theppan07 Startet 29.September.2014 Del på Facebook Startet 29.September.2014 (redigert) Jeg gir opp å lese alle trådene om primer og ulike konklusjoner og anbefalinger. Båten ligger 1.5 timers reisevei fra der jeg bor, så det må planlegges litt....Derfor: Har skrapet og pusset bort alt bunnstoff/primer. Lagt på to lag to-komponent antipest nå i helgen. Planlegger et nytt lag to-komponent på tirsdag ettermiddag. Alternativ 1: Har flere bokser med en-komponent og tenkte å legge et lag med dette rett etter at to-komponent antipest er støvtørr. Da vil jeg vel kunne legge på første lag med seajet 033 bunnstoff om en uke. Alternativ 2: Droppe en-komponent primer og legge bunnstoff rett etter at to-komponent antipest er støvtørr. Siste strøk med bunnstoff om ca en uke. (Usikkker på kombinasjon av Jotun Antipest 2-komponent og Seajet 033 bunnstoff) Alternativ 3: La to-komponent antipest herde en uke for så: Legge en komponent primer etterfulgt av Seajet 033 når primer er støvtørr. Noen anbefalinger? Redigert 29.September.2014 av theppan07 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.September.2014 Del på Facebook Svart 29.September.2014 Ville gått for alternativ 2. Gjerne med hardt bunnstoff i en avvikende farge som første strøk. Da ser du når det minker på det selvpolerende, så du slipper å påføre unødig tykke lag. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
alfaalfa Svart 29.September.2014 Del på Facebook Svart 29.September.2014 Enig med index: Alternativ 2 - egenskapene til en komponent blandet med Antipest anbefales ikke av Jotun selv. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.September.2014 Del på Facebook Svart 29.September.2014 Alternativ 4: Ren bunn. Et lag klorkautsjukprimer som heftprimer. Et lag bunnstoff. Slik gjør jeg det. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.September.2014 Del på Facebook Svart 29.September.2014 Hempel sa i en guide. 5 strøk med 2komp med rulle, et strøk hver dag. 4 timer etter siste strøket. legger på et tynt lag bunnstoff i en annen farge enn den du vill ha. les på boksen hvor lenge det er mellom strøkene før en må matte ned. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
theppan07 Svart 29.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2014 (redigert) OK. Ser ut som alternativ 2 er å foretrekke. Men: på maritime.no`s sider om Jotun antipest står det: "Kun nonstop kan legges rett på antipest, ellers må primer brukes". Er dette ment for kun å preferere deres produkter? Redigert 29.September.2014 av theppan07 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.September.2014 Del på Facebook Svart 29.September.2014 Kun for å selge mer lurium. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 29.September.2014 Del på Facebook Svart 29.September.2014 Hedet Jotun Antipest + jotun Racing = 70% gjenværende bunnstoff etter høytrykk-spyling på høsten. Krever masse jobb å pusse før jeg kunne legge Jotun vinyl primer og så nytt lag jotun racing. Da hang det ok...men ikke 100% Jeg har nå lagt VC17 oppå dette etter å ha pusset jevnt, og det henger fast om høsten når jeg spyler. Så fortsetter slik. Så Mulligan, er nok ikke bare for å selge mer... TA Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Herrejemini. Epoksy + primer + bunnstoff + bunnstoff. Malingkokerne ler hele veien til banken. Et strøk heftprimer og et strøk bunnstoff gjør bedre nytte. Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 30.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2014 Sendte en chat melding til Jotun idag.De sa at 1-3 strøk er tilstrekkelig. Om jeg virkelig trengte 3 strøk med antipest fikk være opp til meg (Altså ikke nødvendig).Videre anbefalte de Nonstop direkte: - minimum 4 timer (23 grader) eller 12 timer (10 grader). - Maks overmalingstid er 7 dager ved 10 pluaagrader og 3 dager ved 23 plussgrader For min del passer det best med 2 strøk nonstop først om 3 uker. Da anbefalte de mattsliping først. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Det viktige er nok ikke antall strøk, men tykkelsen på det vanntette sjiktet. Alle malingprodusenter forbeholder ethvert forbehold og anbefaler kun sine egne produkter av naturlige årsaker. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Hva nytten skal være med et vanntett sjikt utenpå en vanntett båt har jeg aldri forstått. Men for all del. Det er mange som livnærer seg av å selge folk ting de ikke trenger. Helsekost og alternativmedisin er gode eksempler. