Jump to content

Skrape dekk på høsten.

FenderBender

Recommended Posts

Hei båtfolk.

Jeg har vurdert å skrape ned dekket på trebåten min nå i høst, for å spare litt tid på våren.

En gammel sjøulk på 87 år jeg har snakket med sier det ikke er noe problem, faktisk bare en fordel, siden den da vil få ekstra tid til å tørke. Båten står under en "plastgarasje" med god lufting i begge ender.

Men nå har en en annen sjøulk jeg har kommet i prat med, som er 92 år sagt at det er "fy fy", uten å kunne begrunne det noe mer enn det egentlig.

Er det noen av dere her som vet om det er "fy fy", eller om det er OK?

Så lenge èn mann klarer å holde vannet unna ved å øse, så er båten tett.

Jeg har tenkt å gjøre det samme på tresnekka Tora ("når jeg får tid"). Jeg tenker å mette treverket med D1 før vinteren og pusse og behandle med D2 til våren. Selvfølgelig dekker jeg godt til og sørger for god lufting. Kan ikke tenke meg at det blir noe problem av det.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Takker for innspill. Jeg også tenker å få mettet med D1 før vinteren slår inn, er fristet til å prøve. En ting er sikkert, å det er at det virker som det er like mange fremgangsmåter på hvordan man får en fin trebåt som det finnes trebåteiere. Jeg har fått utrolig mange tips og forslag opp gjennom årene fra gamle sjøulker, men ingen av dem er enige i hvordan ting skal gjøres.

Så lenge èn mann klarer å holde vannet unna ved å øse, så er båten tett.

En ting er sikkert, å det er at det virker som det er like mange fremgangsmåter på hvordan man får en fin trebåt som det finnes trebåteiere.

Du tar feil, det er flere meninger om hvordan stelle en trebåt enn det finnes trebåter! :lol:

Min far skrapte ned og oljet med Owatrol D1 om høsten. "Lakket" med D2 om våren. Båt av mahogny og degg av teak. Det var ikke noe problem dette.

Båten lå i vinteropplag i Oslo og var dekket over med god lufting.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...