magnuje Startet 1.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 1.Oktober.2014 Skal vinterkonservere min Yanmar 3YM20 2005 for første gang. I diverse tråder om vinterkonservering står det "husk å kjøre motoren varm så termonstaten åpner kjølevannskretsen". Jeg har ikke funnet noe om dette i manualen til motoren min. Gjelder dette også min motor? I så fall, hvordan vet jeg når termostaten har åpnet kretsen? Må jeg utpå vannet for å få denne til å åpne eller kan jeg få det til i båsen (boblehavn)? Takk for all hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Du trenger ikke å tenke på termostaten i dette tilfellet. Termostaten sitter jo ikke på "sjøvanns-siden" i kjølesystemet, det er jo denne siden du skal kjøre/spyle gjennom før du frostsikrer motoren. Dette pleier jeg altid å gjøre på land, etter at jeg har fått opp båten. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Du trenger ikke å tenke på termostaten i dette tilfellet. ... Forutsatt at du har hatt og kjørt motoren varm med riktig mengde frostveske i "ferskvanns-siden". Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 1.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Aha takk! Jeg har byttet frostveske på ferskvanns-siden, men det sto ikke noe i manualen at man måtte kjøre motoren varm først? Tvert i mot sto det at det var viktig å gjøre dette når motoren var kald slik at man ikke fikk kokende vann i trynet. Tappet bare ut gammel deretter fylte i ny veske helt til det rant over slik det sto beskrevet i manualen. Er det noe jeg har misforstått her? Hvor mye frostvæske trengs typisk for å kjøre gjennom saltvannsdelen av motoren? Holder det med en bøtte for eksempel? Magnus Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 (redigert) Jeg bruker en vanlig 10l. bøtte som jeg putter kjølevannsslangen til motoren ned i, samtidig som jeg har hageslangen rennende med passe stråle for hele tiden ha vann nok til kjøling.Da kjører jeg motoren 15-20min slik at motorolja blir varm, og lettere å pumpe opp. Skifter olja og filteret, før jeg igjen kjører motoren en stund for å sjekke at der ikke er noe lekkasje etc, Deretter, før jeg stopper motoren har jeg ferdig blandet et par plastkanner med frostvæske/vann(ca. 10l - 50/50%) som jeg fyller opp i bøtta til denne er kjørt tom,eller du ser at kjølevannet blir blått ut av eksosrøret før jeg stopper motoren. Frostvæsken på "ferskvannsiden" har du gjort riktig, så sant det er samme type/farge frostvæske som er benyttet. Trenger ikke varmkjøre motoren før dette. Bare å tappe ut, og fylle opp igjen. Redigert 1.Oktober.2014 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 1.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Takk for svar! For søkbarhetens skyld (sikkert andre som lurer på det samme senere), er det riktig å si at det kun er saltvannskjølte motorer man må kjøre varm slik at termostaten åpner seg, før man vinterkonserverer med frostveske fra bøtte e.l? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Takk for svar! For søkbarhetens skyld (sikkert andre som lurer på det samme senere), er det riktig å si at det kun er saltvannskjølte motorer man må kjøre varm slik at termostaten åpner seg, før man vinterkonserverer med frostveske fra bøtte e.l? Riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Vedr saltvannkjølte motorer så må frostvesken komme til i hele motoren, og da bør vel termostaten være åpen. Det samme antar jeg er tilfelle på "ferkvanns-siden" på ferskvannkjølte også. Sitér dette innlegget Link to post
kodalse Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Riktig. Feil! Hverken saltvannskjølte eller ferskvannskjølte motorer trenger å kjøres til termostatene åpner. Vinterkonserveringen skjer på egen kjølekrets fra vanninntaket i bunn av båten (Salt eller fersk). Dette er et helt åpent system med full gjennomstrømning via impeller. Det skulle tatt seg ut at det var termostater her! Da ville vi hatt side opp og side ned med motorhavari rimelig raskt. Det viktige her er at det går frostveske gjennom hele systemet til man ser det renner ut av kjølekretsen ved eksosuttaket. Det er faktisk ikke værre enn som så... Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 ... Hverken saltvannskjølte eller ferskvannskjølte motorer trenger å kjøres til termostatene åpner. ... Men, "bak/innenfor" termostaten er det vel også vann. Går ut fra at det er viktig at dette vannet inneholder frostveske. Eller tar jeg helt feil ??? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Saltvannskjølte innenboards, og f.eks outboardsmotorer må kjøres så varme slik at termostaten åpner, først da får man skyllt hele kjølekanalene. Sitér dette innlegget Link to post
