Jump to content

Promillegrense, meninger?


Kyst1

Recommended Posts

Hei alle sammen,

 

Ser at dette har vært tatt opp x antall ganger, men likevel:

 

Leser atter en gang at noen ønsker å evaluere promillegrensen til sjøs.

http://www.redningsselskapet.no/forsiden/ønsker-evaluering-av-promillegrensen-til-sjøs

 

Selv har jeg den klare mening at promillegrensen bør holdes som idag, da dette handler om noen menneskers dårlige hodninger.

Problemet vil uansett ikke løses ved lavere promillegrense, kun ødelegge for de som ønsker å kose seg med en kald en sola.

 

 

Hva mener dere?

Redigert av Kyst1 (see edit history)

Gjør som folk flest - BRUK VEST !

Link to post
Share on other sites

Som det står i rapporten så hadde føreren av fritidsbåten trolig høyere promille enn 0,8 så det er ikke automatisk et argument for å senke promillegrensen. Jeg reagerer like mye på at de holdt en fart på oppmot 30 knop i mørket i en åpen båt uten vester på seg. Det er en risiko som jeg ikke ville utsatt meg for, men det gjorde de som kjørte denne båten og da vil vi få slike ulykker innimellom.

Link to post
Share on other sites

Svenskene innførte 0,2 og det samme bør vi gjøre. "Snekkepilsen" som mange snakker om bør vi ta når vi er kommet til land/sluppet anker. Klarer jeg ikke å vente med en kald en til da bør båtlivet revurderes.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Med tanke på at jeg ikke har fått med meg noen promillesaker hvor båtfører har mellom 0,2 og 0,8 i promille ser jeg ikke helt poenget.

Eneste fordelen er at det vil være enklere å peke ut de som kjører ulovlig. Men det vil stort sett bare gå ut over de lovlige på sjøen, mens de kriminelle slipper unna..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Svenskene innførte 0,2 og det samme bør vi gjøre. "Snekkepilsen" som mange snakker om bør vi ta når vi er kommet til land/sluppet anker. Klarer jeg ikke å vente med en kald en til da bør båtlivet revurderes.

Stort enklere kan det ikke sies.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå igjen?

 

Jeg kom meg halvveis igjennom "rapport om sikkerhet ved bruk av fritidsbåt" før vi dro på høstferie. Der ble det konkludert med at vi i utgangspunktet har nok forskrifter og lover, og at det antageligvis ikke er noe signifikant antall ulykker som skyldes at båtfører har mellom 0.2 og 0.8 i promille, men at en lovendring vil virke holdningsskapende. Jeg tror nok at dette kan være sant ... men personlig er jeg i mot innstramming i lovverket.

Link to post
Share on other sites

problemet er at når ankerdrammen er inntatt snur vinden og dreggfestet ryker, kjedelig og ikke kunne flytte båten da pga 0,2 regelen. Promille mellom 0-0,8 har ikke vært noe problem. La oss ikke lage en unødig politistat!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tror det er mange som ikke skjønner hvor mye 0,8 er, eller har et ønske om å ha lov til å være halvfulle på sjøen og stadig argumenterer med at 0,8 er "ingenting".

 

Innlegget mitt vil garantert bli møtt med at jeg ikke tåler en dritt av alkohol, eller noe i den dur.

 

På en båttur på 10 timer kan jeg drikke en kasse pils og ligge på 0,8. Eller et par flasker vin.

 

Den som påstår at en er noe i nærheten av edru etter en kasse pils på en dag må ha svært høy toleranse for alkohol, mao være ganske hard på flaska sånn til vanlig.

--------

 

Så om jeg krysser Oslofjorden (langt ute) på en fin dag så er det helt etter rettsfølelsen til alle at jeg er 100% skikket til å finmanøvrere min 50 foter (imaginær) blant deres båter i gjestehavna i Stavern etter å ha drukket en kasse pils den dagen?

 

Sneier litt bort i her og der og roper "hendig uhell, betal sjøl!" med tung ølånde.

---------

 

0,8 strider mot rettsfølelsen til folk flest og tidligere undersøkelser har vist at over 85% av befolkningen ønsker å sette ned promillegrensa til sjøs.

