MajorAndy Startet 30.September.2014 Del på Facebook Startet 30.September.2014 Jeg var for nylig på et såkaldt rib adventure. Det har jeg været flere gange før, men denne gang var der elementer hvor jeg for første gang følte mig utryg. Jeg kunne derfor godt tænke mig en second opinion fra nogle af de erfarne rib-kørere herinde. Og gerne fra andre også! Det startede med sikkerhedsinstruktionen. På tidligere ture har der været en grundig instruktion, der også omfattede spørgsmål om der var personer med dårlig ryg eller svage knæ. Desuden fik vi udleveret briller som beskyttelse mod søfugle og andet i luften. Men den gang var disse elementer ikke med. Der var ingen instruktion i hvad man skulle gøre hvis man røg i vandet eller skulle forlade båden. Og som sagt ingen spørgsmål om der var personer med svagt helbred. Båden var en 12-personers rib med 2x300 HK bagpå. Vejret var meget blæsende med 10-14 m/s og hvor vi tidligere havde sejlet i beskyttet farvand var vi denne gang direkte ude på Kattegat. Umiddelbart efter vi kom ud af havnen fik vi bølgene direkte ind fra siden. Jeg kender området godt, for det var i min egen baghave hvor jeg har sejlet meget, og jeg ved, at søerne ud for Gilleleje kan være meget ubehagelige. Det var de også her. op til to meter høje og brydende og skipperen sejlede på langs af dem hvilket betød, at båden vippede meget voldsomt fra side til side. Samtidig gav han max gas fra starten og satte kursen direkte nordpå - ud på det åbne. Det var vejr som jeg ikke var gået ud i i Nord Westen og der var da heller ikke en båd at se i miles omkreds. Resultatet var at jeg for første gang følte mig utryg. De andre, der ikke sejler til hverdag, hylede og skreg og tog det som en tur i en rutchebane. Jeg følte en helt anden respekt som man gør, når man ved at man i den slags vejr på havet i slut september er ret tæt på grænsen mellem liv og død. Samtidig blev jeg konstant overøst med saltvand, ikke engang imellem men konstant sprøjtede der havvand ind over mig så jeg ikke kunne holde øjnene åbne og efter kort tid var ikke bare jeg men flere andre våde til skindet også under vores flydedragter. Jeg bad skipperen om han kunne holde lidt mere ind under land, men følte mig samtidig lidt latterlig fordi jeg som den eneste søkyndige skulle være den, der ramte grænsen for hvad jeg syntes var underholdning. Jeg blev belært om at nåden ikke kunne vælte og at det var helt sikkert - men det er der jo så meget der er, og alligevel går ting galt. Er det mig, der er pysete eller var vi den dag på kanten af hvad man bør tilbyde som harmløs firmaunderholdning? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 (redigert) Umulig/vanskelig å si siden vi ikke var der, men på generell basis er ikke alle disse førerne like nøye med personer, eller utstyr. Din erfaring kan jo være bidragsgivende til å vite at dette faktisk ikke var bra, mens andre som ikke kjenner vær/vind og slikt så godt bare stolte på at fører "kunne dette" På generell basis er 10-14ms myeeeeee i slikt åpent farvann, egentlig uavhengig av retning. Har vært ute i ymse vær før, og hatt båter som går fort i sjø i mange år, og jeg gidder stortsett ikke dra ut i slike forhold du beskriver, selv om jeg har båt til det. Men jeg har tatt endel turer i vanvittig sjø på f.eks. vannscooter iført tørr eller semitørrdrakt og hatt det gøy. Så vanskelig å si, men man oppfatter ting forskjellig, har selv sittet på med førere som absolutt ikke har kontroll, og har da sagt i fra at de må dra av på farten eller lære seg kjøre, men ikke nødvendigvis så lett i ditt scenario. Om dere var flere båter i følget, har man litt backup, men om dere var alene vil jeg si det virket dumt. Redigert 30.September.2014 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Jeg ser at du har hatt en ubehagelig opplevelse! Vil bare opplys om at Rib Adventure slik du skriver i overskriften din er en spesifikk norsk arrangør av slike ribsafari. Han har holdt på med dette i mange år og går for å være en av de mest seriøse i bransjen, bare tenkte litt på utformingen av overskriften din! Jeg skvatt til når jeg så navnet på det velkjente firmaet!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