kodalse Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Men, "bak/innenfor" termostaten er det vel også vann. Går ut fra at det er viktig at dette vannet inneholder frostveske. Eller tar jeg helt feil ??? Ja det er helt korrekt. Dette er det lukkede systemet som transporterer varmen ut av motoren når den møter "sjøvannskjølingen". Dette er kontinuerlig "vinterkonservert" om du vil da det inneholder frostveske hele tiden. Sammenlign det med kjølevannet i bilen din. Det er vinterkonservert med ca 50/50 glycol/vann, sommer som vinter. Men det bør jo sjekkes av og til både nivået og kvaliteten. Normalt serviceintervall på kvalitet er vel bytte annethvert år. For å være enda mer presis: Du har to kjølevannssløyfer. Det lukkede (som inneholder termostater) Dette er alltid konservert og transporterer varmen vekk fra motor. Det åpne ut av båten. Dette tar opp varmen fra det lukkede systemet og frakter det ut av båten. Det er dette som må vinterkonserveres slik at det ikke fryser til is og sprenger vitale deler. Her er det ingen termostater og termostatene i det lukkede systemet har ingen innvirkning på dette systemet. Sitér dette innlegget Link to post
kodalse Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 For din motor er det et konserveringsdokument hos Helmsman Hvor det sentrale står i denne linjen: Töm vattenlås och avgasledning genom att starta motorn och låt den gå 5-10 sek. Tror ikke man får varme nok til å åpne termostater på 5-10 sek... Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Ja det er helt korrekt. Dette er det lukkede systemet som transporterer varmen ut av motoren når den møter "sjøvannskjølingen". Dette er kontinuerlig "vinterkonservert" om du vil da det inneholder frostveske hele tiden. Sammenlign det med kjølevannet i bilen din. Det er vinterkonservert med ca 50/50 glycol/vann, sommer som vinter. Men det bør jo sjekkes av og til både nivået og kvaliteten. Normalt serviceintervall på kvalitet er vel bytte annethvert år. For å være enda mer presis: Du har to kjølevannssløyfer. Det lukkede (som inneholder termostater) Dette er alltid konservert og transporterer varmen vekk fra motor. Det åpne ut av båten. Dette tar opp varmen fra det lukkede systemet og frakter det ut av båten. Det er dette som må vinterkonserveres slik at det ikke fryser til is og sprenger vitale deler. Her er det ingen termostater og termostatene i det lukkede systemet har ingen innvirkning på dette systemet. Da er det helt som jeg har forstått det og det var derfor jeg tidligere skrev: Forutsatt at du har hatt og kjørt motoren varm med riktig mengde frostveske i "ferskvanns-siden". Du skriver at det lukkede systemet alltid er konservert og det er jo korrekt dersom du ikke har hatt lekkasje og etterfyllt med rent vann i mangel av frostveske i den aktuelle situasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Ja det er helt korrekt. Dette er det lukkede systemet som transporterer varmen ut av motoren når den møter "sjøvannskjølingen". Dette er kontinuerlig "vinterkonservert" om du vil da det inneholder frostveske hele tiden. Det stemmer for en ferskvannskjølt motor. Men en sjøvannskjølt motor har kun ett system, med sjøvann i hele. Og enkelte av disse har en termostat som da må åpne for at frostvæsken skal komme til overalt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
LM 605 Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Det stemmer for en ferskvannskjølt motor. Men en sjøvannskjølt motor har kun ett system, med sjøvann i hele. Og enkelte av disse har en termostat som da må åpne for at frostvæsken skal komme til overalt. Helt riktig index. Det var det jeg også forsøkte og forklare tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
kodalse Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Det stemmer for en ferskvannskjølt motor. Men en sjøvannskjølt motor har kun ett system, med sjøvann i hele. Og enkelte av disse har en termostat som da må åpne for at frostvæsken skal komme til overalt. Helt riktig index. Det var det jeg også forsøkte og forklare tidligere. Dermed sporet diskusjonen fullstendig av da Magnue faktisk spurte om sin motor som er "Cooling system: Fresh water cooling with heat exchanger" Altså ikke ettsystem som en påhengsmotor. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Nå var det vel ingen avsporing av debatten , men trådstarter var jo noe i tvil ang. dette rundt termostaten etc. Det var vel heller du "Kodalse" som forvirret litt i innlegg nr. 9, :at hverken saltvannskjølte eller ferskvannskjølte motorer trengtes å kjøres varme til termostaten åpner i forb. med gjennomspyling/konservering. Da var det jeg (og index) presiserte at saltvannskjølte(direkte kjølte uten varmeveksler)) motorer, må kjøres varme til termostaten åpner for å få gjennomspylt fullstendig. Det er jo ikke bare påhengsmotorer som har dette, men de fleste eldre innenbords med sjøvannskjøling har jo termostat som åpner på vel ca. 65grader hvis jeg ikke tar feil,. Har selv hatt fire Yanmar-motorer i fra 80-90tallet med sjøvannskjøling. Sitér dette innlegget Link to post
kodalse Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Så bra at vi er enige Jeg burde trolig være litt mer klar i uttalelsen tidligere. Svaret mitt var for den typen motor trådstarter har, men du har helt rett når det gjelder den typen som har direkte sjøvannskjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.