Jump to content

Tråden for Ramin 30 Touring


Hekkbølgen

Recommended Posts

Tenkte å lage en tråd om denne båten som det ikke finnes så mange av, men som de få som eier synes er en veldig god og fin båt.

 

Jeg kjøpte min tidlig i juni og har pr nå ca 1300 n mil og ca 150 timer med den. Min er utstyrt med en Yanmar 6LPA motor på 290 hk. Samme motor som ofte er å se i Scand Baltic. Siden båten er over 1 tonn lettere går den også deretter. Båten har fast aksel med ror og beskyttende flyndre under ror og propell. Visstnok er båten et resultat av å forlenge snekka Ramin 26 samt rette ut hekken på denne, jf Båtmagasinets test av båten:

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/pr%C3%B8vekj%C3%B8ring-ramin-30-touring

 

Mij båt er visstnok 1 av 2 som er levert med den største motoren ifølge båtbygger Aanonsen. Den gjorde ny i overkant av 30 knop, nå har den sunket ca 1 knop. Ikke noe problem å legge roret i bunn på toppfart uten at det skjer så mye farlig. Eide tidligere en Agder 8000 TC og den ble vel dansende på hekken over 20 knop.

 

Jeg byttet skaisetene til grå niroxx, noe som gav båten en skikkelig løft. Ifølge båtbygger ble de fleste Ramin 30 levert uten trimplan. Etter at jeg monterte dette synes jeg båten ble enda bedre. Gir en mulighet tilå trimme båten etter last samt om en kjører i med eller motsjø. Men har kjørt den ca 2-300 n mil uten og det er ikke noe problem det heller.

 

Skal legge ut noen bilder av den.

 

 

bilde

Link to post
  • 3 uker senere...

Ja plassmessig er den liten i forhold til Balticen så det blir for spesielt interesserte. Vi vurderte også baltic før Raminen men siden vi ikke trenger all plassen og direkte utg til badeplatten telte mye samt at jeg likte skroget og gangen i litt sjø bedre enn balticen så ble det ramin. Men dette er jo individuelt :-)

 

Er litt trangt nedi motorrommet så jeg får ikke noe bøtte ned der mtp på ferskvannskjøring til vinterkonserveringen. Det jeg har gjort på mine tidligere båter er å sette en 10 l bøtte fylt med ferskvann og koble fra slangen til sjøvannsfilterer og putte den opp i bøtta og etterfylle den med hageslangen etter som motoren suger den tom.

 

Nå må jeg skjøte på kjøleslangen som går fra sjøvannsfilteret til motoren og putte den nedi bøtta oppe på dørken. Evt bruke en lengere slange og dra den ut av båten til et wvt større kar. Tenker å fylle den påskjøtede slangen med vann så slipper otoren å suge luft i 3 m først. Men er det noen som vet om det blir for langt for motoren å suge vann på denne måten? Blir vel ca 4-5 meter om karet står på bakken utenfor båten. ferskvannspumpa sitter nesten helt foran på min motor (Yanmar 6 LPA)

Link to post

Er litt trangt nedi motorrommet så jeg får ikke noe bøtte ned der mtp på ferskvannskjøring til vinterkonserveringen. Det jeg har gjort på mine tidligere båter er å sette en 10 l bøtte fylt med ferskvann og koble fra slangen til sjøvannsfilterer og putte den opp i bøtta og etterfylle den med hageslangen etter som motoren suger den tom.

 

Nå må jeg skjøte på kjøleslangen som går fra sjøvannsfilteret til motoren og putte den nedi bøtta oppe på dørken. Evt bruke en lengere slange og dra den ut av båten til et wvt større kar.

Du har plass til et stort kar på dørken. Ingen problem med litt "tørrgang" i slangen, det er uansett ikke nok til å tørrkjøre impelleren. Sørg bare for å ha trykk på hageslangen slik at du kan etterfylle karet løpende. Selv på tomgang skal det mye vann til.

Link to post

Har hørt at en Skagerak 900 som har samme skrog er 27fot om en trekker av spyd og plattform, så den er nok merkbart mindre enn Baltic. Men planløsningen ute med to seter i førerrettning og L-sofa blir en vinner for meg, samt at dør bak og plass til to stoler på plattform bare er fantastisk.

 

Hekkbølgen: Jeg fikk med en 200L tønne og slange, fikk beskjed av forrige eier at denne settes på dørk, men ble litt usikker på hvor jeg kobler inn slangen, skal jeg kjøre gjennom sjøvannsfilteret og bare stenge ventilen i bunn?

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post

koland: nå vet jeg ikke dimensjonen på slangen din fra tønna. Men hvis den passer på inntaket til sjøvannsfilteret ditt er vel det som er det enkleste.

