Jump to content

to-komponent antipest, 1-komponent og så bunnstoff?


theppan07

Recommended Posts

Jeg gir opp å lese alle trådene om primer og ulike konklusjoner og anbefalinger.

 

Båten ligger 1.5 timers reisevei fra der jeg bor, så det må planlegges litt....

Derfor:
Har skrapet og pusset bort alt bunnstoff/primer.

Lagt på to lag to-komponent antipest nå i helgen.

 

Planlegger et nytt lag to-komponent på tirsdag ettermiddag.

 

Alternativ 1:

Har flere bokser med en-komponent og tenkte å legge et lag med dette rett etter at to-komponent antipest er støvtørr.

Da vil jeg vel kunne legge på første lag med seajet 033 bunnstoff om en uke.

 

Alternativ 2:

Droppe en-komponent primer og legge bunnstoff rett etter at to-komponent antipest er støvtørr.

Siste strøk med bunnstoff om ca en uke. (Usikkker på kombinasjon av Jotun Antipest 2-komponent og Seajet 033 bunnstoff)

 

Alternativ 3:

La to-komponent antipest herde en uke for så:

Legge en komponent primer etterfulgt av Seajet 033 når primer er støvtørr.

 

Noen anbefalinger?

Redigert av theppan07 (see edit history)
Link to post

Hedet Jotun Antipest + jotun Racing = 70% gjenværende bunnstoff etter høytrykk-spyling på høsten. Krever masse jobb å pusse før jeg kunne legge Jotun vinyl primer og så nytt lag jotun racing. Da hang det ok...men ikke 100%

 

Jeg har nå lagt VC17 oppå dette etter å ha pusset jevnt, og det henger fast om høsten når jeg spyler. Så fortsetter slik. Så Mulligan, er nok ikke bare for å selge mer...

 

TA

Link to post

Sendte en chat melding til Jotun idag.
De sa at 1-3 strøk er tilstrekkelig. Om jeg virkelig trengte 3 strøk med antipest fikk være opp til meg (Altså ikke nødvendig).
Videre anbefalte de Nonstop direkte:

- minimum 4 timer (23 grader) eller 12 timer (10 grader).

- Maks overmalingstid er 7 dager ved 10 pluaagrader og 3 dager ved 23 plussgrader

 

For min del passer det best med 2 strøk nonstop først om 3 uker. Da anbefalte de mattsliping først.

 

 

Link to post

Skummelt med slike tettestoffer.... Hvilket arbeid er lagt ned i forkant med blåsing,sliping ,vasking og tørking med både varme og IR ? Og ikkje minst , Hvorfor ? Hadde båten plastpest / osmose ?

Hvor stor skade ønsker man at innestengte glycoler skal få gjøre før den klarer å slå igjennom nye lag, er vel relevant spørsmål. Har du holdt over 16-18 grader jevnt og fuktfritt under herding av 2k antipest?

 

Men svar på spørsmålet er alternativ 3. Og

Eg meiner herdinger må få fullføres slik at ikkje påfølgende strøk stenger inne gasser fra herding. Du må uansett matte ned når 2k primer har herdet, og så ville eg droppa tredjestrøk. Gå på med 1k heftprimer for bunnstoffet du har valgt. Og følg manual på både den og bunnstoff.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Ble tre lag med antipest. På den måten fikk jeg minst 2 strøk over hele bunnen. (måtte jo flytte på bukkene som båten står på). Ventet i 2,5 timer før jeg la på første strøk med rød Nonstop bunnstoff. Kanskje litt for tidlig :blush: , men underlaget virket helt tørt, og jeg hadde ikke tid til å vente lenger før jeg måtte kjøre hjem igjen.

Andre og siste strøk med sort bunnstoff tas tidlig neste uke. Da slipper jeg sliping mellom bunnstofflagene (etter anbefaling fra Jotun).

Så da får vi krysse fingrene og se til neste høst hvordan dette fungerer :thumbsup:

Link to post

Om det er en oppfatning blant enkelte at all gelcoat er vanntett, så tror jeg kanskje de tar feil.... Hvordan får man i så fall plastpest på noen båter (andre ikke)?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Jeg føler jeg har hakk i plata.....

Gelcoat er et vidt begrep. Finnes mengder forskjellige typer.

De som brukes på båter er som regel vinylester eller isopolyester. Tett nok. Hadde båt byggeren ment det skulle vært tettere, så hadde han brukt noe annet.

De fleste båter som bygges idag har et sjikt med isopolyester under vannlinjen.

 

Vi hadde aldri hørt om plastpest (osmose, molekylvandring) før malingsindustrien fortalte oss om det. Det vil si når de lanserte epoksiprimer.

De fleste plastpestangrep oppdages om våren før båten blir satt ut under tjukke lag med epoksiprimer.

Jeg ville aldri kjøpt en båt som er epoksibehandlet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...