Jump to content

Fartsgrense, meninger?

Kjeles

Recommended Posts

Vi har hatt en aktiv diskusjon om hvorvidt det er behov for lavere promillegrense for båtførere for å redusere risiko for liv, helse og verdier til sjøs. Mot slutten dukket det opp forslag om at mangel på hastighetsbegrensninger representerer en større risiko enn dagens alkohollov.

Innføring av strengere fartsgrenser på sjøen? Meninger?

Redigert av Kjeles (see edit history)

Noen ignorer ander vet rett og slett ikke.. De har ikke lest seg opp på hvilke fartsbegrensninger som gjelder.. De tror sikkert at det finner fartskilt som på landeveien..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Da sier du noe, Sone2.....

På sjøen finnes det trolig lite behov for slik.
Men i områder med hastighets begrensning (f.eks. 5kn) ville jeg si: Absolutt!

Samtidig mener også jeg at et voldsom antall mennesker enten ikke forstår, eller/og ignorerer regelen ang. å lage bølger.
Det er omtrent det samme som med mobilbruk på bil eller ikke å blinke i rundkjøringer,
omtrent hver fjerde som jeg ser på både gate og sjøen er temmelig moden for å få bot.

Det kunne kanskje også hjelpe med utdanning og førerkort, og obligatorisk besøk av noe grunn-kurs også for alle som ikke trenger førerkort?
Jeg vet at en ikke blir særlig populær med slik, men man kan vel kalle en spade for en spade.
Feiltakelse kan hende, men det finnes vel ingen grunn for å kunne ignorere hele havner gang på gang?

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Jeg synes man må vurdere fartsgrensen litt opp mot sesong. Der jeg bor og ferdes mest er det i sommermånedene mye båter, joller og folk som bader. Da holder jeg selvfølgelig fartsgrensen. Fra nå og utover er det lite trafikk og ikke mennesker i vannet, da kan jeg koste på meg å kjøre 20 knop med en mindre båt. Risikoen for å kollidere med noe/noen er nesten null og jeg lager ikke bølger som sjenerer.

Vanskelig å rettferdiggjøre tomgangskjøring for alle, siden noen velger å være bajs drita, og kjøre fort samtidig.

Forby fritidsbåter, problem løst! Finnes ikke nyttig, forurenser gjør de og.

Forby pinner i barnehager (denne er vel nesten i mål)

Osv.

Når en person fyllekjører båten er dømmekraften nedsatt, de vet at de gjør noe ulovlig og tenker ikke logisk, mestringsfølelsen forhøyet, tror du virkelig han/hun gir 5 flate faen i hva fartsgrensen er i området? Ulykkene løser man ikke med fartsgrenser, her må det holdningsskapende arbeid til, ikke fler idiotisk lave fartsgrenser.

Personer må tenke.. nei.. jeg vil virkelig ikke legge ut i mørket uten vest og med promille, om de fortsatt ikke skjønner det selv må venner si i fra, andre på brygga osv. Slik jeg opplever det i aller høyeste grad er med bil. Mange av de som fyllekjører med båt, hadde aldri gjort det i bil.

Redigert av andersb (see edit history)

Jeg tviler på at strengere fartsgrenser så vel som strengere promillegrenser vil ha noen særlig innvirkning på ulykkesstatistikken. I de ulykkene jeg hører om, i hvert fall de jeg kan huske, har de involverte stort sett alltid handlet grovt uaktsomt og allerede brutt de gjeldende lovene. Da vil det neppe ha noen effekt å stramme inn på de gjeldende lovene, ettersom de i utgangspunktet ikke følges. For dem som følger dagens regler er nok risikoen vesentlig lavere enn ulykkesstatistikkene tilsier. Dette vet jeg imidlertid ikke helt sikkert, så hvis noen vet om statistikk som sier noe om ulykker tilknyttet høy fart eller promille hvor dagens regler har vært overholdt, så ville det vært svært interessant å undersøke nærmere. Noe sier meg at det er svært lite ulykker blant dem som følger dagens regler og da er det i så fall ikke reglene man må gjøre noe med om man vil prøve å redusere ulykkene ytterligere, da må man på banen med strengere kontroll og sanksjoner for å gjøre det mindre aktuelt å bryte gjeldende regler for folk som ikke uten videre innretter seg. Det kan hende at jeg tar feil (skjønt jeg tviler på det), men jeg er ganske sikker på at folk som i utgangspunktet har fokus på sikkerhet og går inn for å unngå ulykker i svært stor grad greier å unngå ulykker. Det betyr ikke nødvendigvis at man aldri drikker alkohol eller aldri kjører fort, men det betyr at man har fokus på sikkerheten og prøver å unngå farlige kombinasjoner.

