Jump to content

Reisetips strekningen Kiel-Holmestrand med trawler i påsken 2015

Ocean Pearl

Recommended Posts

Har kjøpt meg en Ocean Alexander 426 Classico som jeg skal hente ca. 60 km innover i Kielkanalen til påske.

Regner med å bruke 1 døgn på å komme til Kiel, må igjennom 3 sluser før det blir saltvann under kjølen.

I den anledning trenger jeg noen forslag på gode reiseruter, hvor lang tid bør beregnes, gjestehavner, bunkringsmuligheter m.m. for turen oppover. Har aldri vært lenger syd enn Sæby i Danmark.

Hvor lønner det seg å gå i forhold til vær og vind, motstrøm, opplevelser på turen etc. Båtens maksfart er ca. 20 knop, marsjfart ca. 12 - 15 knop

Alle forslag mottas med takk og så kan jeg sitte å drømme om turen gjennom vinteren :rolleyes:

Lite tips, les SAP 2000 sin hentetråd. Han kjørte fra Nederland og hjem, blir mye den samme ruten som du må gå. Dette skjedde også på vårparten, slik at værmessig kan det nok være mye likt.

Blir sikkert en flott tur med mange opplevelser

Vi gikk igjennom Kiel kanalen i 2012 fra vest mot øst. Vist båten din ligger inne i selve Kiel kanalen, så er det bare en sluse ut av den på Østsiden. Da er du i sjøen igjen.

Byen Kiel ligger sør for utløpet av kanalen, så vist du skal hjem, er det ikke noe vits å gå nedom den byen. Flott tur oppover. jeg kan hente Logg boken min om bord senere i dag, så kan du få alle havnene vi var innom på vei nordover, både i Tyskland og Danmark..

Turen vår ligger på denne bloggen, du må lete deg litt bakover i bloggen for å finne den...

http://kaj-h.blogspot.no/

Edited by Ida Marie III (see edit history)
  • 6 months later...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ser ut som de har parkert i Sæby. Ikke vært bevegelse siden igår kveld.

De har ikke meddelt noe, så kanskje de bare har en pause etter motvind og bølger under gårsdagen.

Bølgene kan være høye i det farvannet når det blåser godt.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

I dag har det vært kosedag i Sæbø med snaps og bayer. Går videre i morgen for kurs Strømstad. Satser på hjem til Holmestrand i løpet av fredag. Viktig å kose seg på tur☺