Jump to content

Yamaha 1995 55hk, starter fungerer ikke

Harpunist79

Recommended Posts

Hallo godtfolk,

Jeg har problemer med å starte opp en yamaha 55 hk 95-modell, lurer på om noen her inne har noen ideer :rolleyes:

Problemet fortoner seg slik: Jeg vrir om nøkkelen og jeg hører et lite knepp. Jeg prøver igjen, men da hører jeg absolutt ingenting, da er det helt dødt.

Litt bakgrunnsinfo:

Har nylig demontert motoren og dermed tuklet litt med strømkablene. Den ene kabelskoen hadde eiret helt i stykker så jeg skiftet den ut (helt lys plastikk til venstre på bilde 1)

Bilde 1

bilde

Jeg presterte også å knekke en bolt, som vist på bilde 2 (kabelsko er teipet med svart elektrikertape; hullet hvor bolten var er rustet). Dette må ha vært en slags jording (?) men det er jo likevel jordet med en annen kabelsko (den bolten under ledningen som har et åttetall), så jeg tviler på at dette kan ha skapt problemer..

Bilde 2

bilde

Jeg har målt spenningen på batteriet, og det er 12,8, som vel er helt fint. Jeg har også målt spenningen på kabelskoen som står inntil startmotoren og kabelskoen under sort plastikk til releet (bilde 1) og her er det ca 12,3. Men når jeg måler oppå loddetinnet på releet som holder kablene som går videre på plass, så får jeg 0 i spenning. Jeg har også målt kabelskoene (nede til venstre på bilde 1) som går videre (til tennplugger) og her får jeg også 12,3 volt.

Jeg er ganske grønn når det gjelder elektro, men jeg lurer litt på om det kan være startreleet som er noe feil med. Høres dette ut som en sannsynlig mulighet? Alle innspill tas imot med takk :thumbsup:

Eller så er det bare kontaktfeil i tenningen.

Opplevde samme knepping på en 40 hk Suzuki fra 2006.

Forhandler ba meg teste ved å kortslutte jord og plusskoblingen på starteren.

Det smalt og gnistret, men da surret vispen i gang umiddelbart.

Neste skritt var elektrospray i tenningen, og ting var på stell.

:)

Du bør vel sjekke med en mer kyndig enn en amatørmekaniker som meg før du prøver denne metoden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...