Selv er jeg f.eks. ikke fremmed for å kjøre båt selv om jeg har tatt et par glass vin til maten, men da vil jeg typisk holde lavere fart enn jeg ellers ville gjort og forøvrig vil jeg ut ifra kunnskap om at jeg er i risikosonen, bevisst forsøke å unngå situasjoner som er spesielt knyttet til kjente risiki. Jeg er heller ikke fremmed for å legge jernet til og dra på over 40 knop, men igjen vil jeg da sørge for å ha kontroll på andre risikofaktorer, f.eks. vil jeg neppe gjøre det hvis jeg ikke er edru. Etter at det har blitt mørkt er jeg aldri i plan og det tror jeg er en god tommelfingerregel for andre også uten at jeg skal påstå at det er umulig å ferdes trygt i plan i mørket. Folk tilpasser seg vel ofte også situasjoner med tanke på bruk av redningsvest. Selv har jeg ikke noen skrupler med å kjøre uten redningsvest i pent vær og sakte fart, men når jeg mener at situasjonen tilsier det, tar jeg på redningsvesten. Poenget er at det er noen som absolutt skal kjøre svært fort i mørket i alkoholpåvirket tilstand uten redningsvest. Da blir det noe helt annet fordi denne kombinasjonen er så farlig. Følgelig har det også nylig dukket opp diskusjoner både om påbud av redningsvest, reduksjon av promillegrensen og innføring av fartsgrenser. Jeg har foreløpig ikke sett noe til at man ønsker å forby ferdsel om natten/i mørket, selv om det vel var tema i diskusjonen om båtførerprøven. Jeg mener ikke at hvert enkelt element i denne kombinasjonen skal forbys. Det er også farlig å tenne seg en sigarett samtidig som man fyller bensin, nettopp på grunn av kombinasjonen av åpen flamme og brennbart medium (og tilgang til oksygen, for å komplettere branntrekanten jeg lærte om på skolen). Men det er nettopp derfor denne kombinasjonen er forbudt der man fyller bensin. Det er ikke forbudt å tenne seg en sigarett og det er ikke forbudt å fylle bensin. Men det er forbudt å kombinere disse to tingene, i hvert fall der man selger bensin.

Synes fornuftige fartsgrenser som håndheves har noe for seg. Når båtfolket ikke har evne til å vurdere og ta hensyn på egen hånd må øvrigheta gjøre det for oss.

Her i indre oslofjord mener jeg at det ikke bare er de få som ødelegger for de mange - idiotkjøring utføres av såpass mange at det er et generelt problem. Typisk i kombinasjon med stor og dyr båt. Men det bør være fornuftige grenser. Ser heller ingen grunn til at fri fart trenger å være noen opsjon før man er laaaangt til havs.

Henger meg på kritikken av vannscootere. Samtlige av de jeg har sett i sommer har konsekvent kjørt ulovlig. I siste tilfelle kom det 2 stk i planefart på innsiden av moloen i båthavna. Flere tilfeller av "full speed" scooterkjøring i Y. Hvaler nasjonalpark hvor det er totalforbud. I Hankøsundet hvor det er 5 knop og ligger tett i tett med båter på svai er det full speed og fritt fram for scooterne, osv...

Om oppførselen skyldes manglende kunnskap, eller om folk gir faen skal være usagt.

Det er liten tvil om at mange mener at regler om fart til sjøs er bare å drite i, og vannscootere er absolutt de værste i klassen.

