Ibiza24 Startet 29.September.2014 Link til dette innlegget Startet 29.September.2014 Da var endelig undervannshuset tatt hjem for videre service. Motoren er en Suzuki DF300 (2007-mod, 220t) som jeg kjøpte tidligere i sommer og ønsker nå å få tatt en skikkelig service på deler av motoren. Jeg synes at giroljen som jeg byttet i juni ikke var helt "ren" som forventet og jeg utelukker ikke at det muligens kan ha kommet saltvann i den på ett eller annet vis. Den var slettes ikke melkehvit men grønnfargen var litt "skitten": Det skal sies at når jeg byttet oljen i juni var den forrige også svært "skitten" og det kan kanskje ha påvirket den nye oljen jeg hadde på. Det ble litt hastverk før den skulle på vannet så jeg fikk nok ikke tappet av 100% av den gamle oljen. Jeg har tatt av pumpehuset ettersom jeg tenkte å bytte impelleren. Det er så langt jeg har kommet. Ikke det helt store jeg skal gjøre men det hadde kanskje vært greit å få byttet noen pakninger mens jeg er i gang. I det minste sjekket tilstanden til disse. Det jeg ønsker å gjøre er følgende: 1. Demontere "Drive Shaft Bearing Housing" for å sjekke pakninger evt. bytte disse (drivaksel) 2. Demontere "Shift Rod Guide Housing" for å sjekke pakninger evt. bytte disse (girstag) Trenger hjelp til følgende: 1. Er dette smart å gjøre selv? 2. Er dette i det hele tatt smart å gjøre? (har ikke veldig mye erfaring med å skru) 3. Trenger jeg spesialverktøy til å fjerne "Drive Shaft Bearing Housing" eller holder det med en skiftenøkkel? Nedenfor noen bilder av undervannshus: BILDE 1. Undervannshus før demontering av impeller BILDE 2. Undervannshus etter demontering av impeller Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 If it ain`t broke, don`t fix it..... Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Ofte er det pakningene på oljepluggene som er årsak til vann i olja.. Skift disse hver gang olja skiftes.. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Nei dette er ikke smart å gjøre selv , Er det vann i olja blir den hvit ! er olja mørk kan den være brent , for trange klaringer eller kjørt med gal propell . Trykk test huset isteden for å skru skruer !! Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 29.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Ja, jeg tror dere har rett. Sikkert bare dumt å fortsette demontering når det etter all sannsynlighet ikke er noe galt. Tenkte vel egentlig at det kunne være greit å sjekke pakninger og evt. bytte disse når jeg er "så nær" men ser poenget. Det blir jo i alle fall er risikovurdering. Det smarteste er kanskje å "bare" skifte impeller m/hus+pakninger og montere på igjen undervannshuset til våren. Spørsmål, finnes det noe "fargekart" hvor man kan se de ulike farger giroljen vil få som er utenfor normalen? Giroljen var absolutt ikke hvit med helt klar mer lys enn mørk i forhold til påfylt olje. Andre faktorer som vil gjøre oljen lys hvis ikke saltvann? Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 30.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Tja, ligger nok an til å ikke demontere videre. Spørsmål til, hvordan får jeg ut mesteparten av nåværende girolje gitt at undervannshuset står i garasjen? Legge den i badstua en stund før jeg tapper? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 30.September.2014 Link til dette innlegget Svart 30.September.2014 Ville vært forsiktig med badstua. Du skal vel kunne bære den ut også uten å svi fingrene. Det er vel gjerne smurt med fett i enkelte tettinger. Om det blir for varmt, kan du gjerne risikere at det også renner ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.