Jump to content

Hjelp til videre demontering av Suzuki DF300 undervannshus


Ibiza24

Recommended Posts

Da var endelig undervannshuset tatt hjem for videre service. Motoren er en Suzuki DF300 (2007-mod, 220t) som jeg kjøpte tidligere i sommer og ønsker nå å få tatt en skikkelig service på deler av motoren. Jeg synes at giroljen som jeg byttet i juni ikke var helt "ren" som forventet og jeg utelukker ikke at det muligens kan ha kommet saltvann i den på ett eller annet vis. Den var slettes ikke melkehvit men grønnfargen var litt "skitten": Det skal sies at når jeg byttet oljen i juni var den forrige også svært "skitten" og det kan kanskje ha påvirket den nye oljen jeg hadde på. Det ble litt hastverk før den skulle på vannet så jeg fikk nok ikke tappet av 100% av den gamle oljen.

 

Jeg har tatt av pumpehuset ettersom jeg tenkte å bytte impelleren. Det er så langt jeg har kommet. Ikke det helt store jeg skal gjøre men det hadde kanskje vært greit å få byttet noen pakninger mens jeg er i gang. I det minste sjekket tilstanden til disse. Det jeg ønsker å gjøre er følgende:

 

1. Demontere "Drive Shaft Bearing Housing" for å sjekke pakninger evt. bytte disse (drivaksel)

2. Demontere "Shift Rod Guide Housing" for å sjekke pakninger evt. bytte disse (girstag)

 

Trenger hjelp til følgende:

 

1. Er dette smart å gjøre selv?

2. Er dette i det hele tatt smart å gjøre? (har ikke veldig mye erfaring med å skru)

3. Trenger jeg spesialverktøy til å fjerne "Drive Shaft Bearing Housing" eller holder det med en skiftenøkkel?

 

Nedenfor noen bilder av undervannshus:

 

 

BILDE 1. Undervannshus før demontering av impeller

bilde

 

 

BILDE 2. Undervannshus etter demontering av impeller

bilde

 

 

 

 

 

Link to post

Ja, jeg tror dere har rett. Sikkert bare dumt å fortsette demontering når det etter all sannsynlighet ikke er noe galt. Tenkte vel egentlig at det kunne være greit å sjekke pakninger og evt. bytte disse når jeg er "så nær" men ser poenget. Det blir jo i alle fall er risikovurdering. Det smarteste er kanskje å "bare" skifte impeller m/hus+pakninger og montere på igjen undervannshuset til våren.

 

Spørsmål, finnes det noe "fargekart" hvor man kan se de ulike farger giroljen vil få som er utenfor normalen? Giroljen var absolutt ikke hvit med helt klar mer lys enn mørk i forhold til påfylt olje. Andre faktorer som vil gjøre oljen lys hvis ikke saltvann?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...