Jump to content

Dieselovn i båt, hva velger man?

Luka68

Recommended Posts

Spørsmålet er om du stoler på og vil investere tid og penger i installasjon av en gammel brenner du ikke kjenner forhistorien til? Ikke for å svartmale her, men du risikerer å få en brenner som er nedsotet og dårlig behandlet. Kjenner du til brenneren fra før blir det selvfølgelig noe annet.

Maritim selger slike vannvarmere har jeg sett, uten at jeg erfaring med dem. Selv har jeg en pottebrenner ombord og er fornøyd med den (Glembring, lignende Refleks, Dickinson og de). Disse kan også fåes med vannsløyfe for bruk med radiatorer i andre rom. Kobles denne vannsløyfa i tillegg inn på kjølevannskretsen til motoren (styres med ventiler) kan du få "gratis" varme fra motoren i alle rom under gange, uten at dieselfyren trenger brenne. I tillegg kan du varme opp motoren med dieselbrenneren før oppstart med mindre slitasje på motoren som følge. En bekjent har lagt opp til en slik løsning og har med dette også tilgang til varmt vann fra varmtvannsberederen så lenge dieselfyren er i bruk (og etter denne er skrudd av, så lenge berederen holder på varmtvannet). En grei og allsidig løsning synes jeg :thumbsup:

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Jeg har en Dickinson i min stålbåt, og er veldig fornøyd med den varmen den gir. Har ikke brukt varmesløyfen, men har en vifte stående oppe på ovnen som begynner å gå når ovnen blir varm og sprer varmen ut i cabinen. Dessuten er det hyggelig med "peis" i båten, :cheers: og den holder også luftfuktigheten nede på et behagelig nivå. Og den bruker ikke STRØM. :clap: Anbefales!

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...