Jump to content

Nye båtsportkart i Mjøsa og Vorma.


Hebbe

Recommended Posts

Fikk en mail fra en kamerat i helga og legger det noe korte innholdet i mailen ut som informasjon for oss som er brukere av båt i Mjøsa og Vorma:

 

Sitat:

"Kartene ser kjempebra ut og vil inneholde 9 skt 1:50000 oversiktskart, samt 18 1:5000 detaljkart.

Kartene forventes å være ferdig til 31. mai og pris ut til forbruker forventes å ligge rund 4-500 kr."

 

Jeg vet ikke mer enn dette enda men skal ta en telefon til han i løpet av morgendagen. Personlig ser jeg veldig fram til å kunne pensjonere det kartet jeg er bruker av i dag, det er rett og slett elendig. Skal også spørre han om han vet noe om det vil komme i digitalform og ev. hvilken plattform det vil bli publisert på.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Dette høres spennende ut. Jeg er veldig spent på om dette blir ordentlige båtsportkart, eller om det er en videreføring av dagens "turistkart". Ut fra hva jeg fant ut ifbm forrige runde rundt dette, overrasker det meg litt hvis de har samlet data nok til å lage ordentlige båtsportkart alt nå. Fikk inntrykk av at ressurspådraget var av en slik art at dette lå lengre fram i tid. Time will show! Regner med at Hebbe står først i køen når dette legges ut for salg, og da får vi sikkert rapport!

Link to post
Share on other sites

...........overrasker det meg litt hvis de har samlet data nok til å lage ordentlige båtsportkart alt nå.

Dette kartet har det vært jobbet med i flere år. Grunnen til at det har tatt tid er innsammling av data til dybdeforhold i den grunne sonen. Var på et møte (jobb) i forbindelse med et prosjekt i Big Lakes, for ca 3 år siden og da drev de å planla innsamling av data (via satelitt) til dette formålet.

Prosjektet ble ytterligere satt fokus (finansering) på etter at Big Lakes intereg. prosjekt del 2 ble satt i gang. Prosjektet fikk den nødvendige finansering til å kunne settes i gang.

 

Nå har ikke jeg sett de nye kartene men håper de blir av en slik kvalitet at jeg og andre kan gjøre oss nytte av de, gleder meg til slutten av Mai slik at jeg kan få sett de...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

:cheers:

Fikk en mail fra en kamerat i helga og legger det noe korte innholdet i mailen ut som informasjon for oss som er brukere av båt i Mjøsa og Vorma:

 

Sitat:

"Kartene ser kjempebra ut og vil inneholde 9 skt 1:50000 oversiktskart, samt 18 1:5000 detaljkart.

Kartene forventes å være ferdig til 31. mai og pris ut til forbruker forventes å ligge rund 4-500 kr."

 

Jeg vet ikke mer enn dette enda men skal ta en telefon til han i løpet av morgendagen. Personlig ser jeg veldig fram til å kunne pensjonere det kartet jeg er bruker av i dag, det er rett og slett elendig. Skal også spørre han om han vet noe om det vil komme i digitalform og ev. hvilken plattform det vil bli publisert på.

<{POST_SNAPBACK}>

Var på årsmøte i Årnes båtforening, og fikk rede på at vi også har blitt forespurt gps koordinater over enkelte grunner/skjær i Vorma/Glomma. Det ser mao ut til at også vannveien nedover til Årnes/Haga/Vormsund også vil være å finne på disse kartene!

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Båtsportkartene i Mjøsa og Vorma er nå ferdig produserte, men er ikke lagt ut for salg enda. Det mangler en endelig avklaring av pris, men dette skal avklares ganske snart i følge kontakten min som jeg pratet med akkurat nå. Kartene vil komme ut til oss forbrukere i løpet av kort tid, (hva enn det er)...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Kartene er ferdige og Hebbe har vært så heldig at han har klart å få tak i et eksemplar av dette. Vi som liker å kikke på kart kan glede oss. Forskjellen mellom det gammle og for den del ubrukelige kartet er stort. Kartserien består av totalt sett 18 stk. kartblad. Det er oversiktskart, havnekart og "vanlige båtsportkart." Kartserien heter "fritidskart over Mjøsa og Vorma," ordet fritids er brukt p.g.a. at også turstier og severdigheter langs land er merket av.

 

Kartene vil komme ut for salg i butikker og båtforeninger snart, utsending av kart til disse pågår nå i disse dager. Prisen er fortsatt ikke klar...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

:eek:

 

Du har ikke etterforsket noe rundt evt. planer for å tilby kartene i elektronisk format?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo det har jeg....

I og med at jeg selv har Garmin så ringte jeg Belanor i dag. De kunne opplyse at de ikke hadde noe med kartutgivelser å gjøre og at jeg ev. måtte sende en E-post til USA eller England for å prøve å få de til å ev. kunne lage det med bakgrunn i de nye kartene. Vil tro kundegruppen i Mjøsa/Vorma er for liten til at dette er økonomisk interresant for de.

 

Han jeg pratet med hos Belanor mente at Ozi Explorer jobbet med et konverteringsverktøy slik at kartene kunne benyttes i Garmins plottere. (Dette må foreløbig tas med en klype salt sa han).

 

Ellers er det jo bare å scanne kartene og benytte en pc som plotter for de som ønsker det.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

...Ellers er det jo bare å scanne kartene og benytte en pc som plotter for de som ønsker det.

:yesnod:

 

Will do! Regnet med at dette ble løsningen. Uansett høres det ut som de nye kartene er en stor forbedring fra tidligere turistkart. Hvordan ser det ut med dybdeforhold, grunner og skjær - ser dette bra ut, hvis du titter på nærområdene hvor du selv er kjent?

Link to post
Share on other sites

Redningsskøyta Erna Olsen lå i min hjemmehavn i går i forbindelse med mannskapsbytte. Etter at jeg meldte meg inn i kystpatruljen ble jeg vist rundt i båten. Vi ble stående å prate om kartverket som de benyttet på sin plotter. De har fått spesiallaget kart til sitt bruk fra Statens kartverk. (De brukte forøvrig "Ozi") Er det noen her som "kjenner" Statens kartverk og kan spørre om dette kart kunne selges til oss vanlige dødlige...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Navionics kommer i disse dager med elektronisk kart over Mjøsa, noen som kjenner til statusen for de 2 andre kartformatene Bluchart og C-MAP?

 

Skal kjøpe meg ny plotter og kunne godt ha tenkt meg et bredere utvalg å velge blandt. Med Navionics er jo valget for den som vil ha kombi plotter/ekkolodd stort sett begrenset til Lowrance og Raymarine

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, da blir det vel helst en Lowrance. Northstar M84 ser veldig interesant ut men den bruker C-MAP.

 

Vet du forresten om Mjøsakart blir tilgjengelig på Navionics Classic, eller blir det bare Gold og Platinum?

 

Har allerede en Classic plotter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...