Detter med at vannscootere bryter loven kan da ikke komme som noen overraskelse på noen, det ble da flagget av blant annet meg i debatten om vannscooter skulle være tillatt eller ikke for noe tid tilbake.. Nå får vi det vi har bedt om enkelt og greit... Vannscooter er blitt lovlig, eierne driter jevnt over hele kjølen(fjøla) i lover og regler.. Helt som forventet etter mitt syn..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Noen later tydeligvis til å tro at fartsgrense ikke gjelder for små joller, eller at fartsgrensen bare er for å forhindre bølger. Hvorfor skal jeg ikke kjøre i plan når det ikke lager store bølger? For å komme uvesenet til livs hjelper det ikke å stramme inn reglene for folk som likevel gir blaffen. Desverre er det bare politovervåking som ville virket. Fartsdumper og fotobokser virker dårlig på sjøen.

Og så har jeg aldri forstått dem som velger å feriere på sjøen i 30 knop, eller som måler drivstofforbruk i ferien i forhold til tilbakelagt distanse.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det er kun de som ikke trives på sjøen som er opptatt av farten... De ønsker rett og slett å komme rasket mulig til land igjen

Det er nok de samme krav som for båter..

§ 3.Generelle regler om bruk av vannscooter og lignende motordrevne fartøy

Bruk av vannscootere og lignende motordrevne fartøy som ikke er CE-merket er forbudt.

Fører av vannscooter og lignende motordrevne fartøy plikter å opptre aktsomt, slik at det ikke oppstår risiko for farlige situasjoner eller miljøskader. Ved kjøring i farled skal fartsretning følges.

Ved bruk av vannscooter og lignende motordrevne fartøy gjelder de nærmere bestemmelsene som er gitt om bruk av småbåter og fritidsbåter i og i medhold av lov 26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter. Det vises herunder til forskrift 3. mars 2009 nr. 259 om krav til minstealder og båtførerbevis mv. for fører av fritidsbåt.

Det vises videre til Sjøveisreglene fastsatt i forskrift 1. desember 1975 nr. 5 om forebygging av sammenstøt på sjøen, herunder særlig regler om vikeplikt mellom fartøy, samt forskrift 15. desember 2009 nr. 1546 om fartsbegrensninger i sjø, elv og innsjø, samt forskrift 24. februar 1983 nr. 624 om begrenset fart ved passering av badende og om forbud mot ferdsel m.v. innenfor oppmerkede badeområder.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Vi har hatt en aktiv diskusjon om hvorvidt det er behov for lavere promillegrense for båtførere for å redusere risiko for liv, helse og verdier til sjøs. Mot slutten dukket det opp forslag om at mangel på hastighetsbegrensninger representerer en større risiko enn dagens alkohollov.

...

Svaret er såre enkelt. Max 25 !

Dvs at produktet av vekt * maxfart * promille ikke skal overstige 25 !

Eksempel 1

5 tonn * 10 knop * 0,5 promille = 25 (seilbåt)

5 tonn * 50 knop * 0,1 promille = 25 (rask båt)

1 tonn * 5 knop * 5,0 promille = 25 (snekke)

Enkelt regnestykke og enkelt å forholde seg til og kontrollere.

(morsom tanke, men egentlig er det en spøk)

Redigert av Bidevind (see edit history)

Det er kun de som ikke trives på sjøen som er opptatt av farten... De ønsker rett og slett å komme rasket mulig til land igjen

Å reis til helv.... :headbang: Jeg er så pisse lei av denne idiotiske generaliseringen at jeg nærmest får lyst til å hyle hver gang jeg ser den! :thumbsdown:

Jeg har båt som gjør 9 knop nå, og har hatt båt som gjør 45 knop før. Felles for dem begge er at jeg stortrives ombord og tilbrakte/tilbringer enhver ledig stund på fjorden. Mens jeg nå putrer avgårde i 5 knop dagen lang, så ble "lynet" brukt til å krysse lange kjedelige fjorder fort og effektivt før jeg satte farten ned i 4 knop og putret rundt der dagen lang. Og ikke syntes jeg "fartsetappene" var kjipe heller. Tvert imot, å føre en rask og kraftig båt gir meg stor glede i seg selv!

