Komodo Startet 28.September.2014 Del på Facebook Startet 28.September.2014 Godkveld båtfolk! Jeg har en slektning som er i markedet for å bytte båt. Dessverre er han neppe datakyndig nok til å finne fram til dette utmerkede forumet på egenhånd, han er jo tross alt ganske gammel Jeg har påtatt meg oppdraget med å starte en tråd for ham. Det han lurer på er hva man kan få for 500.000,-. Kravene han er at den skal være på 28-30 fot, være god i sjøen, samt ha strak aksel og hardtop. Videre ønsker han at det ikke skal være noe "gammel møkk" som han sier. Da ser jeg for meg at 80-talls båter med TAMD40B og lignende utgår. Hva tror dere kan være mulig å få til innenfor disse rammene? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
DieselDahl Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 http://www.finn.no/51637514 Litt over budsjett, men man kan jo komme med bud? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Jeg har alltids anbefaling i denne klassen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2014 Det der var en virkelig flott båt Dieseldahl! Selv om den er over budsjettet han har satt er det mye båt for pengene. Hvis han strekker seg litt og pruter litt bør det jo være muligheter Jeg har alltids anbefaling i denne klassen :-) Kom med dem!! Tror bla. den du har er en av de han sikler litt på Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Worry II Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Eneste problemet med Marex 280 Holiday, er at de blir så fort borte fra Finn.no. :-( Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 + at de blir myyyye trangere enn en Saga 29! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Hebbe Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Ser at en Saga 32 på finn også ligger nært budsjett. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=51367526&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Worry II Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 (redigert) Sant nok, men man kan få kjøt en 2000 modell, eller nyere til 500.000,- :-) Redigert 28.September.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2014 Ser at en Saga 32 på finn også ligger nært budsjett. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=51367526&searchclickthrough=true Ikke dum den, men det er mulig den blir litt lang siden 28-30 er kravet. Ser for øvrig at 29-foteren er 18 cm breiere, så den er kanskje vel så romslig også? Jeg har alltids anbefaling i denne klassen :-) Hadde du noen flere enn Marexen i tankene? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Worry II Svart 29.September.2014 Del på Facebook Svart 29.September.2014 NB er fine, men de ligger høyt i pris. Yanmar: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=51088028&searchclickthrough=true Kommer aldri utenom Baltic i denne klassen.. KAMD42: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=51946992&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 29.September.2014 Del på Facebook Svart 29.September.2014 Hva tenker han å bruke båten til og hvor sprek er han? Baltic (og lignende akterkabinbåter) egner seg ikke så veldig bra til fiske f.eks, og de er ikke helt enkle å bevege seg på om man ikke er så ung og sprek lengre (det er en grunn til at de kalles for klatrebåter ) NB, Saga eller lignende har åpne, fine akterdekk som egner seg veldig bra til fiske, og som gjør det litt enklere å komme seg ombord i, og ut av båten. Enkelte av dem har også port ut til badeplatformen, noe som gjør det veldig enkelt å komme seg inn og ut, spesielt om man ligger med hekken inn i båsen. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Komodo Svart 29.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2014 Jeg vet han har lyst på NB, så den du linket til der står nok høyt på ønskelista Worry! Tror det er mest denne båttypen han har lyst på, ikke Baltic-konseptet. Jeg får høre med ham, eller rett og slett få ham til å registrere seg her og komme med litt innspill. Hva tenker han å bruke båten til og hvor sprek er han? Baltic (og lignende akterkabinbåter) egner seg ikke så veldig bra til fiske f.eks, og de er ikke helt enkle å bevege seg på om man ikke er så ung og sprek lengre (det er en grunn til at de kalles for klatrebåter ) Betimelig spørsmål. Han er jo tross alt godt opp i åra, så han begynner vel å bli litt stiv til beins. Tror han er nesten femti. Bruken er vel mest tur med kona, kanskje litt fiske. Tviler på at de får med seg barna på tur lengre, så de trenger nok ikke mange soveplasser. Tipper det er viktigst med en behagelig salong og god uteplass. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
båt1min Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Begynne med å takke slekta for at han tipset meg om denne lenken. Da er jeg selv på og kan ta over stafettpinnen. Takker for tips som har kommet. Jeg har siden 2007 hatt en Ocqetau 615 som egentlig har vært optimal for meg og min kone. Det har vært som å bo under kjøkkenbordet men vi har hatt knall dager/uker både i Smøgen og Vederøarna:-) Har snakket om å bytte båt i flere år men ikke fått ut den berømte fingern samt at vi antageligvis har hatt rett båt:-) Uansett så er altså ønske en båt i 27-30 fots klassen og ønsker hardtoppbåt med strak aksel . Grunn til strak aksel valg er at det er mindre vedlikehold (men kanskje høyere drivstoffutgifter?) Setter pris på tips/råd. Nb likte vel egentlig den 2001 NB`n. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 NB 840 med 99-mod Yanmar, selv om båten er fra '90. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=51677177&searchclickthrough=true En av de romsligere båtene i denne størrelsen (28 fot). Ulempen er at de mangler hekkport til badeplattform. mvh Goodspeed Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Kenneth 81 Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Etter litt kjapp leting på finn.no så fant jeg disse båtene: NB 820 2000-modell. Riktignok bare 27 fot NB 840 1989-modell. Kraftig motor. Riktignok en litt gammel båt, men er den godt tatt vare på så er både båt og motor solide saker (motor er fra 1999) NB 8700 1998-modell. Det er vanskelig å komme utenom NB og Saga hvis man skal ha en båt i denne "klassen" som er mindre enn 20 år gammel og innenfor budsjettet. Men det gjør jo ingenting da både NB og Saga lager svært gode båter. Saga 29'en som det var linket til tidligere, eller NB 8700'en jeg linker til her er båter jeg selv hadde vurdert veldig sterkt om jeg hadde hatt budsjett til det. Lykke til! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Kenneth 81 Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Goodspeed kom meg i forkjøpet med 840'n Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
DieselDahl Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 https://www.sokbat.se/Modell/saga/29-ht Ikke så mye info her men etpar bilder som viser de to variantene av saga29HT Med og uten bakdør. Skal du dra fisk oppi båten er det nok greit med døra da du får lukket salongen. Klarer du deg uten får du en kjempesalong. Opplevelsen av å sitte inne når du er ute med båten er for meg ganske ødeleggende og det "respatex-trauet" bakerst innbyr vel ikke til så mye annet enn å kline med fiskeredskap og slo.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.