke 2 kg beholderen foran meg, men der er det gjenger som man skrur brenneren ned på, så sier det pfft og gassen åpner opp idet brenneren når et visst nivå. På 5 og 11 kg beholderen er det en krans som skyves nedpå, ingen gjenger. Samtidig er det vel høyere trykk på disse, noe som tilsier at man må ha trykkregulator mellom beholder og brenner?

 

VirtualMe, jeg fyller ofte på både Brobekk og i Skjervadalen. Genialt å fylle beholdere for "halve prisen", men jeg tror mine gamle blå 2 kgs har gått ut på dato forlengst dessverre. Skal allikevel oppsøke de og spørre om det går å fylle eller om jeg må kjøpe nye.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Har ikke 2 kg beholderen foran meg, men der er det gjenger som man skrur brenneren ned på, så sier det pfft og gassen åpner opp idet brenneren når et visst nivå. På 5 og 11 kg beholderen er det en krans som skyves nedpå, ingen gjenger. Samtidig er det vel høyere trykk på disse, noe som tilsier at man må ha trykkregulator mellom beholder og brenner?

Handelen på hurtigkoblingen er skrudd ned i beholderen. Det er ingenting i veien for å sette hurtigkobling på en 2 kg. flaske.

Det er samme trykket på alle disse.

Link to post
Share on other sites

Min blå er maken til de roger-jo viser bilde av. De har et gjengeparti hvor det innvendig sitter en stengefunksjon som gjør at når toppen (f.eks. brenneren)skrus av, stenger gassen automatisk. Regner med at det samme skjer når man tar trykkregulatoren av en 5 og 11 kg beholder. Men når trykkregulatoren tas av disse er det ingen gjenger og jeg regner med at det ikke er tilrådelig å skru av noe som helst videre nedover på disse?

 

Derfor kan jeg ikke forstå at det går å montere brenner direkte på 5 og 11 kg, ei heller at de opererer med samme trykk da det ikke er noen trykkregulator på den blå 2 kg beholderen.

 

Det er uansett greit å få økt kunnskap omkring propangass, da det er veldig renslig og enkelt å forholde seg til, særlig også nå som fylling av en 11 kg beholder koster under 200 kroner.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Du har rett det er ikke lett å montere gassbluss på toppen av flasker med hurtigkopling.

 

Du har den gode gamle gass primusen fra 60 tallet, side blusset blir skrudd i oppå.

En får regulator til de blå også hvis du skal utvide til to bluss.

Gass er trygt hvis en følger reglenen og ikke tar snarveier.

 

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det ryktes at de blå 2 liters propanflaskene går ut av produksjon,og at fylling av de eksisterende ikke blir mulig neste sommer. 5 liters overtar, men de er for store til mitt gassrom. Er det noen som kjenner til dette, og hvor kan jeg eventuelt få fylt flaskene i Oslo området?

Kan akvkrefte rykte.

2 kg propan skal inngå i AGA sitt sortiment. AGA har ingen planer om å endre på dette.

 

MVH

AGA

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...