Det store spørsmålet er jo selvsagt hvorfor jeg har byttet fra 45 til 9 knop nå. Grunnen er enkel: Der jeg bodde før (Longyearbyen) var avstandene enorme. Hvis jeg skulle dra på dags og ettermiddagsturer uten å putre rundt i samme kjedelige fjordtarmen hver bidige dag så var det nødvendig med fart. Rett og slett for å mer variasjon og for å få utforsket plasser jeg ellers ikke ville hatt tid og rekkevidde til å utforske med en tregere båt med den båtbruken jeg hadde da. I tillegg så ble faktisk båten til tider brukt som ett rent transportmiddel. Til den bruken så er litt fart faktisk slettes ikke dumt å ha!

Nå bor jeg i Oslo og har båten i Sandvika. Avstandene til ett stort utvalg av fine plasser er godt innenfor ettermiddagstur-rekkevidden til snekken min, og hele Oslofjorden er innenfor langhelg-rekkevidde. Jeg har rett og slett ikke samme behovet for fart lengre. At Snekken kostet halvparten av hva jeg fikk for Skibsplasten når jeg solgte den er jo ikke direkte negativt det heller. :sailing:

Kort sagt: Jeg blir kraftig provosert over folk som "moraliserer" over andres båtbruk!

Enkelte har båt nettopp som ett transportmiddel for å komme seg fortest mulig fra A til B. Er dette feil av dem? Betyr dette automatisk at de ikke trives på sjøen? Andre bruker båten som en hytte de flytter fortest mulig fra gjestehavn til gjestehavn. Ferden imellom er sikkert ett nødvendig onde for noen, ett morsomt avbrekk for andre, eller hva de gleder seg til det øyeblikket de fortøyer for igjen andre. Ser du forskjell på disse når de passerer? For andre igjen så er det selve turen som er poenget. Og ankre opp og fortøye er ett nødvendig onde som lager (tydeligvis traumatiske for enkelte) pauser i kosen underveis. Er det kun disse som trives på sjøen?

Noen bruker båten som en badeplattform de kan flytte på og bruke til å unngå overfyllte strender, noen bruker båten til fiske, noen til hyttetransport, andre til vannsport. Det er haugevis av forskjellige motivasjoner for å ha båt og haugevis av måter å bruke båt på. Og for de aller fleste av dem så er nettopp den måten de bruker båten på som er den rette måten å bruke båten på for dem.

For meg så er båten en blanding av de fleste punktene jeg ramset opp. Hva båten er for deg og for andre, det bryr jeg meg fint lite om. Ihvertfall så lenge folk oppfører seg fornuftig og er til minimal sjenanse for andre. :thumbsup:

Denne utblåsningen ble litt lengre enn jeg trodde den ville bli, men av og til så er det mange ord som vil ut. En fortsatt god båtsesong for de som er på vannet, og jeg håper vinteren blir kort for de som allerede er på land. :thumbsup:

(PS. Unnskyld nord-norsken i første settning, men av og til så fungerer nord-norsk for godt til å uttrykke frustrasjon og sinne til å la være å bruke den)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Eksempel 1

5 tonn * 10 knop * 0,5 promille = 25 (seilbåt)

5 tonn * 50 knop * 0,1 promille = 25 (rask båt)

1 tonn * 5 knop * 5,0 promille = 25 (snekke)

Spøken er grei den.. Men et slikt oppsett fokusere kun på en ting, det er skaden som båtfører kan forulykke.. men hva med reaksjonsevnen og evnen til å unngå en ulykke.. De fleste erkjenner jo at evnen til observere svekkes kraftig ved inntak av alkohol, videre svekkes kritisk sans .. og en vil derfor ikke evne å registrere farlige situasjoner som kan oppstå på grunn av andre handlinger på sjøen om en er beruset.. før det er for sent.. Dette er helt uavhengig av båt størrelse og vekt

Ser en på faren for sammenstøt på sjøen, så er loven klar den .. Det er begges ansvar å hindre sammenstøt. Dermed må en som farter rundt i sin snekke også ta høyde for at andre kan utgjøre en fare, og det betinger at også denne karen i snekken må være klar i toppen

Alle vannscootere eg har sett oppfører seg eksemplarisk. Kanskje litt stor fart og litt nært av og til. Kjenner litt misunnelsen eg og men avstår fra å ønske de vekk.