MajorAndy Svart 30.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2014 Ups, ja jeg var ikke klar over at det var navnet på et norsk firma. Jeg kan ikke rette i overskriften nu, men lad mig understrege, at der her var tale om en - i øvrigt erfaren - dansk operatør, der har været i markedet i mange år og ikke på nogen måde en reference til det omtalte norske firma. I øvrigt var vi alene på havet. Vi var den eneste båd i miles omkreds. På turen mellem Gilleleje og Helsingør så vi en (1) båd. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Vanskelig å si når man ikke var der. Men hvorfor var du med når du visste at været var dårlig? Slik havsafari er vel ment å være ekstremt. Har aldrig vært med på sånt, men vært en del på havet både i stor og liten båt i all slags vær. Husker de første gangene jeg var i uvær ombord på MTB. Bunnslagene kjendtes helt akter på en 36m lang båt. 8-9 m bølger fra siden og kunn 6,5m bredde.. føltes utrygt, men det var ikke farlig på noen måte. Ubehagelig for kroppen. Med lystbåt er jeg kun ute i fint vær. og unngår å være på sjøen når det er dårlig vær eller steder jeg vet det blir stor sjø. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Janoho Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Har selv vært med på et par slike turer med RIB og kan si at jeg hatet det inderlig. Tror det er meningen at det skal være ekstremt ja, men folk har forskjellig grense for hva som tåles og vi som gjerne tenker litt på sikkerhetsmarginer og hva havet kan by på av trusler har det ekstra ubehagelig på en slik tur. Mitt råd er å ta det som en dårlig opplevelse og aldri delta igjen, selv vil jeg ikke lenger være med på slike rib turer fordi jeg ikke kjenner båtfører eller båt og vet hva som kommer til å skje. Jeg har opplevd mennesker som gråter på slike turer og det er ikke noen morsom opplevelse da det både er flaut og pinling (føler de) som er med på turen. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Om folk gråter og hyler av redsel bør jo båtføreren ta hintet!! Slikt er jo helt uakseptabelt!! Jeg rekner med at båtførerne kjenner utstyret så godt og vet hva båten og utstyret tåler.. folk ombord er noe helt annet! For de som aldrig har vært utaskjærs i båt skjønner jeg dette kan være en skremmende opplevelse! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
tilplan Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Har prøvd tre ganger. Alle gangene har det vært mer eller mindre flatt vann. I tillegg har de vært forsiktige på gassen. Det har vært fine naturopplevelser, men båtmessig noe kjedelig. En gang var båtfører mer interessert i å ligge på tomgang og fortelle egne varianter av lokale skrøner. Sparte jo bensin på det... Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 ja, jeg tror også båtføreren stoler på utstyret og det er ikke noen grunn til at båten ikke skal tåle det. Det er nok verre med folkene ombord. har inntrykk av at det er forskjell på disse firmaene, noen er rene cowboyer og koser seg jo mer de kan strekke grensene, andre er lydhøre og ydmyke ovenfor deltakerne og den enkeltes behov.poenget med en slik tur er jo at det skal være litte grann ekstremt uten å skremme vette av folk. Dermed så kan de ikke strekke grensene så langt fordi deltagerne ofte er i forskjellige aldersgrupper, kjønn, erfaring etc (type jobb arrangement) Her ser det ut som vi har med en Cowboy å gjøre, vil anbefal å ta det opp på arbeidsplassen og høre hvordan de andre opplevde turen. Hvis det viser seg at mange ble skremt kan dere jo klage til arrangøren. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Jeg var for nylig på et såkaldt rib adventure.............. har vart mye skrivet om dette i GP for ett par år siden http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.166558--vi-vill-helst-stanga-hela-verksamheten- intressante kommentarer fra Johan Ullman.....som utviklet Ullman-stolen – En stridspilot i katapultstol utsätts för 20-23 G – Vi fann att farten inte behöver vara så hög. Vi har mätt 18 G i 20 knop. http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.165265-farliga-batar-aven-for-friska brøt ryggen http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.166528-ronald-johansson-brot-ryggen-pa-rib-turen har selv en gammel kollega, som i RIB oppe i Lofoten, kastades ur stolen......landade på rygg...ambulanse fra kaien selv har jeg åkt 60 knop mellom øyer i Gøteborgs skærgård.....skall ikke mye til for en liten feilmanøver gjør att man går rett in i fjellet ! vem greier å navigere i 60 knop ? -det er mer att man 'sikter' mellom øyer efter en blikk i Nitendon ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Når Johan Ullman snakker, bør man lytte. Etter å ha vært på noen av hans foredrag er det utelukket for min del å bli med på noen "event" i RIB. Faren for alvorlig skade er for stor. Legg merke til hans kommentar som lege for torpedobåtregiment. 85% av de vernepliktige hadde vondt i ryggen. Det er også mange av disse "event" firmaene som hevder de har Ullman stoler. Det har de ikke. Ullmancockpit er et system som fordeler kreftene på leggmuskler og armer for å minimere belastningen på rygg. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 lege for torpedobåtregiment. 