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Veldig enig med Mulligan! Hvorfor lukke ulumskhetene inne, kanskje beste måten på å aldri bli kvitt dem. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Skummelt med slike tettestoffer.... Hvilket arbeid er lagt ned i forkant med blåsing,sliping ,vasking og tørking med både varme og IR ? Og ikkje minst , Hvorfor ? Hadde båten plastpest / osmose ? Hvor stor skade ønsker man at innestengte glycoler skal få gjøre før den klarer å slå igjennom nye lag, er vel relevant spørsmål. Har du holdt over 16-18 grader jevnt og fuktfritt under herding av 2k antipest? Men svar på spørsmålet er alternativ 3. Og Eg meiner herdinger må få fullføres slik at ikkje påfølgende strøk stenger inne gasser fra herding. Du må uansett matte ned når 2k primer har herdet, og så ville eg droppa tredjestrøk. Gå på med 1k heftprimer for bunnstoffet du har valgt. Og følg manual på både den og bunnstoff. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
tkb Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Gjorde dette nylig. 1 strøk epoxy, 1 strøk vinylprimer og 1 strøk Jotun Racing. Sitter som bare det. Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 2.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2014 Ble tre lag med antipest. På den måten fikk jeg minst 2 strøk over hele bunnen. (måtte jo flytte på bukkene som båten står på). Ventet i 2,5 timer før jeg la på første strøk med rød Nonstop bunnstoff. Kanskje litt for tidlig , men underlaget virket helt tørt, og jeg hadde ikke tid til å vente lenger før jeg måtte kjøre hjem igjen. Andre og siste strøk med sort bunnstoff tas tidlig neste uke. Da slipper jeg sliping mellom bunnstofflagene (etter anbefaling fra Jotun). Så da får vi krysse fingrene og se til neste høst hvordan dette fungerer Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2014 Nå blir de veldig glade i Sandefjord. Nok et spann med dyrt lurium solgt. Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 2.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2014 Synes ikke "et spann" med epoxy primer til kr 179 er så dyrt sammenlignet med alt annet båtutstyr som folk betaler gladelig betaler for. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 2.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2014 Flott at du fikk det til ila dagen. God følelse for neste sesong! Ellers: Noen har epoxyprimer-intoleranse. Det går ikke over... Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 2.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2014 Ellers: Noen har epoxyprimer-intoleranse. Det går ikke over... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2014 Har ikke noe imot epoksi primer, men jeg ser ingen grunn til å smøre det på en vanntett båt. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 2.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2014 Båten jeg snakker om nå er bare en 14 fots Musling som ble renovert undervanns. Tidligere gjorde jeg samme behandlingen på en ny Bella Falcon 26, da med 3 lag epoxy. Den lå ute hele året og det gav meg en god følelse å vite at det var skikkelig gjort. Også den dagen jeg solgte. Satt like godt på etter 5 år.. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 2.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2014 Om det er en oppfatning blant enkelte at all gelcoat er vanntett, så tror jeg kanskje de tar feil.... Hvordan får man i så fall plastpest på noen båter (andre ikke)? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Mouche Svart 2.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2014 Finnes mange tråder om dette på forumet hvis man søker. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 2.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2014 Jeg føler jeg har hakk i plata..... Gelcoat er et vidt begrep. Finnes mengder forskjellige typer. De som brukes på båter er som regel vinylester eller isopolyester. Tett nok. Hadde båt byggeren ment det skulle vært tettere, så hadde han brukt noe annet. De fleste båter som bygges idag har et sjikt med isopolyester under vannlinjen. Vi hadde aldri hørt om plastpest (osmose, molekylvandring) før malingsindustrien fortalte oss om det. Det vil si når de lanserte epoksiprimer. De fleste plastpestangrep oppdages om våren før båten blir satt ut under tjukke lag med epoksiprimer. Jeg ville aldri kjøpt en båt som er epoksibehandlet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.