 

Tenker vi nå har folk med makt i rett posisjon til å følge opp det som folk flest ønsker. 0,2 er åpenbart den riktige løsningen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Vi trenger ikke nok en lov som ikke blir håndhevet.

 

Velkjent og tomt skinnargument uten innhold og mening.

 

Folk flest følger loven uten å måtte ha barnevakt. Kjeltringer gjør som de vil uansett lov og ikke lov.

Link to post
Share on other sites

"Snekkepilsen" som mange snakker om bør vi ta når vi er kommet til land/sluppet anker. Klarer jeg ikke å vente med en kald en til da bør båtlivet revurderes.

Det er lett for deg å si som overnatter når du har kastet anker/lagt til ;-)

 

For deg, og andre som har samme båtbruk som deg, vil et totalforbud ikke ha mye å si. Du har kommet frem når ankeret slippes. De fleste andre er bare halvveis.

 

Å droppe pilsen på vei til overnattingsstedet er ikke et veldig stort offer. Men flesteparten av båtfolket skal hjem igjen etter å ha kost seg i sommervarmen med en bolle reker og et hvitvinsglass på en holme eller i en gjestehavn.

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Svenskene innførte 0,2 og det samme bør vi gjøre. "Snekkepilsen" som mange snakker om bør vi ta når vi er kommet til land/sluppet anker. Klarer jeg ikke å vente med en kald en til da bør båtlivet revurderes.

Så vidt jeg har forstått har svensken fredet snekkepilsen. 0.2 grensen gjelder vel bare for båter over ti meter og båter som gjør mer enn 15 knop? Dersom det er riktig kan jeg faktisk erklære meg litt enig med svenskene for en gangs skyld.

 

Som vanlig er det mange som vil løse et ikke eksisterende problem og tre sine moralske vyer ned over hodet på alle andre. Selv om noen mener at man er full med 0.8 promille, er jo spørsmålet om de kan vise til noen statistisk forhøyet ulykkesrisko, spesielt i båt med lav hastighet.

 

Og hvorfor skal andre bestemme at jeg må revurdere båtlivet dersom jeg setter pris på en pils under veis i snekka?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

"Velkjent og tomt skinnargument uten innhold og mening".

 

Mye brukt i nettdebatter.

 

:-) Jojo, men ditt "Vi trenger ikke nok en lov som ikke blir håndhevet" er kun et utrop som viser politisk ståsted siden absolutt alle skjønner hvor det kommer fra, fungerer overhodet ikke som argument."Vi trenger ikke nok en lov som ikke blir håndhevet" er like generelt som det er ubrukelig som argument mot en konkret lovendring.

 

De fleste lover blir ikke håndhevet, folk flest velger rett og slett å følge de, av gode grunner.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Som vanlig er det mange som vil løse et ikke eksisterende problem og tre sine moralske vyer ned over hodet på alle andre. Selv om noen mener at man er full med 0.8 promille, er jo spørsmålet om de kan vise til noen statistisk forhøyet ulykkesrisko, spesielt i båt med lav hastighet.

 

Mange flere elementer enn sikkerhet alene, selv om det er svært viktig. Jeg tror det store flertallet sliter med rettsfølelsen hvis det er lovlig at en på vei inn i havna etter en fin dag på sjøen, pluss en kasse pils, kløner det til når han skal inn og moser din fortøyde båt uten at promille skal ha noe å si i forhold til skyld. Selv om enkelte i tråden allerede påberoper seg å være edru med en kasse pils innabords....?

 

Og så har det noe med "på vei til høy promille" å gjøre. Med en grense på 0,8 er det bortimot umulig for folk flest å vite om de har lovlig promille eller ikke. Du kan drikke mye, men hvor mange sjekker faktisk om de har 0,7 eller 1,0 før de går videre med båten?

 

Signaleffekt har også noe å si. Når voksen svinger glass og flasker på sjøen så lærer unger og ungdom noe. Er det god lærdom?

 

Med 0,2 har folk flest en praktisk og enkel grense som er lett å følge. 0,8 grensa vil være en promillefelle for mange.