85% av de vernepliktige hadde vondt i ryggen. Det er også mange av disse "event" firmaene som hevder de har Ullman stoler. Det har de ikke. Ullmancockpit er et system som fordeler kreftene på leggmuskler og armer for å minimere belastningen på rygg. Jeg har tjenestegjort ombord på Hauk MTB der er det ingen demping på styrhus. NK har stol, rorman utkikk og bestikk og skipsjef må stå.. hadde aldrig noen plager med ryggen. Men harde dasker var det.. bla kasta opp i køya en gang og da jeg landa knustes klokka på sengegavelen. dette var midt i båten. opphold på Banjer og i baugen var ikke tillat. Men husker spessielt en gang på Finnmarkskysten da jeg stod på roret, og klarte ikke å holde meg fast til roret! havnet i fanget til NK! Da hadde det sikkert vært kjekt med en Ullmann stol! hehe hvis passasjerene blir utsatt for 15-18G er det langt over streken etter min mening om folk ikke er spesialtrente og har spessialdrakter/utstyr.. Det er vel på grensen til uforsvarlig for ikke trente folk! Om de fleste ombord føler seg utrygge synes jeg RIB førerne skal ta hensyn til det! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
ivar Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 computeren i F16 tillater vel ikke manøvrering som gir mer enn 9G - og det er med topptrente piloter. Ved katapultutskyting så er nok G belastningen mye større men alternativet er som oftest værre skipperen på turen som trådstarter beskriver høres ut som en skikkelig cowboy ja, ikke egnet til å føre passasjerer spør du meg, pga manglende respekt for regler og passasjerer. Har ikke vært med på sånn "Deep sea rafting" , men det er jo forskjell på "skrekkblandet fryd" og "overlever jeg dette så skal jeg være glad" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
MajorAndy Svart 1.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 (redigert) Tak for gode svar så langt. Jeg tænker umiddelbart at tilbagemeldingen fra jer er, at en god RIB med en erfaren fører godt kan sejles i de forhold, jeg beskriver: 10-14 m/s og åbent hav - med deraf følgende søer. Her var det - som så ofte - mine grænser, der blev nået længe før bådens. Hvad angår risikoen, så tænker jeg, at risiko jo er defineret som sandsynlighed gange konsekvens. Her i dette tilfælde altså risikoen for at båden laver en vending i luften eller kæntrer eller bryder i brand (relativt lille). Ganget med konsekvensen af dette. Og her er det nok sådan, at jeg - på grund af min viden og erfaring - tænker mere på konsekvenserne end de øvrige deltagere: At havne i to meter høje bølger tre sømil ude i Kattegat i slut september er farligt. Der var ingen andre både i nærheden og selv om vi var iført flydedragter, så ville vi være underafkølende efter 1-2 timer. Og så lang tid kunne der let gå inden der kunne komme hjælp frem, da nærmeste søredningsenhed er en detidsbemandet hjemeværnskutter i Helsingør - en times sejlads fra Gilleleje. Altså en ret stor konsekvens. Netop derfor havde jeg den dag en anden opfattelse af risikoen end mine mere uerfarne kolleger. Jeg er også som Mulligan betænkelig ved helbredsaspektet: I denne rib var der ikke fjedrende sæder men almindelig jockeysæder. Og der var situationer flere gange hvor vi var airborne og hvor landingen var så hård at jeg måtte holde fast af alle kræfter i sædet foran for ikke at lette. De øvrige RIB-eventyr var i Sverige (i Marstrand og Båstad). Her var der begge gange fjedrende sæder, instruktion om at stå op og fjedre i benene, påbud om beskyttelsesbriller og som sagt en hård kurs overfor den ene fra gruppen, der havde dårlige knæ: Hun fik simpelthen ikke lov at komme med. Og det var i ret roligt vejr sammenlignet med min seneste oplevelse forleden. Så min konklusion er at der har været taget lidt let på sikkerheden - i hvert fald den formelle del. At der nok var tale om sikker sejlads - men at den alligevel bør afpasses efter deltagernes forudsætninger. Og at vi, der har mere erfaring og viden om havet måske er mere bange for konsekvenserne? Kan man sige det? Og så er denne artikel som Gunga lagde link til jo uhyggelig læsning for mig... http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.166528-ronald-johansson-brot-ryggen-pa-rib-turen Redigert 1.Oktober.2014 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Her kan du lese mer om arbeidet til Ullman: http://www.ullmandynamics.com/misc/biomechanics-injuries Jeg har selv flere hundre timer i RIB i jobbsammenheng, tildels i meget grov sjø. Og har sett folk som har skadet seg. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.April.2015 Del på Facebook Svart 26.April.2015 En till sjukhus efter båtkrock http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/bohuslan/1.2696959-en-till-sjukhus-efter-batkrock Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.