 

Men det jeg hadde tenkt var å ta en slange fra karet og koble den på kjøleslangen etter filteret som går inn til motoren. Får ikke dratt av slangen på hverken skroggjennomføringen eller inntaket til sjøvannsfilteret. Slangen fra tønna har ytre diameter på 38 mm og kjølevannslangen til motoren har indre diameter på 40mm så da bruker jeg slangeklemmer til å få det tett. Regner med at med åpen ventil vil saltvannet fra filteret renne ut når båten løftes fra sjøen. Så et det bare å stenge ventilen og helde nedpå frostvæske.

Link to post

Er kanskje ikke helt etter boka, men har gjort dette mye enklere. Tar av lokket på sjøvannsfilteret, setter hageslangen inn i stussen som går til impeller. Full åpning på hageslangen. Før motor startes kommer da vannet tilbake til filteret da hageslangen er mindre utv. Enn slangen til impelleren er inv. Krana ut er åpen og overskytende vann renner ut her. Etterpå fjerner jeg hageslangen, stenger Krana ut. Har endel ferdigbehandlet frostveske lett tilgjengelig. Fyller filteret med frostveske, starter og etterfyller frostveske mens motor går på tomgang.

Link to post

Virker enkelt det der korevi, men trodde ikke en klarte å mate nok vann bare med en hageslange.

 

Min slange fra tønne er litt større enn slangen fra sjøvannsfilter til impeller/maskin, her tenker jeg å løsne slangen fra filteret den gjennomsiktige i toppen

og dytte den inn i den litt større slangen fra tønna, da vil motor suge fra tønna mi fra dørken. Right...?!

bilde

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post

Tenkte det samme Koland det burde fungere det. Jeg kommer til å gjøre dette mens båten ligger på sjøen. Grunnen til det er at jeg får den neppe varm (80 grader) ved bare tomgangskjøring. Det tar gjerne 10-15 min på 12-1300 omd før motoren når 80 grader. Og på dette turtallet tror jeg motoren sluker såpass mye vann at det blur tomt i karet og hageslangen og hageslangen ikke leverer nok.

 

Så hvis jeg kommer til brygga der båten skal opp etter en lang båttur og motoren er skikkelig varm, er det bare å putre på tomgang men ferskvann. Har lest en plass at termostaten skal være fullt åpen ved gjennomkjøring med ferskvann. Men kan egentlig ikke helt skjønne hvorfor? Mulig jeg har misforstått men åpner ikke termostaten opp for kjøling inni motoren? Og der er det kun kjølevæske og ikke sjøvann? Den er vel bare i varmeveksleren eller..?

 

Båten blir trolig liggende noen timer evt en natt før den blir løftet opp.

Link to post

Når jeg bruker hageslangen inn i sugeslange kjører jeg kun på tomgang. Det er riktig at impeller da suger noe luft sammen med ferskvannet. Jeg bytter impeller hvert andre år (ca 350 timer). har aldri sett noen skade på denne. Tror faktisk de sekundene uten vann ved oppstart fra balje er like skadelige. Men med min måte å gjøre dette på vil jeg ikke øke turtallet. Varmkjøring, oljebytte tar jeg mens båten enda er på vannet.

Link to post

Ja plassmessig er den liten i forhold til Balticen så det blir for spesielt interesserte.

 

Sitat båtmagasinet: Prismessig plasserer båten seg i mellom konkurrentene Marex 280 Holiday og Scand 29 Baltic.

Dette gjelder trolig også plassmessig, synes ikke den flotte skuta kun er for de spesielt interesserte, at den ikke er så populær som 280 skyldes vel mest

antall tilgjengelige båter.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post

Har vært ombord i Marex 280 (har hatt en Nidelv 28) og der var det trangt om saligheten, men godt utnyttet. Balticen er jo et romskip. I praksis en 31/32-foter. Er det ikke? Skagerrak/Ramin ser kjekk ut! Har sett litt på de, men jeg ønsker primært HT-versjon. Samtidig enig med Hekkbølgen med tanke på pris, men noen liker dattera og andre mora. Hadde vært kjedelig om vi alle valgte samme konsept! [emoji6]

mvh Bergen Dørk

Link to post

Balticen er jo et romskip. I praksis en 31/32-foter. Er det ikke? ! [emoji6]

Saken er vel at Balticen er en ekte 29 foter. Betegnelsen er så innarbeidet gjennom mange år at man har beholdt den. Hvis den måles slik som de fleste andre båter gjør, så er den 31,5 fot (med badeplattform og baugspyd). Bredden har også mye å si i sammenligningene. Marex 280 heter det fordi den er 2,8 m bred. Ramin 30 er 2,85 bred. Balticen er 3,27 m bred. I tillegg kommer forskjellen i skroghøyde. Så ja, forskjellen er veldig stor.
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...