Link to post
Share on other sites

 

Vi trenger ikke nok en lov som ikke blir håndhevet.

Dette er vel vanlig å høre fra kriminelle.. De fleste i samfunnet er faktisk lovlydige mennesker og forholder seg til og respekterer loven, også uten at politi skal sjekke de hele tiden. .Derimot finnes det kriminelle elementer i samfunnet som ikke anser at lover trenges å følges med mindre de følges opp av myndigheter..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

på vei inn i havna etter en fin dag på sjøen, pluss en kasse pils,

Også typisk nettdebatt.

Tillegge folk meninger de ikke har.

Det er ingen som argumenterer for at man skal drikke en kasse pils hver gang man er i båten.

Men det er ganske mange som mener at man kan ikke løse alle problemer med nok et forbud.

Link to post
Share on other sites

Et eksempel på hva man forbyr ved å innføre 0,2 promille:

 

Om du reiser ned til båten etter jobb en solfylte sommerdag og kjører fra en havn i Asker/Bærum til Middagsbukta. Ankrer opp kl 18.00 og jekker en halvliter boks-øl til rekebollen. Du tar 2 halvlitere til i løpet av de 3 timene du ligger og dupper. Kl. 21 letter du anker og kjører de 2-3 nautiske milene hjem. Da har du ca 0,5 i promille og kjører ulovlig.

 

Båtfyll med høy promille er det ingen som forsvarer. Men det er overnevnte eksempel som jeg tror er typisk for alkoholbruk på sjøen, ikke flatfyll. Jeg må si meg enig med de som mener at moderat inntak av alkohol på fjorden er et oppkonstruert problem. Dvs flatfylla finner man også, men da mer i gjestehavnene blant de som har kastet ankeret for natten... ;-)

 

Og at en ulykke der føreren har over 0,8 i promille, kjører i 25-30 knop om natten skal være førende for en lovendring av promillegrensen er håpløst.

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er vel vanlig å høre fra kriminelle.. De fleste i samfunnet er faktisk lovlydige mennesker og forholder seg til og respekterer loven, også uten at politi skal sjekke de hele tiden. .Derimot finnes det kriminelle elementer i samfunnet som ikke anser at lover trenges å følges med mindre de følges opp av myndigheter..

 

Sterkt injurierende.

Jeg er ingen kriminell.

Moderator?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Også typisk nettdebatt.

Tillegge folk meninger de ikke har.

Det er ingen som argumenterer for at man skal drikke en kasse pils hver gang man er i båten.

Men det er ganske mange som mener at man kan ikke løse alle problemer med nok et forbud.

 

Blir en smule forvirret. Jeg kan drikke en kasse pils i løpet av 10 timer og ha 0,8 i promille når jeg skal legge til ved siden av din båt. Syns du det bør være lovlig eller ikke?

 

Og han/hun kan ha et "uhell" og ødelegge andre båter, men med kun en kasse pils innabords på 10 timer (og veier 95kg) så har ikke promille noe å si ifht skyldspørsmålet. Offeret må dekke skadene selv.

 

Det er kun et eksempel på det som er lov i dag, som resultat av en høy promillegrense.

 

Sett sammen med sjøloven og gjeldende erstatningsrett er promillegrensen særlig "uhørt". Folk flest aksepterer neppe at halvfulle båtførere slipper unna når det gjør skader på andre sine båter osv.

Link to post
Share on other sites

Hva slags ølkasse er det du kan drikke på ti timer.... smurfeøl eller.. Jeg er ikke kjent for å være kjiip på noen øl, men å drikke en kasse på ti timer å så hevde du har 0,8 i promille!!! Da er iallefall våre nyrer og lever forskjellig. Jeg vil tippe du sitter med 3 i promille..min kunnskap om dette er at man tilfører 0,25 promille for hver øl.. 24 øl og du har 6 i promille, 10 timer forbrenning a 0,15 per time er 1,5 .. 6 minus 1,5 er 4,5 i promille.. Dette er altså grunnlaget mitt for å tippe 3...hvem har skivebom her.........

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...