Der er meir en nok fartsrestriksjoner på sjø.

Mykje har endra seg på nokre generasjoner på sjøen, størrelse og hastighet på båter. Norge er fortsatt en sjøfartsnasjon, og for at sjøen og de næringsdrivende der skal være i stand til å konkurere med større og raskere alternativ på land, så er folk på sjøen nødt til å bite i minst like mange sure epler som folk langs vei. Kosebåtfolket må kanskje i framtida tåle meir sjø og større fart også innaskjærs.

Om båter i dag ikkje respekterer 5knop soner i skjærgården med uthavner og ankerperler der båter ligger å koser seg skyldes ikkje manglende lovverk.

Eg håper sjøen kan overta mykje av landeveistransporten, men då må det kanskje mindre og raskere lastebåter til i distriktsruter :wink:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

At vannscootere bryter fartsgrensen der jeg kan kjøre fullfart må jeg si at jeg har full forståelse for, maken til idiotiske regler da! 5 knop uendelig langt til havs?!

At de bryter de nærme land, i trange farvann der det er 5 knop for andre full størrelse båter derimot, skal de IKKE! gjøre og har 0 forståelse for dette. si i fra tydelig!

Bajaskjøring foregår, men det er faktisk lov å snakke litt med de, dessverre er det ofte ikke eierne av farkostene som kjører slikt, men folk som har lånt av en venn, og bare har den i en kort tidsperiode som gjør slikt. Jeg hadde for noen år siden 2 scootere selv, begge var lånt bort, tok en tur ut med båten for å se etter de, og oppdaget da at de kjørte 60-65 knop mellom øyene rundt middagsbukta... dette var SEILBÅTFOLK av alle ting og gode/nære venner av meg og voksne rolige menn. De var ikke veldig høye i hatten når jeg stoppet de og lurte på hva i helvete de drev med så nærme land, instruksen var klar, ikke full gass før midtfjords, og ikke i nærheten av andre båter. Med det sagt er det ikke bare ferskinger og folk som låner som kjører slik, men opplevde da i miljøet at det var litt selvjustis, så man en som kjørte dust, fikk han klar beskjed om at dette reflekterte dårlig på oss andre. Med de nye reglene og avstand til land orket jeg ikke eie, og alt er solgt for lengst.

Ifølge loggern min har over 90% av båtkjøringen min i år vært på tomgang, men det er gøy å gi gass.

Kenneth, si hei i bukta en gang! vi båter jo rundt samme sted :)

Både i denne tråden og i promilletråden påpekes det at innskjerping av lover ikke er veien å gå. Strengere regler vil, etter manges mening, bare ramme de lovlydige. Det som kreves er holdningsendring og økt kunnskap.

Men hvilke virkemidler har myndighetene til å endre folks holdninger?

Kanskje vi kan lære noe av innføringen av Røykeloven? Før Røykeloven ble innført drev myndighetene holdningsskapende arbeid med trykking av pamfletter, opplysning i skolene, annonser i aviser, etc. Virkningen var vel minimal, såvidt jeg kan huske.

Røykeloven ble innført på tross av høylydte protester. Se for eksempel "Røykeloven er innføring av diktatur". Høybråten måtte i en tid ha politibeskyttelse.

Ti år senere har holdningene endret seg betydelig. Oppslutningen om loven har gått opp fra 54 til 76 %. Høybråten blir takket daglig.

Etter holningsendringene har folket tydeligvis vært modent for innskjerping av loven. Sist sommer ble innstramminger innført uten nevneverdige protester.

Så hva har dette med fartsgrenser og promillegrenser til sjøs å gjøre? To ting:

1. Det kan se ut som om den beste metode myndighetene har for å endre holdninger i befolkningen er å innføre lover.

2. Lover må innføres trinnvis i henhold til endringer i holdninger.

Argumentet "nei takk til flere lover -- vi trenger kun endring i holdninger" blir således en smule meningsløst. Lover og holdninger ser ut til å være gjensidig avhenginge av hverandre.

Men startpunktet for holdningsendring ser ut til å ligge i lovgivningen.

Redigert av Kjeles (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...